PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Jesień jest niezwykle ważnym okresem w dystrybucji kinowej. Wyniki box-office pokazują, że publiczność kinowa nadal nie odbudowała się po pandemii. Na tle wszystkich wyświetlanych w kinach filmów pozytywnie wypadają dwa polskie tytuły: „Johnny” i „Ania”.

Dokument „Ania” (wyprodukowany i dystrybuowany przez TVP) o Annie Przybylskiej osiągnął w weekend otwarcia 120 000 widzów w kinach, plasując się na trzecim miejscu wśród wszystkich filmów dokumentalnych box-office jakie zostały wprowadzone do kin w Polsce. W filmie, wyreżyserowanym przez Krystiana Kuczkowskiego i Michała Bandurskiego (odpowiedzianych za dokumenty telewizyjne o Maryli Rodowicz i Krzysztofie Krawczyku), wspólne chwile z Anną Przybylską wspominają m.in. jej partner Jarosław Bieniuk, córka Oliwia, mama oraz siostra aktorki. Nie brak opowieści związanych z jej życiem i karierą we wspomnieniach reżysera Radosława Piwowarskiego oraz wielu aktorów, m.in. Cezarego Pazury czy Michała Żebrowskiego. „Ania” swoim wynikiem otwarcia wyprzedziła także większość rodzimych produkcji fabularnych z 2022 roku, zajmując na ten moment wśród polskich filmów drugie miejsce w tegorocznym rankingu box-office. Lepsza była tylko komedia „Koniec świata, czyli kogel mogel 4” z 222 189 widzów w weekend otwarcia w styczniu.


"Johnny", reż. Daniel Jaroszek, fot. Next Film


Przypomnijmy, iż „Johnny’ego” (dystrybucja Next Film) od otwarcia, czyli 23 września obejrzało w kinach ponad 500 000 widzów, co jest bardzo dobrym wynikiem polskiego filmu w skali tego roku. Film debiutanta Daniela Jaroszka to oparta na prawdziwych wydarzeniach historia opowiedziana z perspektywy podopiecznego ks. Jana Kaczkowskiego, Patryka Galewskiego. "Johnny" wrócił z 47. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych z nagrodą publiczności, ale wyróżnieni zostali także Piotr Trojan (główna rola męska), Marta Stalmierska (debiut aktorski) i Dawid Ogrodnik (Złoty Kangur – nagroda australijskich dystrybutorów filmowych).


"Apokawixa", reż. Xawery Żuławski, fot. Next Film

 

Oprócz pozytywnych przykładów pojawiają się również te tytuły, na które wybrało się mniej widzów. Dużym zaskoczeniem jest słaby wynik „Apokawixy” (dystrybucja Next Film). Ekologiczny horror o zombie w reżyserii Xawerego Żuławskiego zasługuje na szeroką publiczność, a w weekend otwarcia zanotował 21 000 widzów. Niewiele widzów (ponad 10 000) zebrał również polski kandydat do Oscara, film Jerzego Skolimowskiego "IO" (dystrybucja Gutek Film). Debiutująca w poprzedni weekend „Miłość na pierwszą stronę” (dystrybucja Mówi Serwis) osiągnęła wynik ponad 28 000 widzów. Tydzień wcześniej zdziwiła bardzo niska frekwencja na filmie „króla box office’u” Patryka Vegi "Niewidzialna wojna" (dystrybucja Kino Świat), który w pierwszy weekend osiągnął tylko 30 000 osób. Po tygodniu wyświetlania w kinach film uplasował się na 10 miejscu rankingu z łączną liczbą 45 000 widzów.


Jak pokazują liczby istotne jest wsparcie filmów w kinach, ale dziś wielu widzów stawia na seanse w serwisach VOD, dlatego równie ważna jest implementacja dyrektywy o prawach autorskich na jednolitym rynku cyfrowym, która da możliwość twórcom pobierać tantiemy z internetu.


Przed nami kolejne kinowe premiery polskich filmów m.in. nagrodzonego Złotymi Lwami w Gdyni "Silent Twins" (21 października, Gutek Film). Czy jesień, która zwykle była bardzo dobrym okresem dla naszego kina, i tym razem spełni oczekiwania?

Marcin Radomski
Ostatnia aktualizacja:  12.10.2022
Zobacz również
Ruszyła 17. edycja Plenerów Film Spring Open
Aleksander Dębicz zwycięzcą konkursu muzycznego Spitfire Audio
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll