PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
W kinach najnowszy film Doroty Kędzierzawskiej 'Żużel" ze świetną rolą Tomasza Ziętka. Przyglądamy się twórczości reżyserki kina autorskiego, nagradzanej na festiwalach filmowych w Cannes i Berlinie.
Dorota Kedzierzawska na planach filmowych bywała od dzieciństwa, a to za sprawą matki - Jadwigi Kędzierzawskiej, reżyserki filmów dla dzieci i młodzieży. Dorota studiowała w Szkole Filmowej w Łodzi, na Uniwersytecie Łódzkim oraz na Wydziale Reżyserii WGiK w Moskwie. Jej etiuda szkolna „Jajko” (1982) walczyła o studenckiego Oscara.

Dorota Kędzierzawska na premierze filmu "Żużel", fot. Kino Świat

Autorka "Wron" w swoich filmach uczy tolerancji i akceptacji „innego”. Jej kino łączy w sobie poetycką wrażliwość z czujną społeczną obserwacją. Najważniejsza w jej kinie jest relacja z drugim człowiekiem, często samotnym. Kędzierzawska rezygnuje z dialogów i opowiada swoje filmy językiem obrazów. Wyznacznikami stylu Kędzierzawskiej stały się pięknie wystylizowane, prowadzone niespiesznym tempem historie o samotności i wyobcowaniu. Ich bohaterami stawały się albo dzieci, albo osoby starsze. Filmy Kędzierzawskiej, nawet jeśli nie mają w sobie potencjału komercyjnego, zdobyły kilkadziesiąt nagród na różnych światowych festiwalach, między innymi w Cannes, Berlinie, Soczi, Leeds, Trieście, Malmo. Reżyserka nie daje złamać się modom, zachowuje autorską postawę wobec tworzonego kina.

Od debiutu do filmu z Danutą Szaflarską

Pełnometrażowy debiut fabularny Kędzierzawskiej to "Diabły, diabły" zrealizowany w 1991 roku. Film powstał z rozmowy w pociągu: ksiądz opowiadał, jak wypędzał Cyganów ze wsi, w której był proboszczem. „O Diabłach… zaczęłam myśleć, bo najpierw zobaczyłam film Eldara Riazanowa "Gorzka miłość", a potem pewien ksiądz opowiedział mi w pociągu historię wyrzucanych z miasteczka Cyganów – mówiła Kędzierzawska w wywiadzie dla „Filmu”. "Diabły, diabły" otrzymały cztery nagrody na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku (miały aż 10 nominacji), a dodatkowo wyróżniło go jury młodzieżowe Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes w 1991 roku. Główną bohaterką jest dziewczynka mieszkająca w prowincjonalnym miasteczku, do którego przyjeżdża cygański tabor. Mała próbuje zasymilować się z przybyszami, co zostaje źle odebrane przez mieszkańców. Film kończy istotna scena tańca, jedna z najbardziej charakterystycznych w kinie Kędzierzawskiej.

Kadr z filmu "Wrony", fot. materiały prasowe

Kolejny film Kędzierzawskiej to "Wrony" (1994) - historia o niekochanej nastolatce porywającej kilkuletnią dziewczynkę, aby na chwilę stać się jej matką. Autorka "Diabły, diabły" podobną opowieść snuje w "Jestem" (2005), gdzie jedenastoletni Kundel ucieka z domu dziecka w poszukiwaniu akceptacji i lepszego miejsca zamieszkania. W drodze spotyka Kuleczkę, dziewczynkę, dzięki której odzyskuje godność i sens życia. Każdy z bohaterów realizuje marzenia, jak dzieci z ostatniego filmu w dorobku reżyserki - "Jutro będzie lepiej" (2010). Trzech rosyjskich chłopców postanawia uciec przez zieloną granicę do Polski. We wcześniejszym filmie "Nic" (1998) Kędzierzawska przygląda się historii młodej matki przeżywającej dramat samotności. Troje dzieci i zaborczy mąż nie stanowią oparcia dla kobiety, będącej w kolejnej, niezaplanowanej ciąży.


Danuta Szaflarska w "Pora umierać", fot. Kino Świat

W najbardziej popularnym jej filmie – "Pora umierać" (2007) – reżyserka skupiła się na portrecie starszej kobiety odrzuconej przez najbliższych, pozostawionej samej sobie w chwili, gdy najbardziej potrzebuje opieki rodziny. Aniela mieszka z suczką Filą w wielkiej willi. Starsza kobieta nie potrafi nawiązać porozumienia z innymi, tj. lekarką, sąsiadami czy wnuczką. Syn, za plecami matki, próbuje sprzedać dom. Porywcza kobieta nie pozwala na jego samowolne działanie. W głównej roli wystąpiła ulubiona aktorka reżyserki Danuta Szaflarska. Dorota Kędzierzawska poświęciła wybitnej artystce dokument "Inny świat" (2012). 

"Żużel", czyli film o miłości nie tylko do sportu

Najnowszy film "Żużel" opowiada o Lowie, młodym sportowcu mierzącym się z dorastaniem i wymagającą poświęcenia rywalizacją na torze żużlowym. Dla Doroty Kędzierzawskiej projekt „Żużla” był czymś więcej niż tylko filmem o sporcie traktowanym przez polskie kino wyjątkowo po macoszemu, mimo że jego dynamika oraz wizualna spektakularność od dawna aż się prosiły o efektowną produkcję osadzoną w tym świecie. Kędzierzawska widziała natomiast nade wszystko okazję do opowiedzenia uniwersalnej historii o rozmaitych aspektach młodości wytyczającej własny kurs pośród iluzji i pokus współczesnego świata. „Żyjemy w czasach, w których wszystko jest plastikowe i myśli się głównie o pieniądzach, o tym, żeby dorobić się jak najprędzej willi, samochodu i basenu. Młodym trudno odnaleźć w tym zgiełku informacji siebie, zrozumieć, na czym polega prawdziwe życie”, mówi Kędzierzawska. „Opowiadamy historię chłopców, którzy weszli w pełni w ten żużlowy świat i przeżywają życie dużo szybciej. Dużo szybciej rozumieją pewne rzeczy i ocierają się o bardzo poważne momenty w życiu” - mówi reżyserka.


Tomasz Ziętek w filmie "Żużel", fot. Kino Świat


Zdjęcia do filmu autorstwa Arthura Reinharta realizowane były na stadionach żużlowych Rzeszowa, Częstochowy i Tarnowa, a także na ulicach i wnętrzach kamienic w Przemyślu. W głównej roli występuje Tomasz Ziętek. Na ekranie towarzyszą mu m.in. Paweł Wilczak, Mateusz Kościukiewicz, Karolina Gruszka, Żaneta Łabudzka i debiutująca Jagoda Porębska. Film na ekranach kin pojawi się 16 lipca.

 
***
W lipcowym numerze "Magazynu Filmowego" ukaże się wywiad z reżyserką.
Marcin Radomski
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  16.07.2021
Zobacz również
fot. materialy prasowe
Znamy laureatów i laureatki 14. Festiwalu Filmów Animowanych ANIMATOR
Rząd przyjął projekt ustawy implementującej dyrektywę o audiowizualnych usługach
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll