PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
28 kwietnia kończy 70 lat Paweł Mantorski, kierownik produkcji, a także producent kilkudziesięciu filmów fabularnych, dokumentalnych oraz seriali telewizyjnych, wieloletni członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Paweł Mantorski pochodzi z Piotrkowa Trybunalskiego. Jest absolwentem Studium Podstawowych Problemów Techniki na Politechnice Warszawskiej (1974) oraz Wyższego Studium Zawodowego Organizacji Produkcji Filmu i Telewizji Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (1977).

Z kinematografią związał się jeszcze przed dyplomem w łódzkiej uczelni, podejmując pracę w pionie produkcyjnym serialu Janusza Morgensterna „Polskie drogi” (1976-1977). Jako II kierownik produkcji zadebiutował w głośnym dokumencie fabularyzowanym Marcela Łozińskiego „Jak żyć” (1977), który zamiast na ekrany został skierowany przez cenzurę na półkę (do premiery doszło dopiero w 1981 roku). Funkcję II kierownika produkcji pełnił Mantorski jeszcze podczas realizacji kilkunastu filmów, zarówno telewizyjnych (m.in. „Ślepy bokser” Marka Nowickiego, 1976; „Nieproszony gość” Feliksa Falka, 1986), jak i kinowych (m.in. „Widziadło” Marka Nowickiego, 1983; „Bohater roku” Feliksa Falka, 1986; „Krótki film o zabijaniu” i „Krótki film o miłości” Krzysztofa Kieślowskiego, 1987-1988), a także seriali telewizyjnych (m.in. „Punkt widzenia” Janusza Zaorskiego, 1980).

Jako samodzielny kierownik produkcji zadebiutował w serialu Radosława Piwowarskiego i Krzysztofa Grubera „Aby do świtu…” (1983). Tę funkcję sprawował w trakcie realizacji kilkudziesięciu kinowych i telewizyjnych tytułów, jest wśród nich wiele głośnych fabuł (m.in. „Weiser” Wojciecha Marczewskiego, 2000; „Enen” Feliksa Falka, 2009; „Różyczka” Jana Kidawy-Błońskiego, 2010; „W imieniu diabła” Barbary Sass, 2011; „Piąta pora roku” Jerzego Domaradzkiego, 2012; „Czarny mercedes” Janusza Majewskiego, 2019), dokumentów (m.in. „Ostatni klezmer” Janusza Majewskiego, 2017), jak i seriali (m.in. „Miodowe lata”, 1998-2003; „Kasia i Tomek”, 2002-2003; „Ranczo”, 2006-2009; „Dziewczyny ze Lwowa”, 2017-2019), a także kilkudziesięciu spektakli telewizyjnych realizowanych w ramach projektu Teatroteka.

Mantorski był również producentem wielu popularnych seriali, m.in. „Camera Cafe” (2004), „Ranczo” (2006-2016), „Ludzie Chudego” (2010-2011) i „Dziewczyny ze Lwowa” (2015-2019). „Ranczo” stało się także festiwalowym hitem, na Festiwalu Dobrego Humoru w Trójmieście zostało uhonorowane statuetką Melonika (2006), na cieszyńskich Wakacyjnych Kadrach dostało Złotą Podkowę, w Lubomierzu na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Komediowych – dwa Kryształowe Granaty (2009, 2010), ma na swym koncie także Telekamerę, nagrodę przyznawaną przez czytelników pisma „Tele Tydzień” (2009).
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja:  26.04.2022
Zobacz również
fot. Borys Skrzyński/ArtZoom.pl/SFP
Majówka ze Studiem Munka SFP w Krakowie i Cieszynie
Zobacz plakat „Infinite Storm”
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025
Scroll