PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Nie byłoby Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych bez pokazów specjalnych i bez filmów powiązanych tematycznie lub poprzez osoby twórców w Gdyni.
Pokazy specjalne:

Co nadaje życiu sens: sukces czy miłość? Z tym dylematem mierzą się Joachim, dobiegający kresu życia spełniony mężczyzna, oraz młody geniusz matematyczny David. W „Liczbie doskonałej” Krzysztof Zanussi powraca do centralnych tematów swojej twórczości, które wcześniej eksplorował w takich klasykach jak „Struktura kryształu” i „Iluminacja”. Odpowiedzi, których tym razem udziela, są przewrotne i nieoczywiste.

Czy kiedy aktor traci mowę, przestaje być aktorem? Adam jest u szczytu sławy. Scena to jego życie i często wybiera aktorstwo, zaniedbując relacje z najbliższymi. Kiedyś wcielił się w grzesznego, ale szlachetnego anioła. Teraz potrzebna jest mu jego pomoc. Adam ma poważny udar. Lekarze ratują mu życie, ale nie dają szans na powrót do pełnego zdrowia. Adam musi nauczyć się wszystkiego od podstaw, gdyż choroba odbiera mu słowa i sprawność ciała. Rozpoczyna się walka o spełnienie obietnicy, że znów stanie na scenie. Film „Prawdziwe życie aniołów” jest inspirowany historią Krzysztofa Globisza, który zagrał główną rolę. Na ekranie zobaczymy również ostatnią kreację Jerzego Treli.

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny zaprasza na repremierę odrestaurowanego pierwszego polskiego powojennego filmu fabularnego "Wielka droga" w reżyserii Michała Waszyńskiego (1946). Film przedstawia losy pary narzeczonych rozłączonych wojną: od oblężenia Lwowa w 1939 roku, przez formowanie Armii Andersa w ZSRS i tułaczkę w Iranie, Iraku, Palestynie i Egipcie, aż po kampanię włoską. Ważnym elementem filmu są włączone do fabuły zdjęcia dokumentalne, m.in. z bitwy o Monte Cassino.


Polonica

Polonica to, obok Konkursu Głównego, najstarsza sekcja festiwalu. Aby się do niej zakwalifikować, film musi spełniać zasadnicze kryterium – posiadać polski akcent. Ponieważ w ostatnich latach rodzima kinematografia otwiera się na europejskie i światowe koprodukcje, sekcja staje się coraz bardziej zróżnicowana i bogata w zaskakujące tytuły.

W tym roku we wszystkich konkursach znalazło się aż 57 polskich filmów. Sekcja Polonica może okazać się ciekawym urozmaiceniem tego zestawu, zwłaszcza że jej poziom jest naprawdę wysoki. Od nagradzanych na dużych światowych festiwalach „Hranice lásky” i „Lamparta z Ankary”, przez jak zawsze niepokornego Bertranda Mandico (z zaskakującą rolą Agaty Buzek) oraz prezentowany na Tribece „Roving Woman”, wyprodukowany przez Lenę Górę (również scenarzystkę i odtwórczynię tytułowej roli) oraz samego Wima Wendersa, aż po niezwykle dla mnie ważne, a jednocześnie bardzo udane filmy ukraińskie: „Nosorożec” Ołeha Sencowa i „Pamfir” Dmytra Sukholytkyy-Sobchuka. Sekcja Polonica zapowiada się naprawdę znakomicie – podkreśla Dyrektor Artystyczny Festiwalu Tomasz Kolankiewicz.


I tak oto w sekcji zobaczymy dramat kryminalny "Nosorożec" (reżyseria Ołeh Sencow), rozgrywający się w Ukrainie lat dziewięćdziesiątych, w schyłkowym okresie Związku Radzieckiego, opowiadający o młodym człowieku, który pnie się w hierarchii przestępczej; wyprodukowany przez Wima Wendersa debiut Michała Chmielewskiego "Roving woman", którego bohaterka, Sara, wyrzucona z domu kradnie samochód, zakochuje się w jego właścicielu i postanawia go odnaleźć; film fantasy After "Blue. Przekroczyć błękit" (reżyseria Bertrand Mandico), rozgrywający się w odległej przyszłości na dziewiczej plancie i ukazujący podróż Roxy i jej matki przez widmowe krainy brudnego raju w poszukiwaniu morderczyni; "Hranice lásky" Tomasza Wińskiego – o parze, która postanawia ożywić swój związek i zaczyna dzielić się erotycznymi fantazjami i sekretnymi pragnieniami, coraz bardziej przekraczając granice tego, co dozwolone w miłości i seksie; "Pamfir" (reżyseria Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk) – dramat mówiący o tym, jak wybryk syna zmusza głównego bohatera do uruchomienia dawnych przestępczych kontaktów, by spłacić dług, a każda decyzja, którą podejmuje, wciąga go coraz bardziej w sieć korupcyjnych i mafijnych układów; oraz "Lampart z Ankary" (reżyseria Emre Kayiş), ukazujący samotnego dyrektora najstarszego tureckiego zoo i introwertyczną urzędniczkę, którzy, chcąc zatrzymać proces prywatyzacji ogrodu zoologicznego, postanawiają zataić śmierć i upozorować zaginięcie jego najcenniejszego mieszkańca – lamparta anatolijskiego. Tym samym rozpoczynają lawinę absurdu, która wymyka się spod kontroli.

  
Filmy z Gdyni

  O wzajemnej miłości Gdyni i filmu przypominać nie trzeba. Warto jednak ten związek pielęgnować. Temu właśnie służy sekcja Filmy z Gdyni. Ta pozakonkursowa selekcja składa się z tytułów, które posiadają lokalny pierwiastek – albo dotyczą Gdyni i gdynian, albo są zrealizowane przez tutejszych producentów, albo reżyserowane przez gdyńskich twórców.
 
W tegorocznej sekcji Filmy z Gdyni znalazło się 5 tytułów: "Ania" w reżyserii Krystiana Kuczkowskiego i Michała Bandurskiego, która opowiada historię aktorki Anny Przybylskiej – odważnej, kochającej życie i spełniającej marzenia dziewczyny z Gdyni, utrzymującej równowagę pomiędzy życiem zawodowym i byciem osobą publiczną a swoim życiem rodzinnym; dokument Aleksandry Kutz "Jeszcze zdążę", w którym bohaterowie uczą nas, czym naprawdę jest dobre życie i czym mogłoby być, gdybyśmy się na chwilę zatrzymali, by popatrzeć, porozmawiać, przytulić się, odetchnąć; film Anny Marii Mydlarskiej "Marian Kołodziej. Tajemnica artysty", poświęcony wielkiemu scenografowi, kostiumografowi i współtwórcy sukcesu polskiego kina lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych; Homo Peregrinus Andrzeja Święcha, ukazujący fenomen pielgrzymowania oraz analizę tego, co skłania ludzi do podjęcia trudu wędrówki; oraz "Opowiedz mi o mnie" Macieja Millera (Ze Studia Munka SFP), ukazujący historię porzuconej w szpitalu Magdy, która nigdy nie poznała swojej biologicznej matki, a która chce rozwikłać zagadkę, by dowiedzieć się, kim naprawdę jest.


 Po seansach zapraszamy na spotkania z twórcami.

47. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych odbędzie się w dniach 12–17 września 2022 roku

WRÓB
FPFF
Ostatnia aktualizacja:  11.09.2022
Zobacz również
47. FPFF. Wydarzenia towarzyszące - przegląd
47. FPFF. Zapraszamy na Gdynia Industry!
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2022
Scroll