PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
„Orzeł. Ostatni patrol” opowiada o polskim okręcie podwodnym ORP „Orzeł”, który w czasie II wojny światowej wsławił się bohaterskimi czynami w starciach z niemiecką flotą. Za reżyserię odpowiada Jacek Bławut. Autorką zdjęć jest Jolanta Dylewska. Film otrzymał cztery Złote Lwy: za reżyserię, charakteryzację, dźwięk i montaż.
Jest rok 1940. Gdy na plażach Dunkierki trwa gorączkowa ewakuacja alianckich żołnierzy, polski okręt podwodny ORP „Orzeł” wyrusza w niebezpieczną misją na Morzu Północnym. W jej trakcie napotka zagrożenia w postaci podwodnych min, ataków bombowych z powietrza i wrogich okrętów. Załoga musi się zmierzyć z coraz większym fizycznym oraz psychicznym wycieńczeniem. Jednak prawdziwy wróg jest niewidoczny, ukryty w klaustrofobicznym wnętrzu okrętu.



Przygotowanie wiernej rekonstrukcji wnętrza okrętu ORP „Orzeł” zajęło ponad rok. W jego stworzeniu wzięli udział historycy, konsultanci oraz oficerowie i marynarze, którzy służyli na bliźniaczym okręcie ORP „Sęp”. Dzięki użyciu nowoczesnej technologii modułowej oraz zastosowaniu specjalnej platformy hydraulicznej udało się niezwykle realistycznie odwzorować zachowanie okrętu podczas wynurzeń, zanurzeń oraz w czasie wybuchów bomb głębinowych. Zdjęcia na Bałtyku zrealizowano przy współpracy z Ministerstwem Obrony Narodowej i udziale jednostek z 3. Flotylli Okrętów i 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.


W filmie wykorzystano techniki komputerowe na dużą skalę. Prac podjęło się więcej niż jedno studio postprodukcyjne. Nad jakością realizacji efektów czuwał główny VFX Supervisor filmu Olgierd Grodzki. Prace trwały około roku, a za ich efekt końcowy w większości odpowiadają dwa studia postprodukcyjne: Chimney by Edisen i Platige Image. Studia ściśle współpracowały z twórcami filmu, konsultantami historycznymi i specjalistami z Marynarki Wojennej.

 Na potrzeby fabuły artyści ze studia Chimney by Edisen stworzyli aż ponad 40 ujęć w całości wygenerowanych komputerowo (full CG), czyli bez wykorzystania planu filmowego czy prawdziwej kamery. Najdłuższe z tych ujęć, mianowicie majestatyczne wynurzenie okrętu trwa 925 tzw. ramek, czyli niemal 40 sekund!, a sam proces symulacji i renderingu (czyli finalnego przeliczania danych) kilkudziesięciu warstw okrętu i spienionej wody możemy liczyć w tygodniach. Artyści ze studia Chimney by Edisen stworzyli różnego rodzaju bomby i miny morskie i cały podwodny świat: od okrętu poczynając, przez ławice ryb i wzburzone fale, rozmaite sekwencje bąbli powietrza pod wodą, na piaszczystym dnie Morza Północnego kończąc. Właśnie wszelkiego rodzaju symulacje wodne, czyli komputerowe odtwarzanie zachowania cieczy (spienione fale, kilwatery, podmorskie wybuchy czy wspomniane wcześniej bąble) okazały się największym wyzwaniem w całym procesie twórczym.


W filmie jest duszno, klaustrofobicznie. Ujęcia są kolorystycznie dopracowane, a jednocześnie bardzo realistyczne. – Ten język filmowy staraliśmy się zastosować również wtedy, kiedy obserwujemy Orła z zewnątrz. Na pewnym etapie prac, gdy warstwę techniczną mieliśmy już opracowaną, zaczęliśmy rozmawiać z twórcami o naszych efektach w sposób nawiązujący do malowania obrazu. I tak jak w malarstwie, tak i w naszych ujęciach mieszają się ze sobą wszystkie kolory, a dopiero na wierzchu – niczym laserunek – nakładane są tony wody, światło i mrok – tworząc symboliczną błękitną dominantę. Nieocenioną pomocą były inspiracje malarstwem romantycznym z rozbudowaną symboliką koloru, do których mocno nawiązywała operatorka Jolanta Dylewska – podkreśla Miron Błocki, CG Supervisor.

Aby precyzyjnie wykreować podwodne ujęcia, w studiu Chimney by Edisen na kilka miesięcy zamieszkała ogromna, około 6-metrowej długości, makieta historycznego okrętu ORP Orzeł, by ułatwić jego cyfrowe odwzorowanie z precyzją co do najmniejszego nitu na poszyciu okrętu. W procesie tworzenia filmu warstwa artystyczna stale przenikała się z techniczną. Wygenerowanie podwodnych eksplozji czy też ożywienie głębin mórz jest oczywiście pewnym wysiłkiem technicznym, lecz dopiero nałożenie na ten świat założeń artystycznych jest prawdziwym wyzwaniem, które odróżnia proces twórczy od odtwórczego. — mówi Marcin Drabiński, CEO Chimney by Edisen.


Platige Image, drugie studio zaangażowane w prace nad cyfrowymi efektami wizualnymi na potrzeby filmu wykonało ponad 100 ujęć efektowych. — Byliśmy odpowiedzialni za wiele ujęć w projekcie, ale przede wszystkim za większość sekwencji okrętu nad powierzchnią wody. — mówi Konrad Kiełczykowski VFX Supervisor. — Największym wyzwaniem były ujęcia sztormowe całkowicie wygenerowane komputerowo, a tym samym kwestia skali okrętu względem fal morskich. Najtrudniejszym zadaniem dla animatorów było nadanie okrętowi masy: by nie wyglądał jak zabawka, a jednocześnie, mimo znacznie potężniejszej masy wodnej, która go otacza, by ukazać jego dzielność w radzeniu sobie w tak ciężkich warunkach, jakie można zastać na Morzu Północnym. — dodaje.

Studio Platige Image było również odpowiedzialne za tzw. „Oko Orła”, czyli subiektywne spojrzenie kamery. Wymagało to kreatywnego podejścia oraz zastosowania elastycznych metod, pozwalających na pracę z reżyserem Jackiem Bławutem i operatorką Jolantą Dylewską w czasie rzeczywistym na materiale w rozdzielczości 4K. Paweł Małkowski Online Artist w Platige Image w niezwykle krótkim czasie opracował odpowiedni look dla kilkudziesięciu ujęć.
LK
Kino Świat
Ostatnia aktualizacja:  14.10.2022
Zobacz również
Konkurs na dyrektora PISF – ogłoszenie MKiDN
Film Piotra Trzaskalskiego na VOD
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll