Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
19 lutego 2021 roku obchodzi swoje 90. urodziny Jerzy Pękalski, montażysta, wieloletni członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Jerzy Pękalski jest warszawiakiem, jednak niemal całe swe zawodowe życie związał z łódzką Wytwórnią Filmów Fabularnych przy ul. Łąkowej 29. Tam zaczynał pracę jako asystent montażysty już na początku lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku, m.in. przy „Warszawskiej premierze” (1950) i „Pierwszych dniach” (1951) Jana Rybkowskiego oraz „Sprawie do załatwienia” (1953) Rybkowskiego i Jana Fethkego. Pracował także przy montażu m.in. „Zamachu” (1958) Jerzego Passendorfera, „Historii żółtej ciżemki” (1961) Sylwestra Chęcińskiego, „Gry” (1968) Jerzego Kawalerowicza, „Struktury kryształu” (1969) Krzysztofa Zanussiego.
W 1967 roku zmontował – wspólnie z Wiesławą Otocką – polsko-niemiecką fabułę telewizyjną Romualda Drobaczyńskiego „Pieczona gęś”, a w 1976 – wspólnie z Wandą Zeman – polsko-czechosłowacką fabułę kinową Zbigniewa Kuźmińskiego „Krótkie życie”. Jako samodzielny montażysta ma na swym koncie ponad trzydzieści filmów fabularnych (m.in. „Czerwone ciernie” Juliana Dziedziny, 1976; „Milioner” Sylwestra Szyszki, 1977; „Zamach stanu” Ryszarda Filipskiego, 1980; „Gwiazda Piołun” Henryka Kluby, 1988) i dokumentalnych (m.in. Spodos” Leopolda Rene Nowaka, 1985), a także seriali telewizyjnych („Ile jest życia” Zbigniewa Kuźmińskiego, 1974; „Ucieczka z miejsc ukochanych” Juliana Dziedziny, 1987; „Dziewczyna z Mazur” Dziedziny, 1990). „Spodos” Nowaka został uhonorowany na Festiwalu Filmów Społeczno-Politycznych w Łodzi (1986) – Nagrodą Specjalną, a „Zamach stanu” Filipskiego na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku (1980) – Srebrnymi Lwami (przyznając tę nagrodę – czytamy w uzasadnieniu werdyktu – jury kierowało się wagą tematu pokazanego kontrowersyjnie; votum separatum złożył Krzysztof Kieślowski).
W 1967 roku zmontował – wspólnie z Wiesławą Otocką – polsko-niemiecką fabułę telewizyjną Romualda Drobaczyńskiego „Pieczona gęś”, a w 1976 – wspólnie z Wandą Zeman – polsko-czechosłowacką fabułę kinową Zbigniewa Kuźmińskiego „Krótkie życie”. Jako samodzielny montażysta ma na swym koncie ponad trzydzieści filmów fabularnych (m.in. „Czerwone ciernie” Juliana Dziedziny, 1976; „Milioner” Sylwestra Szyszki, 1977; „Zamach stanu” Ryszarda Filipskiego, 1980; „Gwiazda Piołun” Henryka Kluby, 1988) i dokumentalnych (m.in. Spodos” Leopolda Rene Nowaka, 1985), a także seriali telewizyjnych („Ile jest życia” Zbigniewa Kuźmińskiego, 1974; „Ucieczka z miejsc ukochanych” Juliana Dziedziny, 1987; „Dziewczyna z Mazur” Dziedziny, 1990). „Spodos” Nowaka został uhonorowany na Festiwalu Filmów Społeczno-Politycznych w Łodzi (1986) – Nagrodą Specjalną, a „Zamach stanu” Filipskiego na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku (1980) – Srebrnymi Lwami (przyznając tę nagrodę – czytamy w uzasadnieniu werdyktu – jury kierowało się wagą tematu pokazanego kontrowersyjnie; votum separatum złożył Krzysztof Kieślowski).
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja: 18.02.2021
fot. SFP
Powstaje film o życiu i twórczości malarki Wandy Szrajberówny
"Ostatni gwizdek" i "Wnętrze lwa" z pokazami na europejskich festiwalach
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024