PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
3 dni wypełnione debatami o technologii, sztuce filmowej i zmianach w kulturze współczesnej, wystawa VR oraz pokazy filmowe – to wszystko podczas „Nowych Narracji Wizualnych” – bezpłatnej konferencji, która w dniach 1-3 lipca odbędzie się w Szkole Filmowej w Łodzi.

„Nowe Narracje Wizualne” to propozycja dla wszystkich, których pasjonuje sztuka, technologia i pragną przyjrzeć się zmianom w krajobrazie współczesnych mediów. W trakcie trzech dni konferencji poruszone zostaną tematy, z którymi obecnie mierzą się zarówno twórcy jak i odbiorcy mediów immersyjnych, narracji interaktywnych, eseju filmowego czy animacji. Dyskusjom będzie towarzyszyła wystawa utworów VR i doświadczeń wykorzystujących media cyfrowe oraz program pokazów kinowych. Nie zabraknie również miejsca na nieformalne spotkania w przestrzeni campusu Łódzkiej Szkoły Filmowej, która od dziesięcioleci była i jest miejscem ożywionej debaty twórczej.

 


Technologia, która poszerza język sztuki

 

Nasza codzienność jest coraz bardziej nasycona technologią, co znacząco przyspieszył okres pandemii. Mimo, że coraz łatwiej konsumuje nam się cyfrowe treści, jesteśmy również zmęczeni nieustannym byciem online i przeżywaniem życia na ekranie. Opowiadanie historii przez media cyfrowe staje się więc ogromnym wyzwaniem. Oczekiwania odbiorców do treści online rosną, a tęsknota za światem materialnym stale się nasila.

 

„Nowe Narracje Wizualne" dotykają szerokich możliwości opowiadania historii przez media immersyjne, przy wykorzystaniu języka filmu i sztuk wizualnych. Prowokują do myślenia o potencjalnych kierunkach poszerzania języka sztuki, stawiają pytania o rolę zaangażowania odbiorców w tworzone doświadczenia. Zbliżająca się konferencja będzie okazją do przyjrzenia się najaktualniejszym zjawiskom w sztuce i filmie, przedstawieniem wniosków i problemów z jakimi spotykają się twórcy i badacze oraz zaproszeniem do rozważań o przyszłości narracji wizualnych.

 

Eksperymentalne produkcje i badania naukowe

 

Program konferencji podzielony został na trzy dni i moduły tematyczne, które odpowiadają pracowniom vnLab – moduł poświęcony XR, narracjom interaktywnym, esejowi filmowemu, badaniom odbiorców i percepcji, animacji 3D i stereoskopii.  Każde z wystąpień, mimo, że krąży wokół technologii w centrum stawia historię i jej odbiorców. Na scenie pojawią się zarówno artyści, producenci, reżyserzy, kuratorzy jak i badacze kultury. Każdy projekt realizowany w vnLab był poddawany szczegółowym badaniom, wyniki tych analiz teraz mogą posłużyć kolejnym twórcom.

 

Pokazy w legendarnym kinie

Kuratorzy programu filmowego z Pracowni Eseju vnLab przygotowali blok prezentowany w kultowym kinie Szkoły Filmowej. W programie eseje twórców związanych z vnLab:


Shooting, reż. Jakub Woynarowski, 2022, to zestawienie aktu przemocy z jego reporterską rejestracją.  Analiza różnic między historycznymi fotografiami paryskich Dni Czerwcowych z 1848 roku ujawnia zastanawiające detale, które skłaniają do refleksji nad nieoczywistą relacją między obserwowanym i obserwującym oraz między sferą prywatną i publiczną.


Forensickness, w reżyserii Chloé Galibert-Laîné, 2020, to zanurzenie w ogromne archiwum mediów powstałych po zamachach w Bostonie. Internetowe wędrówki reżyserki stanowią performatywną eksplorację historii krytycznego myślenia i bezwzględnej polityki produkcji prawdy. Criticism in the Age of TikTok, reż. Charlie Shackleton, 2020, opowiada o tym, jak ulubiona aplikacja generacji Z wskazuje na nowy rodzaj krytyki kultury. Special Features, reż. James N. Kienitz Wilkins, 2014, to zapis rozmowy o doświadczeniu, które jest jednocześnie wyjątkowe i wspólne. One-Way Street, izraelskiego filmowca Ereza Pery'ego, 2021, to obserwacyjna rejestracja życia Manhattanu z perspektywy okna mieszkania reżysera.

 

Zanurzenie w doświadczeniach wirtualnej rzeczywistości

 

Dyskusjom na konferencji będzie towarzyszyła wystawa utworów VR i doświadczeń, wchodzących w twórczy dialog z medium filmu, wirtualnej rzeczywistości i dokumentu. To niezwykła okazja do zobaczenia prac, zwykle dostępnych tylko na festiwalach lub zamkniętych wydarzeniach. Będą to zarówno prezentowane przedpremierowo doświadczenia powstałe w vnLab jak i zaproszone gościnnie projekty twórców polskich i zagranicznych. Twórcy przyglądają się aktualnym zagadnieniom współczesności takim jak zdrowie psychiczne, ekologia, równouprawnienie, mierzą się ze światem pod wieloma względami przewartościowanym i sfragmentaryzowanym.


Wśród prezentowanych prac:

Mechaniczne dusze, francuskiej reżyserki Gaëlle Moore to interaktywne doświadczenie, tworzone przez wirtualną rzeczywistość, silnik analityczny i grupę aktorów. Goliath. Playing with Reality studia Anagram - wielokrotnie nagradzany utwór, który za pomocą porywającej animacji bada granice rzeczywistości w poruszającej opowieści o schizofrenii i sile społeczności graczy. Myriadautorstwa Leny Thiele będący opowieścią o migracji zwierząt w dobie antropocenu. Umarłe Miasto w reżyserii Krzysztofa Grudzińskiego, operowy utwór VR z krajobrazem postpandemicznego miasta w tle. Multiverse, Roberta Mleczki i Radomira Majewskiego to instalacja VR oparta na koncepcji wielowarstwowego świata przynosząca ambiwalentne refleksje na temat ludzkiej natury skłonnej do zniszczeń. Jaskinia, w reżyserii Adama Żądło i Jowity Guji to adaptacja klasycznej metafory platońskiej osadzona w nowym kontekście. Ma charakter uniwersalny - może nią być Matrix, Paradisia, Truman Show, system ideologiczny, religijny czy polityczny. Jaskinią może być również "wnętrze" zestawu słuchawkowego VR, choć można ją traktować jako metaforę w obrębie innej metafory.


Laboratorium Narracji Wizualnych powstało w 2019 roku jako miejsce twórczej i naukowej eksploracji mediów fotografii, filmu i sztuk audiowizualnych. Wydarzenie podsumuje obecny etap aktywności vnLab i otworzy kolejny rozdział twórczych działań Laboratorium.


Konferencja jest bezpłatna, odbywa się stacjonarnie w Szkole Filmowej w Łodzi i online. Wstęp na pokazy kinowe i wystawę bezpłatny po rejestracji na konferencję TUTAJ.

 

Nowe Narracje Wizualne

Konferencja 1-3 lipca 2022 Łódź + online

organizatorzy: Laboratorium Narracji Wizualnych vnLab, Szkoła Filmowa w Łodzi

MR
Laboratorium Narracji Wizualnych Szkoły Filmowej w Łodzi
Ostatnia aktualizacja:  21.06.2022
Zobacz również
Ruszyła czwarta edycja Doc Development
Start zapisów na Plenery Film Spring Open 2022
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2022
Scroll