PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Jest autorką dźwięku w 150 filmach fabularnych i dokumentalnych. Są wśród nich dzieła Krzysztofa Kieślowskiego, Marcela Łozińskiego, Ludwika Perskiego, Stanisława Różewicza, Andrzeja Titkowa, Andrzeja Wajdy, Krzysztofa Zanussiego i wielu innych. Wiesława Dembińska obchodzi 85. urodziny.
„Zawód operatora dźwięku dał mi wiele satysfakcji. Łączył muzykę, która jest moją pasją, z techniką i umożliwił mi poznanie fascynujących ludzi” – mówi Wiesława Dembińska, absolwentka Wydziału Reżyserii Dźwięku Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej (dziś: Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) w Warszawie.

Karierę zawodową rozpoczęła w Wytwórni Filmów Dokumentalnych. Najpierw asystowała doświadczonym operatorom dźwięku: Bohdanowi Jankowskiemu, Halinie Paszkowskiej, Zbigniewowi Wolskiemu. Następnie zrealizowała dźwięk w tak głośnych dokumentach z lat 60., 70. i 80. ubiegłego wieku, jak: „Araby” Zbigniewa Raplewskiego, „Jazz in Poland” Janusza Majewskiego, „Hamlet x 5” Ludwika Perskiego, „Król” Marcela Łozińskiego, „Z punktu widzenia nocnego portiera” Krzysztofa Kieślowskiego (wspólnie z Michałem Żarneckim), „Takie miejsce” Andrzeja Titkowa, „Lider” Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego.

Dokument Marii Kwiatkowskiej „Adam Karaś Film” przyniósł Dembińskiej nagrodę za dźwięk na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie w 1980 roku. „W Czternastu dniach. Prowokacji bydgoskiej” Grzegorza Eberhardta i Jacka Petryckiego, z 2008, wykorzystano nagrania dokonane przez Dembińską w 1981 roku.

Pracując w dokumencie00 Wiesława Dembińska przyswoiła sobie m.in. nagrywanie dialogów metodą stuprocentową, co bardzo przydało się jej w filmie fabularnym. „Zrealizowałem z panią Wiesławą Dembińską m.in. «Wszystko na sprzedaż», «Krajobraz po bitwie», «Brzezinę» i «Wesele». Cenię ją szczególnie za to, że świetnie rozumiała, iż wszelkie starania, aby nadać żywość dialogom w postsynchronach, nigdy nie dadzą dobrych rezultatów, a podstawą sukcesu realizacji dźwięku w filmie są nagrania stuprocentowe, gdyż tylko one oddają pełnię emocji przeżywanych przez aktorów na planie zdjęciowym” – mówił Andrzej Wajda.

Za dźwięk do „Krajobrazu po bitwie” Dembińska otrzymała nagrodę na Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie w 1971 roku. „Wesele” uważa za największą przygodę filmową swego życia. „Wspaniale było spotkać się z Wyspiańskim, Wajdą, Radwanem i Niemenem” – tłumaczy.

Przygodę z fabułą rozpoczęła od współpracy przy realizacji dźwięku w komediach „Jutro premiera” Janusza Morgensterna i „Smarkula” Leonarda Buczkowskiego, a jako samodzielny operator dźwięku zadebiutowała w 1966 roku „Barierą” Jerzego Skolimowskiego. Potem, obok siedmiu filmów Wajdy, było aż szesnaście Krzysztofa Zanussiego. „Za ścianą”, „Iluminacja”, „Barwy ochronne”, „Spirala”, „Kontrakt”, „Dotknięcie ręki” to najsłynniejsze z nich. „Pani Wiesława Dembińska była nie tylko wybitnym operatorem dźwięku, prawdziwą artystką w tym zawodzie. Przede wszystkim była i jest wyjątkową postacią. Obdarzona niezwykłym charakterem, łączy w sobie twardość z delikatnością, wielką dobroć i nieskazitelną uczciwość z dyskrecją i skromnością, co u artystów jest bardzo rzadkie” – mówi Krzysztof Zanussi.

W dorobku Wiesławy Dembińskiej są ponadto: „Dekalog osiem” Krzysztofa Kieślowskiego oraz trzy filmy Stanisława Różewicza: „Diabeł”, „Anioł w szafie” (nagroda za dźwięk na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 1987) i „Nocny gość” (wspólnie z Janem Czerwińskim). „Sukces realizacji dźwięku w filmie zależy od całej ekipy. Miałam szczęście pracować w świetnych ekipach. Mnóstwo zawdzięczam ludziom, którzy życzliwie spełniali moje prośby, np. wspaniałemu mikrofoniarzowi Kazimierzowi Kucharskiemu. A takich osób jak pan Kazimierz, gotowych do poświęceń, żebym dobrze nagrała dźwięk, było wiele” – mówi skromnie Wiesława Dembińska.

W 2014 roku Wiesława Dembińska otrzymała Nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich za wybitne osiągnięcia artystyczne i wkład w rozwój polskiej kinematografii.
gw
SFP
Ostatnia aktualizacja:  20.09.2021
Zobacz również
fot. Kuźnia Zdjęć/SFP
46.FPFF: "Mosquito State" - gatunkowe kino eksperymentalne
46.FPFF: "Droga" Edyty Wróblewskiej - premiera filmu Studia Munka
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll