PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Reżyserem, współscenarzystą i producentem wykonawnczym filmu „Życie w glinie wypalone – opowieść o Wandzie Szrajbrównie” jest Krzysztof Paluszyński. Produkcja poświęcona jest malarce i artystce Wandzie Szrajberównie (1886-1962) zajmującej się ceramicznym rzemiosłem artystycznym, kierowniczce pierwszej w niepodległej Polsce Stacji Doświadczalnej dla Ceramiki Ludowej w Wiśniewie pod Warszawą. Odtwórczynią głównej roli jest Beata Szajdziuk.
Film w swym założeniu ma opowiedzieć historię życia i twórczości wyjątkowej kobiety początków XX wieku  Wandy Szrajberówny – nauczycielki, malarki, ilustratorki, ceramiczki i projektantki, działaczki i inicjatorki  promocji i rozwoju sztuki. Celem produkcji jest przywrócenie pamięci o tej niezwykle wrażliwej, a jednocześnie przebojowej, pełnej pasji, ambicji  i uporu  artystce i propagatorce przemysłu ludowego. W sposób szczególny umiłowała ceramikę ludową, co pozwoliło jej wyspecjalizować się w tej dziedzinie. W terenie pozyskiwała obiekty muzealne, wyruszając samotnie w podróż i odnajdując ośrodki garncarstwa ludowego w najodleglejszych zakątkach Polski. Jednocześnie jej osobowość artystyczna charakteryzowała się niezwykłą skromnością i pokorą, co współcześnie nastręcza problemy w identyfikacji jej prac, których nigdy nie sygnowała. Inspirowała się ludowością i w takim duchu wykonywała swoje kropielniczki, kapliczki, figurki świętych, aniołki, krzyżyki, które w dwudziestoleciu międzywojennym cenione były za wysoki poziom artystycznego wykonania.

fot. PFS PalFilmStudio Sp. z o.o. w Warszawie

Podstawę filmu stanowić będą fabularyzowane zdjęcia, ilustrujące ścieżkę zawodową i artystyczną Wandy Szrajberówny. W produkcji wykorzystany zostanie bogaty materiał fotograficzny i faktograficzny dotyczący życia i twórczości artystki. Film obiera sobie za cel zaprezentowanie sylwetki kobiety nieprzeciętnej, wybijającej się na tle swojej epoki, odważnej i zdecydowanej w działaniach, wiernej ideałom i raz obranej drodze kariery artystycznej.

fot. Damian Fużyński

Całość dopełniona będzie ujęciami z archiwalnych zdjęć okolic Warszawy (dzielnica Białołęka), Wilczyna, Płocka, Iłży, Kaszub. Film oparty będzie na interdyscyplinarnych badaniach naukowych, dlatego pojawią się wypowiedzi naukowców specjalizujących się w historii, historii sztuki i etnografii.

fot. PFS PalFilmStudio Sp. z o.o. w Warszawie
 
Odtwórczynią głównej roli Wandy Szrajberówny jest Beata Szajdziuk. W filmie zobaczymy także wypowiedzi: Elżbiety Miecznikowskiej – etnologa z Muzeum Mazowieckiego w Płocku, prof. dr hab. Anny Kwaśniewskiej – etnologa z Uniwersytetu Gdańskiego, dr Anny Wiszniewskiej – historyka sztuki z Instytutu Sztuki PAN, dr Bożeny Kostuch – historyka sztuki z Muzeum Narodowego w Krakowie, dr Damiana Kasprzyka – etnologa z Uniwersytetu Łódzkiego, prof. dr hab. Piotra Korduby – historyka sztuki z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Łukasza Babuli – historyka i kulturoznawcy z Muzeum Regionalnego w Iłży, Doroty Konopczyńskiej-Aftewicz – kontynuatorki tradycji garncarskich w warsztacie Rodziny Konopczyńskich. W rolę iłżeckiego garncarza Stanisława Pastuszkiewicza wciela się Robert Jehn-Olszewski.

fot. Damian Fużyński

Zdjęcia do filmu realizowane są w Muzeum Mazowieckiem w Płocku, w Towarzystwie Naukowym Płockim, w Muzeum Regionalnym w Iłży, w Warsztacie Garncarskim Rodziny Konopczyńskich, w Chmielnie na Kaszubach, w Muzeum Narodowym w Krakowie, w Poznaniu, w Zawierciu i Częstochowie. Opowieść oparta jest na autentycznych obiektach muzealnych, kolekcjach prywatnych, korespondencji Wandy Szrajberówny z płocką muzealniczką Haliną Rutską, zdjęciach archiwalnych i artykułach prasowych z okresu międzywojennego, a także wspomnieniach osób, które pamiętają artystkę.

fot. PFS PalFilmStudio Sp. z o.o. w Warszawie

Obsada: Beata Szajdziuk – Wanda Szrajberówna, Robert Jehn-Olszewski – Stanisław Pastuszkiewicz, Łukasz Babula – prof. Stanisław Jagmin
Scenariusz: Elżbieta Miecznikowska, Krzysztof Paluszyński
Reżyseria: Krzysztof Paluszyński
Zdjęcia: Mirosław Kubiak
Kierownik produkcji: Barbara Ławska
Muzyka: Marcin Sady
Montaż: Mikołaj Drygas
Grafika i animacja 3D: Mateusz Osiadacz
Charakteryzacja: Alina Magnus-Burkiciak
Produkcja filmu: PFS PalFilmStudio Sp. z o.o. w Warszawie

Film „Życie w glinie wypalone. Opowieść o Wandzie Szrajberównie” powstaje dzięki wsparciu finansowemu: Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Muzeum Mazowieckiego w Płocku, Fundacji Ceramiki Polskiej XX wieku, Gmina Iłża, Gminy Wilczyn.


Krzysztof Paluszyński jednocześnie pracuje nad dwoma innymi filmami dokumentalnymi „Henryk Opieński – zapomniany artysta” i „Rondele – wielka zagadka sprzed 7000 lat” oraz filmem fabularnym „Władca krzemienia”.
JB
materiały prasowe PFS PalFilmStudio Sp. z o.o. w Warszawie
Ostatnia aktualizacja:  6.05.2021
Zobacz również
fot. PFS PalFilmStudio Sp. z o.o. w Warszawie
Herstorie w Ninatece
Jerzy Pękalski – od „Warszawskiej premiery” do „Dziewczyny z Mazur”
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll