PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
W Teatrze Telewizji wyemitowany zostanie „Lewiatan” Borisa Akunina, w adaptacji Cezarego Harasimowicza i reżyserii Bartka Konopki, znanego z nominowanego do Oscara „Królika po berlińsku”.

Chociaż Boris Akunin jest jednym z najbardziej poczytnych rosyjskich pisarzy na świecie, to adaptacja Teatru Telewizji jest pierwszą ekranizacją jego prozy w Polsce. Powieść przełożona przez Cezarego Harasimowicza i Bartka Konopkę na język Teatru Telewizji to sztuka kostiumowa, bogato czerpiąca w zakresie formy z XIX-wiecznej literatury rosyjskiej.  


- „Lewiatan” Akunina jest w zamierzeniu staroświeckim kryminałem w stylu Agathy Christie. Zamknięty krąg podejrzanych, morderca jest wśród nich, dwóch rywalizujących detektywów, podobnie jak w „Morderstwie w Orient Expressie”. Doceniam kunszt językowy, stylowe postaci i zwroty akcji u Akunina, ale nie chciałbym pozostawać jedynie na tym poziomie. Wydaje mi się, że „Lewiatan” może też odkryć pewną drapieżną prawdę o nas samych dzisiaj, tylko wtedy adaptowanie utworów historycznych ma sens. Potwór Lewiatan w sztuce jest często wyobrażeniem Szatana, zagrażającym istotom stworzonym przez Boga i próbującym je pożreć. Św. Tomasz z Akwinu opisywał Lewiatana jako demona zazdrości. Zazdrość, chciwość, niepohamowane żądze - to są motywacje mordercy i motor działania kilku głównych postaci. Zło czai się pod powierzchnią zdarzeń i zachowań postaci. Chciałbym je wydobywać środkami filmowymi, aby narastało aż do finału. Poprzez niepokojącą muzykę przy niektórych pauzach i reakcjach postaci. W przejściach między scenami. W niespodziewanych momentach. Np. dźwięk wibrującego, ciemnego klarnetu nie dający nam spokoju, świdrujący pod czaszką - mówi Bartek Konopka.


Karolina Gruszka i Piotr Żurawski, fot. Jacek Banach


Na ekranie w rolach głównych zobaczymy m.in. Piotra Głowackiego, Piotra Żurawskiego, Karolinę Gruszkę, Marię Dębską. Widzów z pewnością urzekną stroje z epoki przygotowane przez Dorotę Roqueplo oraz piękna scenografia oddająca przepych luksusowego statku autorstwa Marcela Sławińskiego i Katarzyny Sobańskiej. A wszystko to z elegancją uchwycił okiem swojej kamery Paweł Dyllus.


Karolina Gruszka, fot. Jacek Banach


Fabuła spektaklu rozgrywa się na pokładzie luksusowego statku rejsowego płynącego z Anglii do Indii. Przedmiot znaleziony przez śledczych w Paryżu, na miejscu brutalnej zbrodni, sugeruje, że morderca przebywać będzie na pokładzie luksusowego parowca ruszającego w podróż z Southhamption do Kalkuty. Otoczony przez zamożnych podróżnych z wyższych sfer, śledztwo prowadzi jeden z najbardziej doświadczonych paryskich detektywów Komisarz Gauche. Z czasem okazuje się, że na statku ma on niespodziewanego sprzymierzeńca. Czy aby jednak morderca jest tylko jeden? Klasyczna historia z serii “kto zabił?” trzyma w napięciu i do końca myli tropy.



Prawa do ekranizacji “Lewiatana” udało się pozyskać po kilku latach intensywnych starań Domu Producenckiego Wiernik PRO. Premiera spektaklu „Lewiatan” na antenie TVP 1 odbędzie się w poniedziałek, 8 marca 2021 roku o godz. 21.00.


MR
Ostatnia aktualizacja:  24.02.2021
Zobacz również
fot. materialy prasowe
Trwa nabór uczestników do Pracowni Eseju Filmowego w Łodzi
Prawie 2500 filmów zgłoszonych na 61. Krakowski Festiwal Filmowy
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll