Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Przedstawiamy pełny program tegorocznej Script Fiesty 9½, a w nim 25 wydarzeń online, które uchylą rąbka tajemnicy do wielowymiarowego świata scenariopisarstwa. Uczestnicy będą mogli wziąć udział w wykładach m.in. Michała Oleszczyka i Macieja Ślesickiego, dyskusjach scenarzystów przy okrągłym stole, projekcjach filmowych, analizach polskich scenariuszy, wieloaspektowych konfrontacjach z tekstem w roli głównej, a także spotkaniach na żywo.
Program pełen inspiracji i merytorycznej wiedzy
Tegoroczna Script Fiesta 9½ to 25 wydarzeń, 35
gości i 3 premierowe dni. Na uczestników festiwalu czeka szereg różnorodnych
propozycji programowych. Już w czwartek 22 kwietnia Michał Oleszczyk rozłoży na
czynniki pierwsze scenariusze trylogii “Before…” Richarda Linklatera, a
widzowie będą mogli zobaczyć m.in. kultowe “Przed
wschodem słońca” i “Przed północą”.
Podczas “Targowiska twórczości” czyli kliniki scenariuszowej, poznamy pięciu
uczestników i ich pomysły, które prześwietli Maciej Ślesicki. Wieczorem cenieni
scenarzyści i scenarzystki spotkają się przy okrągłym stole w dyskusji, która
przybliży trendy i potrzeby rynku oraz tajniki profesji. Wśród gości m.in.
Marta Szymanek (Wataha), Mateusz
Pacewicz (Boże ciało), Krzysztof Rak
(Bogowie), Łukasz M. Maciejewski (Król) i Kaja Krawczyk-Wnuk (Żeby nie było śladów). W ramach cyklu
“Scenariusz na ekranie” uczestnicy Script Fiesty przekonają się na własne oczy,
jak wypadnie porównanie tekstu scenariusza z efektem ekranowym, a za przykład
posłużą wybrane sceny z filmu “Boże ciało”
oraz serialu internetowego “Kontrola”.
Drugi dzień przyniesie kolejne programowe propozycje. Podczas webinarium
Gildii Scenarzystów Polskich, uczestnicy dowiedza się, na co zwracać uwagę przy
podpisywaniu umów. Inspirująco zapowiada się wykład Macieja Ślesickiego “Co
musi wiedzieć scenarzysta, a czego nie uczą w szkołach…”, który dowiedzie,
dlaczego scenariopisarstwo jest nie tylko sztuką pisania, ale także liczenia
pieniędzy. Spotkanie Artura Wyrzykowskiego z Adamem Bobikiem będzie z kolei
okazją do analizy wybranych scen z udziałem aktora m.in. z serialu “Król”, filmów “Wszyscy moi przyjaciele nie żyją” i “Bliscy”, co pozwoli odpowiedzieć na pytania, czego potrzebuje
scenariusz, a co powinien odnaleźć w tekście akor.
Dużą dawkę merytorycznej
wiedzy zapewni seria “Jak pracują scenarzyści”, w ramach której zaproszeni
goście w sześciu aktach opowiedzą o początkach pracy nad scenariuszem, swoich
rytuałach i narzędziach, które pozwalają stawiać im kolejne kroki w procesie
twórczym. Premiera wideoeseju “Boże ciało Hejtera” stworzonego przez Bolesława
Racięskiego i Karola Kubiaka pozwoli porównać motywacje i cele bohaterów obu
filmów Jana Komasy i zastanowić się nad hipotetyczną koncepcją ich wspólnego
spotkania na ekranie. Finałem drugiego dnia festiwalu będzie spotkanie z Ronem
Leshemem – twórcą i scenarzystą pierwowzoru “Euforii”,
który opowie uczestnikom o drodze, jaką przeszła produkcja i jej scenariusz od
izraelskiego serialu do światowego hitu HBO, którego jest producentem
wykonawczym. Gratką dla widzów będzie także pokaz dwóch pierwszych odcinków
nowego serialu “Dolina łez” z jego
scenariuszem. 24 kwietnia organizatorzy zapraszają na trzyczęściowe wydarzenie
poświęcone tworzeniu scenariusza do audio serialu.
O kulisach powstawania tego
typu produkcji opowie Anna Kazejak (Fucking
Bornholm), a także Katarzyna Szczerba (Lodowa
przełęcz), a temat z produkcyjnej strony dopełni webinarium przygotowane
przez Audiotekę – partnera
festiwalu. Znakiem rozpoznawczym Script Fiesty 9½ będą także spotkania
case study. Widzowie spotkają się z twórcami filmu “kRAJ” –
pierwszego pełnometrażowego filmu Warszawskiej Szkoły Filmowej oraz
twórczyniami “Erotici 2022” –
pierwszego polskiego filmu Netflixa. Podczas spotkania “Aktor kontra
scenariusz” Maciej Ślesicki w rozmowie z Cezarym Pazurą przeanalizują wybrane
sceny z bogatej filmografii wielokrotnie nagradzanego aktora, a uczestnicy
dowiedzą się o scenariuszowych kulisach realizacji kultowych scen z “Krolla” Władysława Pasikowskiego, “Show” Macieja Ślesickiego, “Nic śmiesznego” Marka Koterskiego czy “Ślepnąc od świateł” Krzysztofa
Skoniecznego. Spotkanie będzie okazją do porównania ról dramatycznych i
komediowych, w które wcielił się Cezary Pazura na przestrzeni kilkunastu lat, a
tym samym do wskazania charakterystycznych cech i różnic w konstruowaniu
scenariuszy, które wpisują się w określone ramy gatunkowe.
Wykład
Marka Brodzkiego będzie z kolei traktował o rzadko poruszanej relacji pomiędzy
zapisami scenariusza, a inscenizacją. Reżyser i wykładowca Warszawskiej Szkoły
Filmowej na przykładach z własnej filmografii wskaże możliwe kierunki
scenariuszowych sugestii dla reżysera w tym zakresie. Uczestnicy Script Fiesty
9½ zobaczą także “Niepamięć” ze
scenariuszem Christosa Nikou i Stavrosa Raptisa i spotkają się z twórcami
podczas case study, które pozwoli prześledzić konstrukcję scenariusza greckiego
kandydata do Oscara 2021 oraz jeszcze silniej zrozumieć źródło jego fenomenu. “Mamy nadzieję, że udział w Script Fieście
będzie dla początkujących scenarzystek i scenarzystów pewnego rodzaju punktem
bez powrotu, inspirującym doświadczeniem, które pozwoli rozpędzić się w twórczej
ofensywie” – przekonuje Malwina Czajka,
dyrektora artystyczna festiwalu.
Ostatniego dnia rozstrzygnięty zostanie także
konkurs na koncepcję serialu internetowego. Przez dwa tygodnie od 22 kwietnia
potrwa także Pitch Fiesta, czyli prezentacje pomysłów na scenariusz, które w
tym roku przybiorą formę wideo pitchingów. Festiwal potrwa do 24 kwietnia, ale
dostęp do wszystkich wydarzeń będzie możliwy także przez kolejne 2 tygodnie. Szczegóły dostępne są na stronie: https://scriptfiesta.pl/
Święto scenarzystów w Twoim domu – informacje praktyczne
Organizatorzy Script Fiesty 9½, pomimo braku możliwości tradycyjnego spotkania w Warszawskiej Szkole Filmowej, przygotowali bogaty program skierowany zarówno do doświadczonych scenarzystów, jak i tych, którzy są na początku swojej drogi w branży. Festiwal będzie umożliwiał bezpłatne wzięcie udziału w 25 wydarzeniach. Wirtualnym centrum festiwalowym stanie się od 22 kwietnia platforma Think Film. Jak wziąć udział w festiwalu?
Wyjątkowa formuła Script Fiesta 9½ sprawia, że
program oparty jest na trzech formach wydarzeń. Pierwszą z nich są premiery
wcześniej wyprodukowanych wydarzeń z udziałem gości, które będzie można oglądać
od godziny wskazanej w harmonogramie festiwalu przez wszystkie festiwalowe dni
i o dowolnej porze. Drugą formą są wydarzenia na żywo. Transmisje ze spotkań
oznaczonych w ten sposób będzie można oglądać zarówno na Think Film, jak i na
Facebooku Script Fiesty, gdzie za pomocą komentarzy będzie można kierować
pytania do gości. Trzecią kategorią wydarzeń są projekcje filmowe. Te będą
dostępne tylko we wskazanym w harmonogramie przedziale
godzinowym. Wcześniejszej rejestracji na seans wymaga jedynie pokaz “Niepamięci”, który będzie poprzedzał
spotkanie z twórcami filmu tj. Christosem Nikou i Stavrosem Raptisem.
Specjalny
formularz rejestracyjny zostanie uruchomiony na platformie Think Film
pierwszego dnia festiwalu tj. 22 kwietnia o godzinie 11:00. Z uwagi na
ograniczoną liczbę miejsc, decydować będzie w tym przypadku kolejność zgłoszeń.
Uczestnicy zarejestrowani na seans otrzymają login i hasło, które umożliwią dostęp
do filmu we wskazanym w harmonogramie bloku godzinowym. Wszystkie inne
wydarzenia festiwalu będą dostępne dla każdego uczestnika bez konieczności
rejestracji i logowania się. Wystarczy 22 kwietnia wejść do wirtualnego centrum
festiwalowego pod adresem: www.thinkfilm.pl
MR
Script Fiesta
Ostatnia aktualizacja: 7.04.2021
fot. materialy prasowe
Świat obok pandemii. Międzynarodowy konkurs dokumentalny 61. KFF
Kolejne spotkanie Creative Europe Desk Polska z cyklu „Rozwiń swój projekt!”
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025