PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Świadectwa osobistych przeżyć, próby rozliczenia się z dzieciństwem, powroty do świata wspomnień, z poruszającymi kreacjami aktorskimi i nieoczekiwanymi zwrotami akcji. Polskie kino zaskakuje historiami i pomysłami na ich realizację. Kto zachwyci jurorów 15.Mastercard OFF CAMERA i wyjedzie z Krakowa z 100 000 PLN?

Zrealizowana w doborowej obsadzie„Zupa nic” Kingi Dębskiej to prequel „Moich córek krów” i jak przekonuje reżyserka jej „najjaśniejszy film”. Marta jest romantyczką i szkolną ofiarą losu. Dzieli pokój z siostrą Kasią i babcią, która zamiast bajek opowiada wnuczkom powstańcze historie. Jej ojciec jest stale upokarzanym przez system inteligentem, który po pracy pędzi bimber i po cichu zazdrości opływającemu w dobrobyt szwagrowi. Matka z kolei spełnia się jako przewodnicząca zakładowej Solidarności z potrzebą wolności oraz marzeniem, żeby w końcu wyrwać się z Polski. Prawdziwe emocje dla całej rodziny zaczną się jednak, gdy pod blokiem pojawi się wymarzony pomarańczowy maluch. Ela i Tadek odkryją powołanie do handlu oraz zagranicznych wojaży, a dorastająca Marta po raz pierwszy w życiu naprawdę się zakocha. Oparta na książce autorstwa Dębskiej „Zupa nic” to próba rozliczenia się z dzieciństwem w PRL-u.


Poruszając się przez świat wspomnień głównych bohaterów, chcę opowiedzieć o niedoskonałości ludzkiej pamięci, o moralnym koszcie prawdy i zastanowić się, czy zawsze warto go ponosić – mówi o swoich motywacjach Piotr Złotorowicz, reżyser debiutujący w pełnym metrażu i jednocześnie autor scenariusza. Główną bohaterką „Wiarołoma” jest Ania (w tej roli debiutantka Julia Szczepańska). Dziewczyna po latach nieobecności przyjeżdża do rodzinnej wsi, aby spędzić z mamą – Marą (Małgorzata Hajewska-Krzysztofik) ostatnie miesiące jej życia. Odnajduje też w wiosce Alka (Mateusz Więcławek), z którym przeżyła swoją pierwszą młodzieńczą miłość. Spotkanie tych dwojga uruchomi serię nieoczekiwanych zdarzeń. Każdy z portretowanych bohaterów ma w tej oryginalnej, niezwykle sensualnej opowieści własną historię, marzenia oraz sekrety.


Mateusz Więcławek w filmie "Wiarołom", fot.  Studio Munka SFP


W filmie "Bo we mnie jest seks"Katarzyna Klimkiewicz zabiera nas do Warszawy lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Kiedy przed ekranami telewizorów zasiadają miliony Polaków, ich wzrok przykuwa Kalina Jędrusik (znakomita w tej roli Maria Dębska). Elektryzuje panów, a w tym samym czasie oburza panie. Liczne skandale, życie w miłosnym trójkącie z mężem Stanisławem Dygatem i Luckiem, kontrowersyjne wypowiedzi oraz epatujące seksapilem stroje sprawiają, że Kalina zyskuje także miano naczelnej skandalistki PRL-u. O życiu Jędrusik Katarzyna Klimkiewicz opowiada poprzez szczegół, niewielki epizod z jej życia, który miał swoje konsekwencje. To historia blasków, cieni, wzlotów i upadków jej zawrotnej kariery, której tło stanowi atmosfera szalonej zabawy środowiska ówczesnej śmietanki towarzyskiej.  

 

„Powrót do tamtych dni” to bardzo osobisty film Konrada Aksinowicza będący wstrząsającą opowieścią o niszczycielskiej sile alkoholizmu, ale też czułym i nostalgicznym spojrzeniem na kolorową polską rzeczywistość lat dziewięćdziesiątych. Czternastoletni Tomek mieszka wraz z matką na jednym z wrocławskich osiedli. Podobnie jak wielu jego rówieśników wychowuje się bez ojca, który w celach zarobkowych wyemigrował do Stanów Zjednoczonych. Gdy ten jednak wraca, rzeczywistość zaczyna się komplikować. Obok zachodniej kultury: kolorowy telewizor, klocki Lego, buty Nike'a oraz wymarzony magnetowid, coraz mocniej daje o sobie znać choroba alkoholowa ojca, wpływając na życie najbliższych. Dla Tomka oznacza to kres dziecięcej niewinności i bolesne wejście w dorosłość.


Polska, rok 1983, stan wojenny. Grzegorz Przemyk, syn opozycyjnej poetki Barbary Sadowskiej, zostaje zatrzymany i ciężko pobity przez patrol milicyjny. Po dwóch dniach agonii umiera. Jedynym świadkiem śmiertelnego pobicia jest jego kolega Jurek Popiel (w tej roli Tomasz Ziętek), który decyduje się walczyć o sprawiedliwość i złożyć obciążające milicjantów zeznania. Gdy ulicami Warszawy za trumną Przemyka przemaszeruje ponad dwadzieścia tysięcy ludzi, władza decyduje się użyć wszelkich narzędzi przeciwko świadkowi i matce zmarłego, aby ich skompromitować oraz zapobiec złożeniu przez Jurka zeznań w sądzie. Kanwą "Żeby nie było śladów" jest reportaż autorstwa Cezarego Łazarewicza pod tym samym tytułem. Książka, a za nią film Jana P. Matuszyńskiego w drobiazgowy sposób rekonstruują desperacką walkę o prawdę tej jednej z najbardziej wstydliwych kart najnowszej historii Polski. 


O Nagrodę Dominika Kulczyk Productions walczy w tym roku dziesięć tytułów, m.in. „Piosenki o miłości” Tomasza Habowskiego, „Sonata” Grzegorza Płonki, „Magdalena” Filipa Gieldona, „Teściowie” Jakuba Michalczuka czy „Fucking Bornholm” Anny Kazejak. Więcej informacji o programie festiwalu i gościach można znaleźć TUTAJ .

15.Mastercard OFF CAMERA odbędzie się w Krakowie od 29 kwietnia do 8 maja 2022.

MR
Mastercard OFF CAMERA
Ostatnia aktualizacja:  6.04.2022
Zobacz również
fot. materialy prasowe
List Jacka Bromskiego do Zarządu CISAC w sprawie Ukrainy
Serial Eyes zaprasza do aplikowania
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll