PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Cztery dni (13 - 16 października) intensywnych dyskusji wokół filmów, które przeszywają do szpiku kości. 13. edycja Festiwalu Kamera Akcja to wydarzenie, które zgłębia ważne tematy społeczne: równości kobiet, zdrowia psychicznego dorastającej młodzieży, różnorodności, ale także trwającej nadal wojny w Ukrainie. W programie m.in. „Silent Twins” Agnieszki Smoczyńskiej, „Blisko” Lukasa Dhonta, „Odbicie” Valentyna Vasyanovycha oraz długie godziny rozmów z ekspertkami i ekspertami o tym, co porusza najbardziej.

Siła kreatorek współczesnego kina


Tegoroczna edycja Kamery Akcji po raz kolejny pokazuje siłę kobiecego spojrzenia w kinie. Festiwal otworzy nagrodzony w Gdyni Złotymi Lwami "Silent Twins" Agnieszki Smoczyńskiej – reżyserki, która niezmiennie opowiada filmowe historie głosem kobiet walczących o swoje prawa i przeciwstawiającym się wykluczeniu. W filmie prym wiodą dwie czarnoskóre bliźniaczki, które poruszają się po świecie w milczący sposób. Na znak protestu wobec niezrozumienia i zdane na siebie oraz swój wewnętrzny świat, porozumiewają się ze sobą w zamknięciu. To przełomowy film, który mówi „stop” systemowemu rasizmowi – istniejącemu nie tylko w latach 60. XX wieku, ale także we współczesnej Anglii. Siła kobiet wybrzmiewa także w filmie „Pasażerowie nocy” Mikhaëla Hersa – opowieści o tym, że warto kochać, warto wątpić i warto zaczynać od nowa. Determinacja głównej bohaterki, próba samodzielnego wychowania dwójki nastoletnich dzieci i przyjęcie pod dach bezdomnej dziewczyny pokazuje, że nawet doświadczając ogromnej niesprawiedliwości, zawsze jest miejsce, by dzielić się ciepłem i cieszyć z najkrótszych wspólnych chwil. W podobnym tonie wypowiada się Éric Gravel w „Na pełen etat”. Niczym Joanna Bator w „Trzy i pół godziny” czy w Marie Kreutzer w „Ziemi pod nogami” reżyser prezentuje główną bohaterkę, której całe życie jest ułożone pod pieczołowicie opracowany harmonogram. Chociaż naruszenie w nim nawet najmniejszego elementu może spowodować jego całkowitą destrukcję. Siłę charakteru pokazuje też bohaterka „Rodeo” Loli Quivoron. Reżyserka poszukiwała w swojej postaci waleczności rodem z „Buntownika bez powodu” Nicholasa Raya. To historia, która łączy ze sobą realizm społeczny z pasją, napięciem i akcją godną największych blockbusterów, a artystyczna refleksja krzyżuje się z rykiem silników i piskiem opon. To nie koniec odważnego głosu kobiet. W panelach dyskusyjnych wezmą udział ekspertki branży filmowej, które dotkną tego, czy współczesny świat kroczy w dobrym czy złym kierunku i jakie wyzwania przed nim stoją – w spotkaniach Klapki na oczach. Promocja w branży filmowej: Paulina Jaroszewicz – managerka dystrybucji w Stowarzyszeniu Nowe Horyzonty, Katarzyna Czajka-Kominiarczuk – krytyczka filmowa, prowadząca jeden z najdłużej działających blogów o kulturze „Zwierz popkulturalny”, Trendy w treściach. Jak trafić w gusta widowni?: Katarzyna Śliwińska-Kłosowicz – showrunnerka z TVN Warner Bros. Discovery, a w dyskusji Krytycznie do szpiku kości. O krytyce filmowej Ewa Puszczyńska – producentka („Zimna Wojna”, „Ida”, „Głupcy”) i Anna Tatarska – krytyczka filmowa, związana m.in. z „Dzień dobry TVN”. Kamera Akcja zwraca uwagę, że to właśnie kobiety zmieniają  świat współczesnej kinematografii, a ich głos jest niezwykle ważny.



Kierunek: Ukraina


Sztuka nie ma granic. Potrafi rozmyć różnice pomiędzy narodami i dostrzec w człowieku to, co najcenniejsze. Doskonale o tym wie Anna Maliszewska, reżyserka „Taty” – najnowszej polskiej produkcji Warner Bros.,  łączącej w sobie porywające kino drogi i filmowy dramat. To opowieść o relacji córki z ojcem, ich rozłące na długie tygodnie i desperackiej potrzebie finansowego wiązania końca z końcem. W tle rodzinnych problemów rozgrywa się jednak początek wyjątkowej relacji – Miśka, główna bohaterka zaprzyjaźnia się z Leną, Ukrainką. Anna Maliszewska tworzy wzruszającą historię, w której najważniejsze są akceptacja i wspólne działanie – niezależnie od tego, po której stronie granicy się urodziło. W duchu walki o sprawiedliwość i wolność utrzymane zostało także najnowsze dzieło Valentyna Vasyanovycha „Odbicie” – film w którym na pierwszym miejscu stoi niezgoda wobec ciągłej opresji, jakiej poddana jest ojczyzna reżysera. To wyjątkowa produkcja, szczególnie w kontekście trwającej wojny. Vasyanovych powraca do 2014 roku, kiedy to Rosja zaatakowała ukraiński Krym. Portretuje zmęczonych poczuciem zdrady i bezsilnością obywateli swojego kraju. „Odbicie” to obok „Pamfira” i „Klondike” jeden z najciekawszych przedstawicieli ukraińskiego kina ostatnich lat. Film Vasyanovycha to duchowy obraz destrukcji, jaką wyrządziła agresja zbrodniczej Rosji. Przeciw terrorowi opowiada się też Isaki Lacuesta w „Jeden rok, jedna noc”, przyglądając się tragicznym wydarzeniom z 2015 roku – zamachowi terrorystycznego podczas koncertu w paryskim klubie Bataclan. Lacuesta opowiada o trudnych do zobrazowania: żałobie, stracie i życiowej pustce oraz przekazuje uniwersalne prawdy na temat krzywdy, niesprawiedliwości oraz prawa do powrotu do normalnego życia.

 

Palące i istotne dla człowieka


Wyzwaniem współczesnego świata jest sprostanie nieubłaganie nadciągającej katastrofie klimatycznej. Po stronie ekologii od lat opowiadają się twórcy nie tylko dokumentów, ale także filmów fabularnych. W piękny sposób o tym, co przemijalne: zapachu dojrzewających winogron czy rodzinnym szczęściu opowiada Carla Simón w „Alcarras”. Jej dzieło przenosi widza na iberyjską wieś, zwraca uwagę na problem zaniku tradycyjnego rolnictwa i stawia pytanie: czy istnieje kompromis między tradycją i naturą a postępem i nowoczesnością? Sprawdzianem dojrzałości człowieka jest także umiejętność poradzenia sobie z demonami przeszłości i pokonaniem traum, które zakiełkowały w nim w okresie dzieciństwa. O tym kreśli historię Jonas Poher Rasmussen w głośnym filmie „Przeżyć”. Ten animowany dokument to intymna i szczera retrospekcja, w której nastoletni chłopak razem z matką i rodzeństwem uciekał z ostrzeliwanego Afganistanu do Europy. W tle wydarzeń rozgrywały się wewnętrzne wyzwania bohatera: od trudnego dzieciństwa, dorastania i odkrywania swojej seksualności aż po dorosłe zmierzenie się z własnym dziedzictwem. Film ten na Kamerze AKcji zagości dzięki współpracy z Festiwalem Mediów „Człowiek w Zagrożeniu”, który co roku w listopadzie prezentuje najciekawsze filmy dokumentalne, reportaże telewizyjne i radiowe.

 

Po stronie młodzieży


Festiwal Kamera Akcja oddaje także głos młodzieży zmagającej się z problemami dorastania. Ten trudny temat jest szczególnie istotny w Polsce, gdzie w wyniku samobójstw ginie więcej młodych osób niż w wypadkach drogowych. Kino może być więc krzykiem o uwagę i katalizatorem zmian. W programie 13. FKA znajdzie się „Blisko” Lukasa Dhonta, film nagrodzony Grand Prix podczas tegorocznego Cannes – opowieść o niezwykłej przyjaźni dwójki chłopaków, Léo i Rémiego – relacji pełnej prześladowania i kpin ze strony rówieśników. W podobnym tonie wypowiada się Guðmundur Arnar Guðmundsson, reżyser nagrodzonego na Berlinale „Beautiful Beings” – historii, której świat wypełniony jest przemocą nie tylko fizyczną, ale także psychiczną i seksualną. Guðmundsson skupia się na grupie młodych chłopaków, wśród nich Balli, cichy czternastolatek, który akceptacje znajduje jedynie w nowopoznanej trójce rówieśników. Nowa znajomość to dla niego szansa, by choć na chwilę zapomnieć o uzależnionej od narkotyków matce oraz społecznym linczu. Na szczególną uwagę zasługuje także trzymający w napięciu debiut reżyserski Jeanette Nordahl, oscylujący na granicy kina mafii, dreszczowca i kryminału – „Kød & Blod”. W tej psychodramie główną bohaterką jest 17-letnia Ida, która po stracie rodziców w tragicznym wypadku wprowadza się do obcej rodziny. To film o środowisku toksycznym i brutalnym, pełnym przestępczości, ale także lojalności. Reżyserka stawia odważne pytanie, co jest ważniejsze: być uczciwym wobec prawa czy więzów krwi? Pośród wszystkich filmów prezentowanych na tegorocznym Festiwalu Kamera Akcja, uwagę szczególnie zwracają te z gatunku coming of age. W 1995 r. premierę miał niskobudżetowy film „Dzieciaki” opowiadający o grupie nowojorskich nastolatków, których życie obracało się wokół narkotyków, jazdy na desce i seksu. Teraz Eddie Martin powraca do tematu w produkcji „Kiedyś byliśmy dzieciakami”– dokumencie, który wgryza się w dramatyczną historię bohaterów hitu z lat 90., sprawdzając to, jak wyglądał proces produkcji tego filmu i konsekwencje dla jego bohaterów, aktorów-naturszczyków. Powiew nadziei przyniesie natomiast „Zupełnie normalna rodzina” Malou Reymann – wzruszająca historia jedenastoletniej Emmy gotowej poddać się zabiegowi korekty płci. W swoim reżyserskim debiucie nagrodzonym na festiwalu w Rotterdamie, podejmuje niezwykle trudny i delikatny zarazem temat akceptacji transpłciowej tożsamości, który dotyka wszystkich bliskich. Doświadczenie autorki pokrywa się z przeżyciami młodej Emmy, a w film wmontowane zostały prywatne nagrania z rodzinnego archiwum Reymann.


Inkluzywność ponad wszystko


13. edycja Festiwalu Kamera Akcja to niewątpliwie głos inkluzywności, ale też twórców opowiadających o bohaterach silnych, dążących do sprawiedliwości, przezwyciężających swoje traumy. To refleksje zarówno cenionych międzynarodowo reżyserów, takich jak Jerzy Skolimowski, autor nagrodzonego w Cannes „IO”, ale także młodego pokolenia wypowiadającego się językiem etiud i animacji, w tym Karoliny Monwid-Olechnowicz w „Soliloquium” czy Olgi Kłysewicz w „Jutro nas tam nie ma”. Usłyszeć go będzie można już od 13 października w Szkole Filmowej w Łodzi i w Muzeum Kinematografii.

 

MR
Kamera Akcja
Ostatnia aktualizacja:  5.10.2022
Zobacz również
Pokaz „Antybohatera” Michała Kaweckiego na Doc Hot Selection
Światowe premiery Studia Munka SFP na Warszawskim Festiwalu Filmowym
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll