Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Trwa 61. Krakowski Festiwal Filmowy, w tym – bogata w wydarzenia sekcja KFF Industry online. Pierwsze dwa dni poświęcone zostały animacje, dwa kolejne – dokumentom.
Tradycją Krakowskiego Festiwalu Filmowego są publiczne pitchingi projektów animowanych i dokumentalnych. Program uzupełniają prezentacje firm i instytucji, spotkania 1 na 1 i nieformalne „industry drinki”, które – w przeciwieństwie do pitchingów i prezentacji odbywają się w realu, na krużgankach Pałacu Potockich przy Rynku. Gości jest mniej niż zazwyczaj, ale atmosfera spotkań „na żywo” – bezcenna. Jak zwykle widać wiernych uczestników KFF Industry, którzy ostatni raz widzieli się nawet i dwa lata temu. Do nich dołączają debiutanci, młodzi reżyserzy, w tym ze Studia Munka SFP, które pokazuje aż siedem filmów w trzech sekcjach.
Otwarcie KFF Industry - Katarzyna Wilk (szefowa sekcji Industry), Zofia Jaroszuk (odpowiedzialna za Animated in Poland), Barbara Orlicz (dyrektorka biura programowego), fot. Agnieszka Fiejka
Jak zwykle nasz Serwis skrupulatnie relacjonuje wydarzenia KFF Industry. Tym razem rozpoczynamy od producentów animacji, którzy zaprezentowali się podczas wydarzenia Animated In Poland – Talent Market. To wydarzenie zorganizowane z myślą o twórcach animacji, a także studentach i absolwentach szkół artystycznych, którzy dopiero planują rozpocząć karierę w tej branży. Twórcy poszukujący producenta do swoich projektów spotykają się z przedstawicielami siedmiu studiów animacji i prezentują im swoje filmy i portfolio. Talent Market składa się z dwóch części: z prezentacji zaproszonych studiów, podczas której producenci omawiają swoje ostatnie produkcje, a następnie z indywidualnych spotkań z uczestnikami. Partnerem wydarzenia jest Stowarzyszenie Producentów Polskiej Animacji.
Spotkania Industry odbywają się w Pałacu Potockich, fot. Agnieszka Fiejka
A oto studia animacji, które obecnie poszukują utalentowanych twórców do swoich produkcji.
Animoon zajmuje się produkcją animacji dla seriali oraz filmów krótko- i pełnometrażowych. Specjalizują się w developmentach projektów animowanych, tworzą marki animowane. Animoon współpracuje z producentami wykonawczymi specjalizującymi się w różnych technologiach animacji, stąd produkcje w portfolio studia są bardzo zróżnicowane pod względem plastycznym. Produkcje Animoon powstają z myślą o widzu polskim i zagranicznym. Do tej pory w studiu powstało 210 filmów, które otrzymały 70 nagród. Karolina Sendecka, która prezentowała studio, wymieniła takie projekty, jak obsypany nagrodami „Acid Rain” Tomasza Popakula i „Wizyta” Mateusza Jarmulskiego a także pełnometrażową „Magiczną zimę Muminków”. Nowe projekty to m.in. serial „Bella w brzuszku”, czterostronna koprodukcja „Nawet myszy idą do nieba”, pełnometrażowa animacja „Przytul mnie. Poszukiwacze miodu” Anny Błaszczyk.
Dash Dot Creation działa od 2008 roku we Wrocławiu. Jest studiem animacji i postprodukcji Wrocławia, który świadczy usługi w zakresie realizacji reklam, teaserów, trailerów i efektów wizualnych. Studio oferuje kompleksową realizację projektów, poczynając od procesu kreacji i reżyserii, poprzez pełen etap produkcji i kończąc na post-produkcji. Firma współpracuje na różnych etapach produkcji z wieloma polskimi i międzynarodowymi agencjami reklamowymi, domami produkcyjnymi, studiami postprodukcyjnymi i producentami gier. Studio dysponuje własnym systemem Motion Capture często łącząc tę technologię z silnikiem Unreal Engine.
Studio EGoFILM zostało założone przez producentkę Ewelinę Gordziejuk i skupia się na produkcji filmów i seriali animowanych. W Studiu powstają projekty w różnej estetyce plastycznej, poruszające ważne, a czasem nawet trudne tematy kierowane do widza młodego, kształtujące jego wrażliwość. Studio realizuje także filmy artystyczne – festiwalowe, na stałe współpracuje między innymi z Tomkiem Duckim, Andrzejem Piotrem Morawskim, Wiesławem Ziębą, Jarosławem Kilianem. Studio prowadzi także warsztaty i szkolenia. Obecnie pracuje nad takimi projektami, jak m.in. seriale „Kicia Kocia”, „Wiking Tappi”, „Kajko i Kokosz” czy film „Asiunia”.
KAZ Studio SA (dawniej Studio Trefl SA) powstało w 2013 roku w Gdyni. Studio specjalizuje się w tradycyjnej animacji poklatkowej z wykorzystaniem scenografii i ręcznie wykonanych lalek. Studio wyprodukowało 77 odcinków „Rodziny Treflików” Serial realizowany jest tradycyjną techniką animacji lalkowej. Technika ta wymaga wykonania 25 zdjęć na sekundę filmu, a do każdego zdjęcia animator delikatnie zmienia ustawienie lalek. Przy produkcji „Rodziny Treflików”, po raz pierwszy w Polsce wykorzystano na dużą skalę druk 3D. Wydrukowane zostały głowy lalek z wymiennymi pyszczkami (co daje wreszcie możliwość pogłębienia mimiki postaci), elementy stroju bohaterów, a nawet serialowe rekwizyty. Studio wyprodukowało też 52 odcinki produkcji „Babies and the Bear”. Głównym reżyserem obu produkcji jest Marek Skrobecki. Słynny reżyser odpowiada m.in. za projekty scenografii i modele lalek. Cały proces produkcji odbywa się w jednym miejscu, od developmentu do postprodukcji.
Krakowskie Centrum Animacji, reprezentowane przez Roberta Sowę i Anetę Zagórską czeka na oryginalne filmy artystyczne, ambitne, często łączące animację i dokument, poszukujące nowych form wyrazu. Centrum otwarte jest także na wydarzenia branżowe, szkolenia, warsztaty. Centrum Animacji w Krakowie skupia profesjonalistów i młodych twórców działających w obszarze animacji. Studio zajmuje się produkcją filmów autorskich, debiutów, projektów intermedialnych, koprodukcjami. W ofercie Centrum znajdują się animowane czołówki, spoty, motion design, we wszystkich technikach animacji a także studio dźwiękowe. Studio dysponuje takimi narzędziami, jak storyboardy, moodboardy do filmów animowanych, fabularnych, gier, itd., Blue box, Motion Capture, Render Farm, projektowaniem postaci, dekoracji, compositing czy usługi z zakresu postprodukcji.
KAZ Studio SA (dawniej Studio Trefl SA) powstało w 2013 roku w Gdyni. Studio specjalizuje się w tradycyjnej animacji poklatkowej z wykorzystaniem scenografii i ręcznie wykonanych lalek. Studio wyprodukowało 77 odcinków „Rodziny Treflików” Serial realizowany jest tradycyjną techniką animacji lalkowej. Technika ta wymaga wykonania 25 zdjęć na sekundę filmu, a do każdego zdjęcia animator delikatnie zmienia ustawienie lalek. Przy produkcji „Rodziny Treflików”, po raz pierwszy w Polsce wykorzystano na dużą skalę druk 3D. Wydrukowane zostały głowy lalek z wymiennymi pyszczkami (co daje wreszcie możliwość pogłębienia mimiki postaci), elementy stroju bohaterów, a nawet serialowe rekwizyty. Studio wyprodukowało też 52 odcinki produkcji „Babies and the Bear”. Głównym reżyserem obu produkcji jest Marek Skrobecki. Słynny reżyser odpowiada m.in. za projekty scenografii i modele lalek. Cały proces produkcji odbywa się w jednym miejscu, od developmentu do postprodukcji.
Krakowskie Centrum Animacji, reprezentowane przez Roberta Sowę i Anetę Zagórską czeka na oryginalne filmy artystyczne, ambitne, często łączące animację i dokument, poszukujące nowych form wyrazu. Centrum otwarte jest także na wydarzenia branżowe, szkolenia, warsztaty. Centrum Animacji w Krakowie skupia profesjonalistów i młodych twórców działających w obszarze animacji. Studio zajmuje się produkcją filmów autorskich, debiutów, projektów intermedialnych, koprodukcjami. W ofercie Centrum znajdują się animowane czołówki, spoty, motion design, we wszystkich technikach animacji a także studio dźwiękowe. Studio dysponuje takimi narzędziami, jak storyboardy, moodboardy do filmów animowanych, fabularnych, gier, itd., Blue box, Motion Capture, Render Farm, projektowaniem postaci, dekoracji, compositing czy usługi z zakresu postprodukcji.
Letko to studio animacji 2D z siedzibą w Warszawie. Tworzy i współprodukuje autorskie projekty animacji – reportaże, filmy, seriale i filmy krótkometrażowe. Specjalizuje się w animacji poklatkowej, cut-outach i projektach 2D - łączonych również z elementami 3D. Zajmuje się rozwijaniem projektów od strony koncepcyjnej, plastycznej jak i związanej z doborem i optymalizacją odpowiedniej technologii produkcyjnej. Pracuje nad własnymi autorskimi projektami seriali i filmów krótkometrażowych, podejmując współpracę przy współprodukcjach krajowych i międzynarodowych. Studio rozwija projekty od pomysłu do gotowego scenariusza, od szczegółu do rozbudowanej historii. Tworzy treatmenty, pisze scenariusze, wykonuje script doctoring, storyboardy i animatiki. Wśród projektów realizowanych przez Studio znajdują się m.in. realizowany we współpracy z Irlandiąserial dla przedszkolaków „Odo”, (52x7’) i „Sol i Liv” a także film dla starszych dzieci „Jacob, Mimmi i gadające psy”. Studio było koproducentem i producentem wykonawczym słynnej munkowej animacji „Story” Joli Bańkowskiej.
Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny / KFF
Ostatnia aktualizacja: 4.06.2021
Nowy film Łukasza Grzegorzka w sierpniu w kinach
"Ostatnie dni lata" w konkursie na Vienna Shorts
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024