PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
28 maja kończy 70 lat Zbigniew Hałatek – operator wielu filmów fabularnych i dokumentalnych oraz seriali telewizyjnych, także reżyser kilku dokumentów, wieloletni członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Zbigniew Hałatek urodził się 28 maja 1952 roku w Łodzi. Jest absolwentem Wydziału Operatorskiego tamtejszej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej (1976). Zawodowe życie zaczynał jako operator kamery pod okiem doświadczonego autora zdjęć Mieczysława Lewandowskiego na planie telewizyjnej fabuły Jana Rutkiewicza „Poza układem” (1977). Tę funkcję pełnił podczas realizacji ponad 30 filmów fabularnych i seriali telewizyjnych, takich jak m.in. „Ćma” (1980) Tomasza Zygadły, „Kobieta z prowincji” (1984) Andrzeja Barańskiego, „Nad Niemnem” (1986) Zbigniewa Kuźmińskiego, „Nowy Jork – czwarta rano” (1988) Krzysztofa Krauzego, „Panna z mokrą głową” (1994) i „Awantura o Basię” (1995) Kazimierza Tarnasa, „Złote runo” (1996) Janusza Kondratiuka i „Spona” (1998) Waldemara Szarka.

Jako autor zdjęć Hałatek zadebiutował w dokumencie Radosława Sobeckiego „Klub” (1978), zrealizowanym z okazji 70-lecia Łódzkiego Klubu Sportowego w łódzkiej Wytwórni Filmów Oświatowych, zaś pierwszą fabułą z jego zdjęciami było krótkometrażowe „Siano” (1980) Jadwigi Kędzierzawskiej, wyprodukowane w Studiu Małych Form Filmowych „Se-Ma-For” w Łodzi. Ma na swym koncie zdjęcia do ponad 30 dokumentów nakręconych w WFO, m.in. trzy tytuły nagrodzone na Przeglądzie Filmów o Sztuce w Zakopanem – „Konrad Krzyżanowski” (1981) Konstantego Gordona, „Przemijanie” (1985) Andrzeja Barańskiego i „Nie było lata” (1987) Krystyny Pióro, gdzie pełnił także funkcję współreżysera. Etiuda baletowa „Ate Apocalipsis” (1983) Jerzego Woźniaka z jego zdjęciami zdobyła III Nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Telewizyjnych Programów Rozrywkowych w Montreux (1983), a przyrodnicza opowieść Macieja Łukowskiego „Dwaj ludzie z lasu” (1988), także z jego zdjęciami – Nagrodę Specjalną na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Przyrodniczych im. Włodzimierza Puchalskiego w Łodzi (1989). Jak widać, Hałatek jest operatorem wszechstronnym, za zdjęcia do serialu Jerzego Łukaszewicza „Gwiezdny pirat” (1998) dostał Poznańskie Koziołki w konkursie polskim Międzynarodowego Festiwalu Młodego Widza „Ale Kino!” w Poznaniu (1998). W latach 1997-2010 był głównym operatorem popularnego serialu „Złotopolscy”.

Większość jego dokonań twórczych związana jest z miastem rodzinnym, nic dziwnego, że film „Nasze miasto Łódź”, noszący podtytuł „Przewodnik nostalgiczny po ziemi obiecanej”, dedykowany Maciejowi Łukowskiemu, wieloletniemu dyrektorowi Wytwórni Filmów Oświatowych, to dokument autorski. Hałatek połączył w nim trzy funkcje – scenarzysty, reżysera i operatora.
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja:  27.05.2022
Zobacz również
fot. SFP
75. MFF w Cannes za nami. Nagroda jury dla Skolimowskiego!
"Infinite Storm" Szumowskiej i Englerta w polskich kinach
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2022
Scroll