Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Trudno wyobrazić sobie lepsze miejsce na premierę „Ciem” niż festiwal Nowe Horyzonty. Transowa, poetycka przypowieść Piotra Stasika walczy o nagrodę w Konkursie Głównym. W rozmowie z portalem SFP reżyser opowiada o genezie filmu.
Po dwudziestu dniach poszukiwań policja odnajduje grupę wycieńczonych chłopców, którzy uciekli z obozu dla graczy, ponieważ wychowawcy wyłączyli im komputery i Internet. Jednego chłopca brakuje. Tak w skrócie przedstawia się początek pierwszego pełnometrażowego filmu Piotra Stasika, autora głośnych filmów dokumentalnych „21 x Nowy Jork” i „Opera o Polsce”.
- Inspiracją do „Ciem” była opowieść o moim dzieciństwie. Chciałem zrobić film o czasach które inspirują mnie, a które pamiętam jako zanurzenie w raju: w przyrodzie, samotności i książkach. Kiedy jednak przefiltrowałem tę historie przez nastoletnich aktorów, opowieść skręciła w stronę opowieści o cyfrowej rzeczywistości oraz o autodestrukcyjnym kodzie, który powtarza nasza cywilizacja – mówi Stasik w rozmowie z portalem SFP.
fot. Łukasz Bąk
„Ćmy” są hybrydą gatunkową, łączącą dokument z filmem fabularnym, zaskakująca widza oryginalnymi scenami tańca, nietuzinkową choreografią i hipnotyczną muzyką Pawła Mykietyna. Nie sposób opowiedzieć w kilku słowach, o czym ten film jest, choć można uwierzyć twórcom, gdy piszą, że to „samplowana przypowieść o smartfonowej cywilizacji. Opowieść o tym jak prywatne nieszczęście, wstyd i ukrywane żądze prowadzą przez emocjonalne hochsztaplerstwo do samounicestwienia”.
Kluczową rolę odegrali nastoletni aktorzy: - Oni są współtwórcami tego filmu – stwierdza bez ogródek Stasik. – Praca z nimi głównie na tym, żeby poczuli się swobodnie. Żeby nie czuli się jak na planie i nie wstydzili wyrażania własnych emocji, okazywania uczuć np. przez taniec. Pomogło mi w tym dwóch choreografów. Źródłem postaci i historii są ich prawdziwe charaktery.
Kluczową rolę odegrali nastoletni aktorzy: - Oni są współtwórcami tego filmu – stwierdza bez ogródek Stasik. – Praca z nimi głównie na tym, żeby poczuli się swobodnie. Żeby nie czuli się jak na planie i nie wstydzili wyrażania własnych emocji, okazywania uczuć np. przez taniec. Pomogło mi w tym dwóch choreografów. Źródłem postaci i historii są ich prawdziwe charaktery.
fot. Łukasz Bąk
Stasik przekonuje, że plan filmowy znacząco różnił się od tego, co widzimy w filmie. - Wiele scen, szczególne tych drastycznych, powstało z połączenia ujęć na stole montażowym. Podczas oglądania pierwszych efektów pracy zapewniliśmy aktorom opiekę psychologiczną. Na planie cały byli pod opieką pedagogiczną. Byliśmy też w stałym kontakcie z rodzicami – przekonuje.
Stasik jest uznanym reżyserem filmów dokumentalnych: „7 x Moskwa”, „Koniec lata”, „21 x Nowy Jork”, prezentowanych w ramach takich festiwali jak DOK Leipzig, Jihlava, LIDF czy wrocławskie Nowe Horyzonty. Jest laureatem Polskiej Nagrody Filmowej Orzeł czy Grona w Konkursie Filmów Dokumentalnych na Lubuskim Lecie Filmowym. Był nominowany do Europejskiej Nagrody Filmowej.
Film był rozwijany w 2017 roku w ramach Biennale College – Cinema na
Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji (pod roboczym tytułem „Czas
Bogów”) i otrzymał dofinansowanie w ramach programu Mikrobudżety
Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Brał udział w programie Polish
Days podczas 19. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty w
2019 roku oraz znalazł się w selekcji projektów biorących udział w
programie Goes To Cannes 2020 podczas największych targów filmowych Marché du Film. Również w 2020 roku był częścią programu First Cut Lab. Producentem filmu jest Centrala FILM.
Pokaz w Konkursie Głównym Festiwalu Nowe Horyzonty 2021 we Wrocławiu jest pierwszym publicznym pokazem filmu. Nie wiemy na razie, kiedy "Ćmy" wejdą do kin.
fot. Łukasz Bąk
Projekt plakatu Andrzej Dobosz, Dobosz Studio
Łukasz Knap
SFP
Ostatnia aktualizacja: 20.08.2021
Startuje 13. Solanin Film Festival
2. dzien BNP Paribas Green Film Festival
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024