Wojciech Olkuśnik/East News/SFP
Uroczystego otwarcia Przeglądu Filmów Azerbejdżańskich dokonała Kinga Dębska, wiceprezeska SFP. – Kino daje możliwość poznawania świata – mówiła. Kino jest po to, by powiedzieć nam, że ludzie na świecie są podobni i zbliżyć nas do siebie. Następnie Ambasadorka Azerbejdżanu Nargiz Gurbanova w wideo nagraniu opowiedziała o historii kina azerbejdżańskiego i podziękowała za możliwość integracji Polaków i Azerów. Gości Przeglądu przywitał także Tomasz Waźbiński, przedstawiciel Marszałka Województwa Mazowieckiego. Na koniec na scenie pojawili się Fariz Ahmadov (reżyser filmu „The Last One”) oraz Mateusz Czuchnowski (autor zdjęć do filmu „The Last One”). Po uroczystym otwarciu odbył się pokaz filmu „The Last One” w reżyserii Fariza Ahmadova.
***
Położony na Kaukazie Azerbejdżan to państwo o bardzo bogatych tradycjach kulturowych. Muzułmańskie, arabskie i wschodnioeuropejskie korzenie przejawiają się także kinie. W porównaniu do pozostałych krajów tego regionu azerbejdżański przemysł filmowy jest jednym z najprężniej rozwijających się. W 1995 roku jeden z tamtejszych filmów otrzymał Oscara, Nagrodę Akademii Filmowej.
Wszystko zaczęło się ponad sto lat wcześniej, kiedy to bracia Lumiere swoim wynalazkiem zrewolucjonizowali świat. Twórcą pierwszych kronik filmowych był przedsiębiorca, Alexandre Michon. W ogarniętym naftową gorączką kraju Michon założył studio fotograficzne. Jednymi z pierwszych dzieł artysty były dokumenty poruszające tematy dotyczące tamtejszego społeczeństwa oraz ekstrakcji oleju. Obrazy Bibiheybatda neft fontani yangini oraz Balaxanida neft fontani to jedne z pierwszych azerskich produkcji.
Wszystkie filmy w ramach Przeglądu zostaną wyświetlone z napisami angielskimi i polskimi. Bezpłatne wejściówki są do odebrania w kasie kina Kultura. Miejsca są nienumerowane.
27.09, godz. 19.00 (wtorek)
„My” („We”, 2021), reż. Orman Aliyev (44 min.)
Film dokumentalny, którego bohaterami są obywatele Azerbejdżanu, którzy publikowali materiały w mediach społecznościowych podczas 44-dniowej wojny, trwającej od 27 września do 10 listopada 2020 r.
28.09, godz. 19.00 (środa)
„Olimpia („Olympia”, 2020), reż. Ali-Sattar Guliyev (67 min.)
Bohaterem filmu jest były bokser i medalista olimpijski, Ilgar Suleymanov, obecnie nauczyciel wychowania fizycznego w wiejskiej szkole. Nieoczekiwana wizyta zmieni jego życie o sto osiemdziesiąt stopni.
29.09, godz. 19.00 (czwartek)
„Wyspa wolności” („The Island Within”, 2020), reż. Rufat Hasanov (80 min.)
Życie mistrza szachowego Seymura Tahirbekova jest podporządkowane toksycznemu ojcu, który jest zarazem jego trenerem. Gdy przychodzi dzień wielkiego turnieju szachowego, Seymur postanawia uciec na bezludną wyspę.
30.09, godz. 19.00 (piątek)
Zestaw filmów krótkometrażowych:
„Pod wieczór”(„Towards Evening”, 2020), reż. Teymur Hajiyev (12 min.)
Film krótkometrażowy o parze, która zaczyna kłócić się w drodze na rodzinne wydarzenie. Sprzeczka w samochodzie doprowadza ich do niespodziewanego odkrycia.
„Guchuroba” („Gukhuroba”) (2020), reż. Teymur Gambarov (21 min.)
Taksówkarz Rasim otrzymuje niecodzienne zlecenie. Musi dotrzeć z sukienką ślubną do odległej wioski. Po drodze do samochodu wsiada dziewczyna. Mimo że oboje nie mają sobie nic do powiedzenia, ich los krzyżuje się w nieoczekiwany sposób.
„Kobieta” („A Woman”, 2020), reż. Tahmina Rafaella (13 min.)
Młoda, nowoczesna matka próbuje znaleźć dla siebie miejsce w Baku. W stolicy Azerbejdżanu, w której spotyka się muzułmańska tradycja z nowoczesnością, w ciągu jednego dnia będzie musiała odpowiedzieć sobie na pytanie, jak być matką, córką i żoną i nie stracić przy tym siebie.
„Bękart” („Bastard”, 2019), reż. Daniel Guliyev (18 min.)
16-letni Natig nie może dłużej znieść hańby, która spadła na rodzinę. Próbując uciec z rodzinnej miejscowości, postanawia wstąpić do wojska.
30.09, godz. 20:30 (piątek)
„Nobel” („Heritage”, 2018), reż. Zaur Gasimli (80 min.)
Bracia Nobel swoje pierwsze zagraniczne przedsiębiorstwo otworzyli… w Baku. Film „Nobel” odkrywa mało znany związek między Nagrodą Nobla a azerbejdżańskim przemysłem paliwowym.