PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
WYDARZENIA
  25.02.2021
25 lutego 2021 roku Feliks Falk – znakomity reżyser filmowy, teatralny i telewizyjny, także scenarzysta, dramaturg, producent, malarz, grafik i pedagog, wieloletni członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich – obchodzi swoje 80. urodziny.
Filmy przez Falka wyreżyserowane, czy zrealizowane przez innych według jego scenariuszy, obsypano do tej pory blisko setką nagród i wyróżnień, m.in. w Berlinie, Chicago, Houston, Locarno, Los Angeles, Taszkiencie, Rotterdamie, Montrealu, Moskwie, San Remo, Teheranie, Gdańsku–Gdyni, Koszalinie, Łagowie, Tarnowie. W swej imponującej kolekcji trofeów artysta ma m.in. trzy Orły, Złote Grono, Złote i Srebrne Lwy, Złotą Kaczkę, Don Kichota, Wielkiego Jantara, Jańcio Wodnika. W ostatnich latach posypały się na Falka niezwykle prestiżowe laury – w 2011 roku został odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, trzy lata później Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”, rok 2017 przyniósł mu Złotego Dzika za całokształt twórczości na 10. Festiwalu Reżyserii Filmowej w Głogowie, dwa lata później uhonorowano go Nagrodą Stowarzyszenia Filmowców Polskich za wybitne osiągnięcia artystyczne, a w roku ubiegłym – łódzkim Złotym Glanem oraz gdyńskimi Platynowymi Lwami za całokształt dokonań twórczych.

A początkowo nic nie wskazywało, że Falk poświęci się kinu (i teatrowi), bo zanim ukończył Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (1974), został absolwentem Wydziału Malarstwa i Grafiki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (1966) i znakomicie radził sobie na rynku plastycznym, pracując m.in. jako redaktor graficzny miesięcznika „Magazyn Polski”.

Jako reżyser i scenarzysta zadebiutował w 1973 roku krótkometrażowym filmem telewizyjnym „Nocleg”, a dwa lata później zrealizował pełnometrażowy film kinowy „W środku lata”, pogłębiony psychologicznie dramat z życia małżeństwa z kilkuletnim stażem, wyróżniony na Festiwalu Filmów Autorskich w San Remo (1976). Szybko stał się – obok Agnieszki Holland, Krzysztofa Kieślowskiego, Janusza Kijowskiego – czołowym przedstawicielem kina moralnego niepokoju. Jednym ze sztandarowych tytułów tego nurtu stał się „Wodzirej” (1977; Złote Grono w Łagowie), z Jerzym Stuhrem w roli tytułowej (aktorską ikoną tego nurtu), efektowna opowieść o prowincjonalnym konferansjerze, który bez skrupułów wspina się po szczeblach lokalnej kariery, zyskując popularność i sukces, tracąc szacunek i godność (do tego bohatera reżyser powrócił dziewięć lat później w „Bohaterze roku”, nagrodzonym w Moskwie i Gdańsku). Nie mniej oskarżycielska wobec otaczającej rzeczywistości jest „Szansa” (1979), rozgrywająca się w realiach szkoły średniej historia rywalizacji dwóch – reprezentujących skrajnie różne poglądy wychowawcze – nauczycieli. Ćwierć wieku później Falk powrócił do formuły kina zaangażowanego społecznie w znakomitym „Komorniku” (2005; Złote Lwy w Gdyni), czyli dwóch dobach z życia komornika bezwzględnie egzekwującego – zgodnie z literą prawa – zaciągnięte długi. Wcześniej – w 1993 roku – zrealizował nie mniej bezkompromisową „Samowolkę”, poświęconą ciemnym stronom służby wojskowej.

Niekiedy w swych filmach wraca do przeszłości: w „Joannie” (2010; nagrody w Los Angeles, Moskwie i Gdyni) przejmująco opowiada o żydowskiej dziewczynce ukrywanej podczas okupacji przez młodą kobietę, którą zainteresował się niemiecki oficer, w „Był jazz” (1981) o katakumbowym okresie rodzimego jazzu (pierwsza połowa lat 50.), kiedy to ten rodzaj muzyki był u nas zakazany jako typowy przejaw zgnilizny amerykańskiej, w „Idolu” (1984) o niepokornym pisarzu, którego biografia nawiązuje do losów Marka Hłaski, w utrzymanym w poetyce thrillera „Enenie” (2009) do czasów wielkiej powodzi 1997 roku. Jest w dorobku Falka jeden film nietypowy, inspirowany nie rzeczywistością, a wielką literaturą – „Lato miłości” (1994) według opowiadania „Nathalie” Iwana Bunina. I jest to ekranizacja niezwykle udana.

„Braliśmy udział w czymś poważnym. Miałem wtedy poczucie, że robiłem coś więcej niż film, coś więcej niż sztukę. Był to rodzaj działalności społecznej” – wyznał Falk przed blisko trzydziestu laty w rozmowie z Tadeuszem Sobolewskim na łamach „Kina”, wspominając czasy kina moralnego niepokoju. Jemu takie pojmowanie uprawiania kina pozostało na zawsze, choć prawdę mówiąc, nie tylko kina, życia w ogóle.

Z powodzeniem zajmuje się literaturą, jest autorem wielu sztuk teatralnych i telewizyjnych oraz słuchowisk radiowych, a także scenariuszy filmowych przeniesionych na ekran przez innych reżyserów, m.in.  „Wielkiego biegu” (1981) Jerzego Domaradzkiego i „Barytonu” (1984) Janusza Zaorskiego. Ma na swym koncie także dwa smakowite epizody aktorskie, w „Człowieku z marmuru” (1976) Andrzeja Wajdy pojawia się na Okęciu jako nagrodzony reżyser wracający z zagranicznego festiwalu, a w „Czarnym mercedesie” (2019) Janusza Majewskiego można go dostrzec pośród gości Cafe Muza, działającej podczas okupacji w warszawskim getcie, obok m.in. Józefa Hena, Jerzego Hoffmana, Pawła Huelle, Jerzego Kajetana Frykowskiego, Andrzeja Halińskiego, Włodzimierza Niderhausa… Co za towarzystwo! Drogi Felku, kolejnych udanych filmów, spektakli i słuchowisk, realizowanych – oczywiście – tylko w dobrym towarzystwie!
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja:  7.03.2021
Zobacz również
fot. Borys Skrzyński/SFP
MASTERCLASS - Szkoła Filmowania. Obejrzyj spotkania z twórcami filmowymi
Znamy pierwsze tytuły Millennium Docs Against Gravity. Wród nich film Raphaela Lewandowskiego
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll