PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
24 czerwca 2021 roku obchodzi 85. urodziny Andrzej Kostenko – scenarzysta, reżyser i operator, wieloletni członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Andrzej Kostenko urodził się w 1936 roku w Łodzi. Jest absolwentem Wydziału Operatorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej i Filmowej, który ukończył w roku 1961. Po raz pierwszy został przyjęty do łódzkiej uczelni w 1954 roku, jednakże po kilku miesiącach został skreślony z listy studentów, ponowne studia rozpoczął w 1956. Przed podjęciem nauki – w latach 1953-1954 – pracował w łódzkiej Wytwórni Filmów Fabularnych w charakterze oświetlacza.

Jego zdjęcia do kilku filmów szkolnych  – „Ściany emocji” (1961) Stefana Szlachtycza,  „Portretu mężczyzny z medalem” (1959) i „Zabawy” (1960) Witolda Leszczyńskiego – zostały uhonorowane Dyplomem Specjalnym na warszawskim Festiwalu Etiud (1962). Profesjonalnie jako operator zadebiutował w krótkiej fabule Romana Polańskiego „Ssaki” (1962), obsypanej trofeami festiwalowymi w Tours (Grand Prix, 1962), Oberhausen (Nagroda Główna, 1963) oraz Krakowie (Złoty Smok Wawelski dla Polańskiego, Kostenki, Andrzeja Kondratiuka, współscenarzysty, i Krzysztofa Komedy, autora muzyki, 1963).

Już podczas studiów współpracował reżysersko z Polańskim przy powstawaniu jego etiud – „Dwóch ludzi z szafą” (1958) i „Lampy” (1959) oraz słynnego – nominowanego do Oscara – pełnometrażowego debiutu „Nóż w wodzie” (1961). Operatorsko współpracował z Jerzym Skolimowskim przy „Barierze” (1966), szwenkował przy „Popiołach” (1965) Andrzeja Wajdy, a podczas realizacji „Wszystko na sprzedaż” (1968), chyba najbardziej osobistego filmu Wajdy, poświęconego tragicznie zmarłemu Zbigniewowi Cybulskiemu, pełnił funkcję II reżysera. Pojawił się także w tym filmie w roli drugoplanowej (jako operator Kostek), podobnie jak w „Zamachu” (1958) Jerzego Passendorfera czy etiudzie szkolnej Polańskiego „Gdy spadają anioły” (1959).
Jako operator ma na koncie kilkanaście filmów, głównie fabularnych, m.in. „Żywot Mateusza” (1967) i „Rewizję osobistą” (1972) Witolda Leszczyńskiego, „Ręce do góry” (wspólnie z Witoldem Sobocińskim, 1967; premiera 1985) Jerzego Skolimowskiego. Był także współscenarzystą tych dwóch ostatnich tytułów, a „Rewizję osobistą” również współreżyserował. Jako samodzielny reżyser zadebiutował dramatem psychologicznym „Sam na sam” (1977), podejmującym problematykę uczuciowego kryzysu. Młodzi bohaterowie, opierający swój związek na programowej rezygnacji z zaangażowania emocjonalnego, pod wpływem tragicznego wypadku zmieniają zasady dotychczasowego współżycia. Scenariusz napisał wspólnie z Maciejem Zembatym, funkcję operatora powierzył Witoldowi Sobocińskiemu, a główne role – Jadwidze Jankowskiej-Cieślak (nagroda w Gdańsku) oraz Piotrowi Fronczewskiemu.

Jest wszechstronnym reżyserem, w jego bogatej filmografii znajdziemy fabuły (m.in. „Kapitan Conrad”, 1990), dokumenty (m.in. „Białowieża”, 1978), animacje („Polacy na galeonie”, 1987), a także seriale, zarówno autorskie („Przyjaciele”, 1979-1981), jak i bardziej komercyjne (m.in. „Lokatorzy”, 1999-2005; „Bulionerzy”, 2004-2006; „Hela w opałach”, 2006-2008; „Ojciec Mateusz”, 2008-2012). Współpracował z naszymi najlepszymi reżyserami – Romanem Polańskim, Jerzym Skolimowskim, Andrzejem Wajdą, Witoldem Leszczyńskim. Zawsze pozostawał wierny filmowym – i nie tylko – przyjaźniom. Podczas realizacji „Starego człowieka i psa” (2008), w trzecim dniu zdjęć, Leszczyński uległ śmiertelnemu wypadkowi, film dokończył Kostenko. Na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Filmowej „Prowincjonalia” we Wrześni (2009) uhonorowano ekipę filmu za „podtrzymanie pamięci o Witoldzie Leszczyńskim, wielkim artyście i outsiderze polskiego kina".
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja:  1.07.2021
Zobacz również
fot. Borys Skrzyński/SFP
Atelier Scenariuszowe w Krakowie
Nie żyje Krzysztof Gradowski
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll