PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
21 października w siedzibie Stowarzyszenia Filmowców Polskich odbyło się kolejne spotkanie w cyklu „Muzyka w filmie”. Jego celem jest stworzenie szerokiej platformy networkingowej dla filmowców i kompozytorów muzyki filmowej oraz rozpoczęcie dyskusji o muzyce w środowisku filmowym.
- Zależy mi na tym, abyśmy jak najwięcej dowiedzieli się o aktualnie tworzących kompozytorach. Twórcy, których dzisiaj poznacie, są wszechstronni i działają na wielu polach. Niektórzy mają już doświadczenie w pracy z filmowcami, inni szukają pierwszych doświadczeń w filmie – powiedziała dr Maja [Maya] Baczyńska, reżyserka i scenarzystka, multiinstrumentalistka i performerka, autorka tekstów i muzyki, związana z redakcją „Presto. Muzyka Film Sztuka” i koordynująca spotkania z ramienia Zarządu Koła Reżyserów SFP.


fot. Borys Skrzyński

Spotkanie w sali projekcyjnej SFP na ul. Pańskiej 85 w Warszawie przybrało charakter swoistego pitchingu, prezentacji kompozytorów, ich muzyki oraz luźnych rozmów z publicznością. To była także okazja do refleksji nad związkami obrazu z muzyką, szansa na wyrażenie wzajemnych potrzeb zawodowych oraz zawiązanie więzi pomiędzy kompozytorami, reżyserami i producentami.

Aleksander Kościów, fot. Borys Skrzyński

Pierwszym artystą, który przedstawił siebie i swoje utwory był dr hab. Aleksander Kościów, prorektor ds. studenckich i dydaktyki w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Artysta jest laureatem licznych konkursów kompozytorskich, jego utwory były wykonywane na festiwalach i koncertach muzyki współczesnej w kraju i za granicą. Kościów ma na koncie współpracę m.in. z Joe Alterem, amerykańskim choreografem baletu współczesnego, a także z wieloma zespołami kameralnymi i wokalnymi, m.in. z Kronos Quartet, Royal String Quartet, NeoQuartet, Kwartetem Camerata czy kameralną orkiestrą London Sinfonietta. Jest także znany jako autor tekstów publicystycznych i powieści, w tym nominowanej do Paszportu Polityki „Przeproś”. Obecnie prowadzi klasę kompozycji na Akademii Muzycznej w Warszawie. Jest żywo zainteresowany współpracą z twórcami filmowymi.


Zuzanna Całka, fot. Borys Skrzyński

Na taką współpracę otwarta jest również pianistka i kompozytorka Zuzanna Całka, która
studiowała fortepian na uniwersytetach w Berlinie i Warszawie. Artystka od kilku lat komponuje muzykę dla teatrów i mediów, pasjonują ją wzajemne wpływy malarstwa i muzyki. Nagrywa także muzykę do gier komputerowych i eksperymentalnych projektów audiowizualnych. W 2019 r. zdobyła pierwszą nagrodę na konkursie kompozycji natychmiastowej Transatlantyk Instant Composition Contest, komponując muzykę do dwóch filmów krótkometrażowych. Daje się także poznać jako prowadząca audycję o muzyce filmowej pt. „Dźwięki muzyki” w radiu RDC. Na co dzień koncertuje, jest także zainteresowana tworzeniem przez filmowców teledysków do jej muzyki.


Aleksandra Chmielewska, fot. Borys Skrzyński

Trzecią artystką, która zaprezentowała swoją twórczość była Aleksandra Chmielewska, absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, kompozytorka, improwizatorka, autorka literatury dziecięco-młodzieżowej, laureatka wielu konkursów, w tym Transatlantyk Instant Composition Contest. Chmielewska ma już na koncie muzykę filmową do filmu „Polski El Greco” Katarzyny Kowalskiej, a także utwory orkiestrowe, chóralne i kameralne. W zakresie muzyki filmowej szkoliła się pod kierunkiem Krzesimira Dębskiego i Krzysztofa Knittla. Regularnie wykonuje na fortepianie muzykę improwizowaną do filmów niemych w warszawskim kinie Iluzjon. I ją interesują związki muzyki i zjawisk wizualnych. W swojej muzyce poszukuje przede wszystkim pogłębionego emocjonalnego kontaktu ze słuchaczem, docenia wartość melodii samej w sobie.

fot. Borys Skrzyński

Pierwsze spotkanie w cyklu „Muzyka w filmie” odbyło się w maju tego roku. Uczestniczyli w nim Marzena Majcher, Ignacy Zalewski, Tomasz Jakub Opałka, Agata Kurzyk, Jan Sanejko i Antoni Wojnar. Obecnie trwają przygotowania do kolejnych spotkań, ponadto rozważane są dalsze możliwości rozwoju projektu, gdyż zarówno przez środowisko muzyczne, jak i filmowe został przyjęty z entuzjazmem. W kolejnej edycji udział potwierdzili już członkowie zespołu Niechęć.

„Muzyka w filmie” jest otwarta na obecność filmowców, dziennikarzy, menedżerów kultury, reżyserów dźwięku, konsultantów muzycznych i pasjonatów muzyki. Informacje o kolejnych spotkaniach będą publikowane na portalu SFP. Osoby zainteresowane udziałem w spotkaniach proszone są o kontakt mailowy z dr Mają Baczyńską pod adresem mudo.musicdoc@gmail.com.
Łukasz Knap
SFP
Ostatnia aktualizacja:  28.10.2022
Zobacz również
Nabór filmów do nagród SFP za najlepszą animację 2021 roku!
Joaquin Phoenix i Rooney Mara zagrają w nowym filmie Pawła Pawlikowskiego
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll