PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Auer z Grand Prix Komeda za muzykę do filmu „Inni ludzie” w reż. Aleksandry Terpińskiej – to werdykt jury w konkursie na najlepszą muzykę w polskim filmie fabularnym na festiwalu w Ostrowie Wielkopolskim. Nagroda Publiczności została przyznana filmowi „Sonata” w reż. Bartosza Blaschke i z muzyką Krzysztofa A. Janczaka, a Nagroda Grand Prix Komeda za Całokształt Twórczości Henrykowi Kuźniakowi. Festiwal zakończył się w sobotę, 4 czerwca.
Grand Prix Komeda. Festiwal Filmowy im. Krzysztofa Komedy w Ostrowie Wielkopolskim odbył się już po raz jedenasty. O wydarzeniu niezmiennie mówi, że podczas niego filmów się słucha. Festiwal promuje zwłaszcza muzykę filmową, a podczas niego przyznawana jest nagroda Grand Prix Komeda za najlepszą muzykę w polskim filmie fabularnym.
 
Janusz Gajos, fot. fot. Andrzej Staszok

AUER Z GRAND PRIX KOMEDA

W tym roku do konkursu zostało zakwalifikowanych siedem obrazów:
"Inni ludzie", reż. Aleksandra Terpińska, muz. Auer,
"Jakoś to będzie", reż. Sylwester Jakimow, muz. Marcin Macuk,
– „Magdalena”, reż. Filip Gieldon, muz. Marcin Sucharski, Marta Kondej,
– „Mosquito State”, reż. Filip Jan Rymsza, muz. Cezary Skubiszewski.
"Piosenki o miłości", reż. Tomasz Habowski, muz. Kamil „Holden” Kryszak,
"Powrót do tamtych dni", reż. Konrad Aksinowicz, muz. Marcin Masecki,
– „Sonata”, reż. Bartosz Blaschke, muz. Krzysztof A. Janczak.

Muzykę w nich oceniało jury w składzie: Grażyna Błęcka-Kolska, Bartosz Chajdecki, Tomasz Lach – przewodniczący jury, Jan Młynarski i Magda Umer.
Werdykt jurorów poznaliśmy podczas gali finałowej, prowadzonej przez Magdę Miśkę-Jackowską. Grand Prix Komeda za najlepszą muzykę w filmie otrzymał Auer, kompozytor muzyki do filmu "Inni ludzie" w reż. A. Terpińskiej. – To dla mnie niesłychane wyróżnienie. Komponowanie muzyki do tego obrazu było dla mnie debiutem filmowym, dlatego jestem wdzięczny reżyserce i producentom za zaufanie i szansę na stworzenie muzyki do pełnometrażowego filmu – mówił laureat po otrzymaniu nagrody. Swój głos oddali też widzowie. Nagrodę Publiczności otrzymał film „Sonata” w reż. Bartosza Blaschke i z muzyką Krzysztofa A. Janczaka.

Od kilku lat na festiwalu przyznawana jest Nagroda Grand Prix Komeda za Całokształt Twórczości. Dotychczas otrzymali ją: Zygmunt Konieczny, Jan A.P. Kaczmarek, Jan Kanty Pawluśkiewicz, Andrzej Korzyński. W tym roku statuetka została wręczona Henrykowi Kuźniakowi, autorowi muzyki do filmów animowanych, dokumentalnych, fabularnych, by wymienić wśród nich tytuły: „Vabank”, „Vabank II”, „Seksmisja”, seriale jak „Sukces” czy „Na kłopoty Bednarski”. Mimo że wielokrotnie był nagradzany na festiwalach filmowych za muzykę, nie krył wzruszenia podczas odbierania nagrody w Ostrowie Wielkopolskim.

WSPÓLNE OGLĄDANIE
– Ta edycja przynosi nam bardzo pozytywne emocje i informacje zwrotne od każdego z naszych gości – podkreśla Maria Szeląg, dyrektorka Ostrowskiego Centrum Kultury, organizatora festiwalu. – To była pierwsza od kilku lat, choć ciągle ze świadomością ciężkich czasów, normalna edycja w tym sensie, że nie boimy się wirusa. Czuło się energię emanującą od widzów do gości, jurorów i wzajemnie. Jestem bardzo zadowolony z tego festiwalu. Udało się, może nawet trochę bardziej niż oczekiwałem – przyznaje dyrektor artystyczny festiwalu Łukasz Maciejewski. W tym roku do Ostrowa przyjechało ponad 30 gości, twórców ze świata kina. Byli kompozytorzy muzyki filmowej, reżyserzy, aktorzy… Uznani, wybitni, doskonale znani, i młodzi – już z dorobkiem, ale jeszcze nie aż tak rozpoznawalni. – Tegoroczna edycja jest niepowtarzalna młodym talentem, ale też przepleciona doświadczeniem i uznaniem. Gościmy przecież Henryka Kuźniaka, Janusza Gajosa, Andrzeja Barańskiego, Lecha Dyblika – mówi Maria Szeląg.

DOKUMENTY NA FESTIWALU
Podczas tegorocznej edycji zostały wyświetlone, prócz filmów biorących udział w konkursie Grand Prix Komeda, trzy filmy dokumentalne. Były to: opowieść o polskim jazzie i perkusiście jazzowym Adamie Jędrzejowskim, zawarta w filmie Janusza Majewskiego „Jazz outsider” oraz nagradzany obraz Kuby Mikurdy „Ucieczka na srebrny glob”. Po projekcjach odbyły się spotkania z twórcami tych obrazów: Januszem Majewskim, Pawłem Brodowskim, Stefanem Wesołowskim. Sekcję dokumentu dopełniła absolutna polska premiera. Film Giuseppe Tornatore o wybitnym kompozytorze Ennio Morricone pt. „Ennio”.

I POKAZY SPECJALNE
Organizatorzy przygotowali dla publiczności trzy pokazy specjalne. Filmy w sekcji pozakonkursowej były związane z gośćmi ostrowskiego wydarzenia. W tym roku laureatem Nagrody Grand Prix Komeda za Całokształt Twórczości był Henryk Kuźniak, toteż zostały wyświetlone filmy, do których stworzył muzykę: „Warzywniak, 360 st.” w reż. Andrzeja Barańskiego i „Vabank” w reż. Juliusza Machulskiego. Do Ostrowa, prócz nagrodzonego wybitnego kompozytora, przyjechał też uznany reżyser Andrzej Barański. Ci twórcy mają na koncie wspólne realizacje dla kina i teatru, by wymienić choćby takie tytuły: „Niech cię odleci mara”, „Kobieta z prowincji”, „Kramarz”, „Dwa księżyce”, „Nad rzeką, której nie ma” czy ostatnio spektakl telewizyjny „Stara kobieta wysiaduje”. Sam Kuźniak podczas spotkania mówił m.in. o roli muzyki filmowej. – Jaka jest różnica między muzyką autonomiczną a filmową? Ktoś, kto chce pisać muzykę filmową, musi mieć trochę skromności, zdać sobie sprawę, że nie jest najważniejszą osobą w filmie. Najważniejszy jest reżyser. Muzyka filmowa nie jest w filmie jedynym bodźcem, a jednym z wielu, który działa na widza. Muzyka powinna wspomagać film – odpowiadał na pytania Łukasza Maciejewskiego Henryk Kuźniak. Ze skromnością, a przecież to autor ponad 150 kompozycji do filmów fabularnych i krótkometrażowych, a także seriali czy teatrów telewizji.

Gościem specjalnym festiwalu był w tym roku Janusz Gajos, przed spotkaniem z nim odbyła się projekcja filmu „Wygrany” w reż. Wiesława Saniewskiego. Trudno by sobie było wyobrazić polski teatr i film bez Janusza Gajosa. Zagrał w sumie ok. 250 ról. Na spotkaniu  tym wybitnym aktorem widownia sali Ostrowskiego Centrum Kultury była wypełniona do ostatniego miejsca. Aktor, pytany przez Łukasza Maciejewskiego, mówił o swoich rolach filmowych m.in. u Kazimierza Kutza czy w filmie Wojciecha Marczewskiego „Ucieczka z kina Wolność”, a także o swoich początkach.

SPOTKANIE WOKÓŁKONKURSOWE
Na festiwalu byli obecni niemal wszyscy kompozytorzy muzyki filmowej, nominowani w tym roku do nagrody Grand Prix Komeda. Ponadto przyjechali aktorzy i reżyserzy prezentowanych obrazów. Gościli w Ostrowie m.in.: reżyserzy – Konrad Aksinowicz, Filip Gieldon, Tomasz Habowski, kompozytorzy – Marcin Sucharski, Marta Kondej, Kamil „Holden” Kryszak, Krzysztof A. Janczak, Marcin Macuk, Marcin Masecki, Stefan Wesołowski, aktorzy – Lech Dyblik, Magdalena Żak, operatorka Weronika Bilska i reżyserka dźwięku Zofia Moruś. Byli oni gośćmi spotkań po projekcjach filmów, które prowadzili: Łukasz Maciejewski, Krzysztof Kwiatkowski i Ewa Smolińska.  

SPOTKANIA I ROZMOWY
Podczas festiwalu mają też miejsce wydarzenia okołofilmowe. W tym roku publiczność miała okazję uczestniczyć w spotkaniu z Magdą Umer. Ta piosenkarka, interpretatorka poezji śpiewanej, reżyserka, scenarzystka wspominała o swoich artystycznych początkach, o ważnych dla niej twórcach – m.in. Agnieszce Osieckiej, Jeremim Przyborze. Podczas spotkania Łukasz Maciejewski mówił o reżyserowanych przez Magdę Umer spektaklach, programach, o jej koncertach i ważnych rozmowach, które do dzisiaj pozostają w pamięci wielu, o czym świadczyła pełna widownia w Forum Synagoga. O roli muzyki filmowej, a zwłaszcza piosenek, można było porozmawiać podczas dorocznej debaty. Wzięli w niej udział goście festiwalu, a dyskusję moderował Łukasz Maciejewski. Na otwarcie Grand Prix Komeda publiczność mogła porozmawiać o pracach duetu Homework: Joanna Górska i Jerzy Skakun. Pokazali oni na wystawie plakaty filmowe,  z których wiele dotyczyło klasyki polskiego kina.

MUZYKA NA ŻYWO
Jak na festiwal, podczas którego nagradzana jest muzyka filmowa, przystało, nie mogło też zabraknąć samej muzyki. W tym roku odbyły się dwa koncerty. W plenerze, w Amfiteatrze Miejskim, zagrała formacja jazzowa z saksofonistą Marcinem Nowakowskim na czele. Na zakończenie natomiast wyśmienity koncert „Cinema Boogie” w wykonaniu Chopin University Big Band. Podczas niego usłyszeliśmy tematy filmowe, a wyśpiewali je: uznana wokalistka jazzowa Dorota Miśkiewicz oraz Daniela Bereza i Łukasz Lipski.

11. Grand Prix Komeda. Festiwal Filmowy im. Krzysztofa Komedy w Ostrowie Wielkopolskim odbył się w dniach od 29 maja do 4 czerwca. Został zorganizowany przez Ostrowskie Centrum Kultury.
MR
Grand Prix Komeda
Ostatnia aktualizacja:  6.06.2022
Zobacz również
fot. fot. Andrzej Staszok
36. Tarnowska Nagroda Filmowa: oto laureaci
Zakończył się 11. Grand Prix Komeda w Ostrowie Wielkopolskim
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll