PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
W październiku 2020 roku z inicjatywy Fundacji Planet for Generations i producentki Aleksandry Leszczyńskiej odbyło się webinarium związane z problematyką zielonych festiwali filmowych. Swoimi doświadczeniami podzielili się wówczas: Olga Lany, rzeczniczka prasowa Krakowskiego Festiwalu Filmowego, Tomasz Kolankiewicz, dyrektor artystyczny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, Ola Salwa, programerka, szefowa sekcji branżowej i promocji międzynarodowej Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Transatlantyk oraz Marcin Pieńkowski, dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty.
Czy festiwale filmowe mogą być zielone? Jak pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 wpłynęła na wdrażanie ekologicznych rozwiązań przez organizatorów dużych wydarzeń filmowych? Jakie zielone zmiany zostały już zainicjowane podczas poprzednich edycji festiwali filmowych? Czego możemy się spodziewać w najbliższej przyszłości? W trzecim odcinku cyklu przedstawimy opinie dwóch pierwszych prelegentów webinarium. 


Krakowski Festiwal Filmowy – rzeczywistość wyprzedziła organizatorów festiwali filmowych

Olga Lany, rzeczniczka prasowa Krakowskiego Festiwalu Filmowego zaznaczyła, że gdyby webinarium odbyło się rok temu, to miałoby zupełnie inny przebieg. – Od lat wprowadzaliśmy różne zmiany w ramach organizacji Krakowskiego Festiwalu Filmowego, tak by stał się on coraz bardziej przyjazny dla środowiska i otoczenia. Jak przyznała Olga Lany, rzeczywistość wyprzedziła organizatorów festiwali, a pandemia wywoła rewolucję. Jednak branża festiwali filmowych dzielnie mierzy się z nowymi realiami już od dawna. – Stało się tak, że pod koniec marca 2020 roku, obserwując co dzieje się na świecie, podjęliśmy decyzję o przeniesieniu w całości Krakowskiego Festiwalu Filmowego do sieci. Wszystkie zmiany w zielonym kierunku, które planowaliśmy wprowadzać sukcesywnie, małymi krokami - nagle stały się faktem. Udało nam się na przełomie maja i czerwca zrealizować festiwal w całości w internecie – opowiadała Olga Lany.

Do świata wirtualnego został przeniesiony cały program, nie tylko projekcje filmów, ale również towarzyszące im spotkania: panele dyskusyjne czy spotkania z twórcami. Co zmieniła formuła online festiwalu? – Zniknęły najbardziej energochłonne elementy struktury organizacyjnej – druki i transporty. Zrezygnowaliśmy ze wszystkich druków promocyjnych, reklamowych i informacyjnych, jak katalog festiwalu czy program. W mieście pojawiło się tylko kilka dużych plakatów. Siłą rzeczy wyszliśmy z kin, a w zasadzie nie zdążyliśmy do nich wejść. Co też wiąże się z tym, że nie zużywaliśmy energii na infrastrukturę z tym związaną – opisywała rzeczniczka prasowa Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Kolejnym krokiem było odstąpienie od produkcji gadżetów, które przybrały wirtualną formę. - W porozumieniu z naszymi partnerami i patronami medialnymi obdarowaliśmy naszych gości pakietami dostępów online np. do platformy dafilms.pl prezentującej dokumenty czy do prenumerat online mediów, z którymi współpracujemy  – dodała Olga Lany

Olga Lany fot. Agnieszka Fiejka 

Jak podkreśliła, przejście w tryb online ułatwiły podejmowane dużo wcześniej działania, m.in. prowadzony od lat wirtualny nabór filmów. – Dodatkowo, od dłuższego czasu również KFF Videolibrary, czyli jeden z największych europejskich marketów w dziedzinie filmu dokumentalnego i krótkometrażowego dla branży filmowej ma wymiar wirtualny. Dzięki temu, że nasza platforma do streamingu filmów  istnieje od dawna, przeniesienie programu festiwalu do sieci było dużo łatwiejsze – wyjaśniała.

Olga Lany podzieliła się także istotną wiedzą na temat energochłonności streamingu video. - W ramach festiwalu przetransferowaliśmy 35 terabajtów danych, co wygenerowało zdecydowanie mniejsze zużycie energii, niż w przypadku tradycyjnych pokazów kinowych – opisywała.

Jakich zmian możemy się spodziewać podczas edycji festiwalu w 2021 roku? - Niezależnie od tego jak festiwal będzie wyglądał w przyszłym roku, mamy nadzieję, że uda nam się wrócić do kin. Do wielu elementów z poprzedniej ery już się nie cofniemy. Teraz to analizujemy i podejmujemy decyzje. Co z materiałami drukowanymi? Jak promować festiwal w przestrzeni publicznej? Co z transportem gości? Wirtualne komunikowanie się z publicznością opanowaliśmy siłą rzeczy w tym roku i będziemy je z pewnością kontynuować – spuentowała rzeczniczka prasowa Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Festiwal Polskich Filmów Fabularnych – formuła online festiwalu to rozwiązanie doraźne

(Webinarium odbyło się w połowie października, kiedy nieznany był jeszcze ostateczny kształt organizacyjny 45. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. - przyp. red.)

Tomasz Kolankiewicz, dyrektor artystyczny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, rozpoczął od przedstawienia kluczowego argumentu, przemawiającego za organizacją festiwalu pomimo niesprzyjających okoliczności. - Gdyby w tym roku festiwal się nie odbył, to w przyszłym pojawiłby się z pewnością duży problem z selekcją. Przy podwójnej edycji można byłoby się spodziewać, że zgłoszonych do konkursu głównego zostanie ponad 70 filmów. Co oznaczałoby na przykład znacznie mniejsze szanse dla debiutantów. Dlatego chcemy ten festiwal przeprowadzić – mówił.

Tomasz Kolankiewicz poruszył kwestię samej formuły online festiwali, podkreślając, że traktuje ją jedynie jako chwilowe rozwiązanie wymuszone obecną sytuacją na świecie. - Nie wyobrażam sobie takiego udziału w festiwalach filmowych na dłuższą metę. To nie jest przypadek, że za początek kina uznajmy pierwszy biletowany pokaz braci Lumière w Grand Café w Paryżu. To jest istota kina. Oglądanie filmów w domu, za pomocą platformy streamingowej trudno nazwać kinem, nawet jeśli odbywa się to z wykorzystaniem projektora. Spotkanie, rozmowa i wspólne oglądanie filmów to kwintesencja festiwalu. Tych wartości nie da się odtworzyć w wersji online – kontynuował.

Tomasz Kolankiewicz fot. Pomorska Fundacja Filmowa

Podobnie jak Krakowski Festiwal Filmowy, również Festiwal Polskich Filmów Fabularnych planował znaczne ograniczenie produkcji druków, udostępnienie katalogu oraz programu w wersji wirtualnej. Tomasz Kolankiewicz przywołał również pomysł zamówienia akredytacji z recyklingowego plastiku, które zostałyby przekazane widzom wraz informacją, jak dalej można je wykorzystać, działając zgodnie z zasadą „re-use”.

Transport i ślad węglowy to najistotniejsze elementy organizacji festiwali filmowych związane z ekologią. Tomasz Kolankiewicz przytoczył tutaj przykład niedawno otworzonej linii Pendolino na trasie Warszawa – Gdańsk, dzięki której więcej osób może decydować się na podróż pociągiem, a nie samolotem, produkującym znaczny ślad węglowy. Dyrektor artystyczny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych przyznał jednak, że transport, związany nierozerwalnie z dużymi imprezami kulturalnymi, to trudny do zlikwidowania koszt ponoszony przez środowisko. Zaapelował jednak o odpowiedzialne podejście i redukcję zanieczyszczeń na przykład poprzez rezygnację z samolotów i wybór innych środków transportu.

- Planujemy wykorzystać obecność w Gdyni przedstawicieli branży i porozmawiać nie tylko o zielonych festiwalach filmowych, ale też o zielonej produkcji filmowej, czyli o tym kolejnym elemencie odpowiedzialności już samej branży. Wydaje mi się, że ważnym elementem ze strony festiwalu jest też budowanie świadomości, poruszanie tematu zielonej produkcji filmowej – przekonywał dyrektor artystyczny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych.

 
W kolejnym odcinku zaprezentujemy opinie przedstawicieli Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Transatlantyk oraz Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty, a także podsumowanie webinarium.

Wcześniejsze artykuły z cyklu poświęconego zielonej produkcji filmowej znajdują się w ramce po lewej stronie.

JB/GW
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  11.01.2021
Zobacz również
fot. Agnieszka Fiejka / SFP
Konkurs na cykl filmów o ważnych postaciach dla kultury i historii polsko-żydowskiej
"Czarny Młyn" na kolejnym międzynarodowym festiwalu
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll