Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
31 stycznia obchodzi urodziny Barbara Małgorzata Rok – operatorka dźwięku wielu filmów dokumentalnych i fabularnych, wieloletnia członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Barbara Małgorzata Rok pochodzi z Łodzi, lecz całe swe zawodowe życie związała ze stolicą. Jako dźwiękowiec debiutowała w warszawskiej Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych na planie dokumentu Jerzego Jaraczewskiego „Na krańcu Polski” (1974), poświęconego Świnoujściu. Ma na swym koncie dźwięk do około pięćdziesięciu dokumentów (także podpisanych jako Małgorzata Karlicka czy Małgorzata Karlicka-Rok, nieraz obok jej nazwiska pojawia się imię Barbara), zrealizowanych przez najlepszych reżyserów stołecznej wytwórni, m.in. Irenę Kamieńską („Motyw”, 1975), Jadwigę Zajiček („Kamienny świat”, 1987), Marię Zmarz-Koczanowicz („Jerzy Grotowski. Próba portretu”, 1999), Grzegorza Skurskiego („Na Pradze”, 1979), Bohdana Kosińskiego („Narodziny Solidarności”, 1981), Tadeusza Pałkę („Mieszkanie w bloku”, 1986), Antoniego Krauzego („Ćwiczenia z niepamięci”, 2004).
To filmy niezwykle różnorodne, zarówno pod względem treści, jak i formy. Obok dokumentów o tematyce społeczno-politycznej reżyserowanych głównie przez Tadeusza Pałkę (m.in. „Nadzieja”, 1988; „Z życia pomników”, 1990) Małgorzata Rok pracowała przy realizacji wielu filmów poświęconych wybitnym ludziom kultury i sztuki, m.in. „Ptak, o którym trochę wiem” (1983) Zbigniewa Kowalewskiego (o Rafale Wojaczku), „Larum grają… Rzecz o Henryku Sienkiewiczu” (1996) Waldemara Szarka, „Poszukiwany Ryszard Kapuściński” (1998) Filipa Bajona, „Andrzej Seweryn. Aktor” (1999) Wojciecha Michery, „Jan Zachwatowicz 1900-1983” i „Ćwiczenia z niepamięci” (2004) Antoniego Krauzego (ten drugi tytuł to portret Janusza Morgensterna).
Małgorzata Rok pracowała jako operatorka dźwięku również na planie wielu filmów fabularnych, m.in. „Zapis zbrodni” (1974) Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego, „Kapitał, czyli jak zrobić pieniądze w Polsce…” (1989) Feliksa Falka, „Tam, gdzie żyją Eskimosi” (2001) Tomasza Wiszniewskiego, oraz seriali telewizyjnych, m.in. „Polskie drogi” (1976-1977) Janusza Morgensterna, „Dom” (1980-1987) Jana Łomnickiego, „Marszałek Piłsudski” (2001) Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego. Pośród realizacji telewizyjnych z jej udziałem na szczególne zainteresowanie zasługuje widowisko telewizyjne Natalii Korynckiej-Gruz „Niebo złote ci otworzę”, oparte na poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, z Magdaleną Cielecką i Michałem Żebrowskim w rolach głównych oraz muzyką Zygmunta Koniecznego.
To filmy niezwykle różnorodne, zarówno pod względem treści, jak i formy. Obok dokumentów o tematyce społeczno-politycznej reżyserowanych głównie przez Tadeusza Pałkę (m.in. „Nadzieja”, 1988; „Z życia pomników”, 1990) Małgorzata Rok pracowała przy realizacji wielu filmów poświęconych wybitnym ludziom kultury i sztuki, m.in. „Ptak, o którym trochę wiem” (1983) Zbigniewa Kowalewskiego (o Rafale Wojaczku), „Larum grają… Rzecz o Henryku Sienkiewiczu” (1996) Waldemara Szarka, „Poszukiwany Ryszard Kapuściński” (1998) Filipa Bajona, „Andrzej Seweryn. Aktor” (1999) Wojciecha Michery, „Jan Zachwatowicz 1900-1983” i „Ćwiczenia z niepamięci” (2004) Antoniego Krauzego (ten drugi tytuł to portret Janusza Morgensterna).
Małgorzata Rok pracowała jako operatorka dźwięku również na planie wielu filmów fabularnych, m.in. „Zapis zbrodni” (1974) Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego, „Kapitał, czyli jak zrobić pieniądze w Polsce…” (1989) Feliksa Falka, „Tam, gdzie żyją Eskimosi” (2001) Tomasza Wiszniewskiego, oraz seriali telewizyjnych, m.in. „Polskie drogi” (1976-1977) Janusza Morgensterna, „Dom” (1980-1987) Jana Łomnickiego, „Marszałek Piłsudski” (2001) Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego. Pośród realizacji telewizyjnych z jej udziałem na szczególne zainteresowanie zasługuje widowisko telewizyjne Natalii Korynckiej-Gruz „Niebo złote ci otworzę”, oparte na poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, z Magdaleną Cielecką i Michałem Żebrowskim w rolach głównych oraz muzyką Zygmunta Koniecznego.
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja: 31.01.2021
fot. TVP
Warsztaty online dla młodych producentów
Uwaga, wnioski pomocowe do PISF już od 1 lutego!
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024