PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
3 lutego 90. urodziny obchodzi Barbara Kosidowska, znakomita montażystka, wieloletnia członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Z urodzenia jest warszawianką i temu miastu pozostaje wierna przez całe swe życie. Przez wiele lat zawodowo związana była ze stołeczną Wytwórnią Filmów Dokumentalnych i Fabularnych. Jako montażystka debiutowała dokumentem Bohdana Kosińskiego „Trener” (1966), poświęconym przygotowaniom olimpijskim polskich lekkoatletów. Ma na swym koncie ponad 160 filmów dokumentalnych. Są pośród nich tak znaczące tytuły, jak: „Raz, dwa, trzy…” (1967), dokument Lindsaya Andersona, zrealizowany w warszawskiej Szkole Teatralnej, „Pamięć” (1970) Jana Łomnickiego, „Warszawa – moja miłość” (1972) Marii Kwiatkowskiej, „Nie płacz” (1972) Grzegorza Królikiewicza, „Robić swoje” (1974) Andrzeja Piekutowskiego, pełnometrażowy „Pielgrzym” (1979) Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego, poświęcony pierwszej pielgrzymce Jana Pawła II do ojczyzny, czy krótkie dokumenty Marka Piwowskiego: „Pożar, pożar, coś nareszcie dzieje się” (1967), „Sukces” (1968), „Psychodrama, czyli bajka o księciu i Kopciuszku wystawiona w zakładzie dla nieletnich dziewcząt w D.” (1969) i „Korkociąg” (1971).

Dokumenty zmontowane przez Kosidowską obsypano istną lawiną nagród na Krakowskich Festiwalach Filmowych: „Czas przemiany” (1968) Piekutowskiego uhonorowano Srebrnym Smokiem (1968), „Salome” (1968) Andrzeja Brzozowskiego – Brązowym Lajkonikiem (1969), „Korkociąg” (1971) Piwowskiego – Srebrnym Lajkonikiem (1971), „Psychodrama…” (1969) tegoż reżysera – Srebrnym Smokiem (1972), „Nie płacz” (1972) Królikiewicza – „Brązowym Lajkonikiem” (1972), „Robić swoje” (1974) Piekutowskiego – Złotym Lajkonikiem (1975), „Prolog” (1975) tegoż reżysera – Złotym Smokiem (1976).

Barbara Kosidowska zmontowała również blisko 30 filmów fabularnych, zarówno telewizyjnych, m.in. „Przypadki Piotra S.” (1981), „Umarłem, aby żyć” (1984), „Urodzony po raz trzeci” (1989) i „Po własnym pogrzebie” (1989) Stanisława Jędryki, jak i kinowych, m.in. „Trzeba zabić tę miłość” (1972) Janusza Morgensterna, „Poślizg” (1972) i „Akcję pod Arsenałem” (1977) Jana Łomnickiego, „Zielone lata” (1979) i „Amnestię” (1981) Jędryki, „Ostatni dzwonek” (1989) Magdaleny Łazarkiewicz, „Ptaszkę” (1994) Krystyny Krupskiej-Wysockiej, a także kilka popularnych seriali telewizyjnych, m.in. „Zieloną miłość” (1978) i „Bandę Rudego Pająka” (1988) Jędryki oraz „Misję” (1980) i „Oko proroka” (1985) Pawła Komorowskiego.
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja:  2.02.2022
Zobacz również
fot. SFP
Animowany świat Hanny Margolis
Polska komediowym okiem. „Jakoś to będzie” w kinach od 25 marca
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll