PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Przenosimy się wspomnieniami na moment do Kameralnego Lata, a konkretnie do sekcji industry, która w lipcu 2021 roku przyciągnęła do Radomia spore grono filmowców, studentów, młodych twórców. Tematy spotkań skierowane były przede wszystkim do debiutantów i osób zaczynających pracę w branży filmowej: produkcja, finansowanie, dystrybucja i promocja filmów krótkometrażowych, filmy niskobudżetowe, rola producenta kreatywnego, kształcenie w zawodach filmowych.
Ponieważ festiwal współpracuje z Ambasadą Stanów Zjednoczonych, udało zaprosić się (rzecz jasna w trybie zdalnym) specjalistów z rynku amerykańskiego, doświadczonych w pracy zarówno z wielkimi studiami jak i producentami niezależnymi, którzy prowadzili spotkania m.in. na temat castingu czy lokacji.

fot. Marcin Makowski

Szczególnie zauważalna była obecność wątku krakowskiego: do Radomia przyjechał Szymon Witkowski, reprezentujący Regionalny Fundusz Filmowy w Krakowie, który opowiedział o świeżutkim i bardzo atrakcyjnym mechanizmie dofinansowania filmów krótkich (także etiud) a także profesor Robert Sowa, prorektor Akademii Sztuk Pięknych, który przedstawiał nie tylko ofertę i osiągnięcia Katedry Filmu Animowanego, ale przekazał konkretne plany otwarcia wydziału artysty filmowego (pisaliśmy o jego pomyśle w październiku 2020).

Spotkania te były okazją do podsumowania filmowego potencjału Krakowa, którego rola w przemyśle audiowizualnym systematycznie z roku na rok rośnie.

W krótkich żołnierskich słowach: centrum krakowskiej kinematografii stanowi instytucja miejska - KBF, w ramach którego działa Krakow Film Commission i Fundusz. - To katalizator,miejsce wspólne, jeśli chcecie coś załatwić, dzwońcie do nas - zapraszał Szymon Witkowski. Krakowski Klaster Filmowy kierowany przez Anetę Zagórską spaja podmioty gospodarcze. Jest też oczywiście wspomniana wyżej ASP, o czym za chwilę więcej. Z powrotem w branży zaczyna działać Alvernia Studio, dysponując halami, realizująca produkcje zagraniczne.- Mamy zaplecze filmowe, postprodukcja rozbudowuje się coraz bardziej, większość sprzętu jest. Działają u nas bardzo sprawni menedżerowie lokacyjni, doświadczeni w dużych produkcjach hollywoodzkich oraz bollywoodzkich - dodaje Witkowski. Warto wspomnieć,że to właśnie Kraków rozpoczął współpracę filmową z Indiami, a zajmowała się tym -już kilkanaście lat temu - Magdalena Sroka, ówcześnie z KBF. Niewątpliwie rozwojowi filmowego Krakowa sprzyja także obecność wielu twórców, reprezentujących kluczowe zawody w tej branży. Nieźle wygląda edukacja filmowa w Krakowie, obok ASP mamy filmoznawstwo na UJ, Krakowską  Szkołę Filmową, Akademię  Multi Art i specjalizacje na Akademii Frycza Modrzewskiego

Kameralne Lato było pierwszym festiwalem, na którym mieliśmy możliwość szczegółowego zapoznania się z nowym funduszem filmowym ukierunkowanym na filmy krótkometrażowe.

Szymon Witkowski  na Kameralnym Lecie, fot. Przemysław Skrzydło

Fundusz przewiduje dofinansowania filmów o budżetach do 400 000, co jest oczywiście na pozór kwotą nieprzystającą do polskich budżetów, ale pozwala na dopuszczenie do konkurencji kosztownej animacji. Gatunek dowolny, poza teledyskami. Długość - do 45 minut, fundusz nie przewiduje finansowania typowego dokumentalnego formatu 52 minuty. Projekt, podobnie jak w "normalnych" RFF-ach musi być powiązany tematem, czy to poprzez twórcę, temat czy firmę. Najciekawsza jest forma prawna tego dofinansowania - w formie nagrody! Pozwala to na uniknięcie wielu formalności oraz na ograniczenie kosztów pracy związanych z rozliczaniem wąziutkich w przypadku krótkich form źródeł przychodów. Nie obowiązuje dość kłopotliwa zasada wydatkowania środków samorządów w danym roku. Inicjatywa skierowana jest przede wszystkim do młodych twórców.  W zamian za dofinansowanie KBF chce zawrzeć umowę licencyjną, która pozwoli na umieszczenie na platformie vod PLAY Kraków filmu na okres dziesięciu miesięcy, ale dopiero gdy film zakończy już intensywną eksploatację, czyli przykładowo od 2025 roku.

Obecnie trwa czytanie i analiza projektów, rozstrzygnięcie planowane jest na przełom września i października. - Wpłynęło 20 wniosków, dziewięć na filmy dokumentalne, siedem na fabuły i cztery na animacje. Pojawiły się trzy koprodukcje międzynarodowe. Trochę zawiódł nas brak choćby po jednym wniosku z Łodzi lub Katowic, ale honoru uczelni broni ASP z Robertem Sową i Krakowska Szkoła Filmowa - podsumowuje Szymon Witkowski.  Fundusz jest finansowany ze środków Gminy Kraków i Województwa Małopolskiego, organizatorem jest KBF, a partnerem merytorycznym MCK Sokół.

Rewolucją w filmowym pejzażu filmowego Krakowa jest planowane w perspektywie czasu otwarcie Szkoły Filmowej przy ASP.

Anna Wróblewska, Szymon Witkowski, Sylwia Rajdaszka, fot. Przemysław Skrzydło

O Pracowni Filmu Animowanego, założonej przez Kazimierza Urbańskiego, prowadzonej przez Jerzego Kucię a następnie Roberta Sowę pisaliśmy w naszym portalu wielokrotnie. Od kilku lat kierunek animacji wyraźnie ewoluuje, oferując różne modele kształcenia artystycznego i mocniej otwierając się na otoczenie rynek lokalny i ogólnopolski. Robert Sowa wraz z producentką Anetą Zagórską założyli Centrum Animacji w Krakowie, oferujące usługi produkcji i postprodukcji, z którym współpracują filmowcy na różnych etapach kariery, także świeżo po studiach na ASP. Pracownia związała się współpracą także z krakowską Wyższą Szkołą Ekonomii i Informatyki. Obecnie studenci mogą wybrać tradycyjny, autorski kierunek kształcenia w dziedzinie animacji i filmu lub wspólnie ze studentami informatyki i programowania  realizować projekty gier wideo.Widać ogromne zapotrzebowanie na zawody kreatywne, wszyscy nasi absolwenci pracują w zawodzie. Realizują swoje własne projekty filmowe, debiuty oraz współpracują ze studiami filmowymi w całej Polsce. Uczelnia artystyczna ma kształcić artystów, wspierać rozwój indywidualny, a jednocześnie cały czas pamiętać, czym jej studenci mają zajmować się w przyszłości - mówi Robert Sowa. Z takiego myślenia, już wdrożonego w ramach kształcenia w Pracowni Animacji, zrodziła się myśl o stworzeniu Szkoły Filmowej.Jej idea z jednej strony wyrosła z założenia, że współczesny człowiek ma zakodowany głęboko "genotyp filmowy", ruchomy obraz jest podstawowym narzędziem komunikacji, a i realizacja filmów stała się, dzięki technologii, powszechnie dostępna. Jest to też  część świadomej strategii budowania przemysłu kinematograficznego w Krakowie.

Nowy kierunek filmowy w ramach ASP w Krakowie jest obecnie na etapie przygotowań. Robert Sowa realnie ocenia start za rok albo nawet dwa, taki jest bowiem rytm procesów akademickich.. Wstępne założenia są takie, że studia będą odbywać się w trybie dziennym,  dwustopniowym o profilu praktycznym: licencjat zapewni opanowanie podstaw warsztatu, magisterium to doskonalenie oraz świadome kształcenie swojej osobowości artystycznej. Nazwa przyszłego wydziału nie jest jeszcze znana, ale wiemy już, że artysta filmowy - absolwent będzie traktował film jako podstawowy środek wyrazu artystycznego, kształcenie w zakresie filmu będzie ściśle powiązane z innymi dziedzinami sztuki, m.in. designem, intermediami, animacją, która przecież funkcjonuje jako film, ale przenika wiele różnych gatunków artystycznych. Studia będą edukować również w zakresie innych gatunków filmowych.

Film i animacja rozwija się obecnie w bardzo wielu kierunkach. Czerpie również z bardzo wielu obszarów. Artysta filmowiec jest więc ideą adekwatną do obecnej rzeczywistości. Kreatywny, świadomy różnorodnych środków wyrazu filmowego twórca to cel przyświecający idei utworzenia nowego kierunku filmowego na ASP w Krakowie – kończy Robert Sowa

Uczelnia prowadzi też rozmowy, m.in. z władzami miasta na temat wykorzystania nowych lokacji, być może będących również siedzibą nowego kierunku.

Robert Sowa na Kameralnym Lecie, fot. Dominik Musiałek

  14. Ogólnopolskie Spotkania Filmowe KAMERALNE LATO w Radomiu trwały w dniach 4-10 lipca 2021. Organizatorem jest Stowarzyszenie FILMFORUM, projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Sekcja industry współfinansowana jest z grantu Ambasady Stanów Zjednoczonych Ameryki w Warszawie. Współorganizatorem jest American Corner Rado.

Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  23.08.2021
Zobacz również
"Hiacynt" jesienią na platformie Netflix
3. Warsaw Animation Film Festival od 27 września
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll