Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
Premiery i nagrody dla dofinansowanych produkcji, Łódzki Fundusz Filmowy, plany filmowe, zrównoważona produkcja filmowa, warsztaty z tworzenia lalek animacyjnych oraz wydarzenia branżowe znalazły się w podsumowaniu roku 2020 przygotowanym przez Łódź Film Comission.
Stwierdzenie, że każdy rok jest wyjątkowy i przynosi nowe wyzwania jest truizmem. Jednak to zdanie chyba jeszcze nigdy nie było bardziej adekwatne, niż w odniesieniu do 2020 roku. Minione 12 miesięcy bez najmniejszych wątpliwości zapiszą się w historii jako czas zmagań z pandemią COVID-19, która dotknęła niemal każdego aspektu życia społecznego, kulturalnego i gospodarczego. Siłą rzeczy, nie inaczej było w przypadku branży filmowej, co miało niebagatelny wpływ na kondycję rodzimej i lokalnej kinematografii oraz działalność funkcjonującego w ramach EC1 zespołu Łódź Film Commission (ŁFC). Mimo tych wyjątkowych okoliczności, może on pochwalić się niemałymi sukcesami.
Premiery i nagrody
Na początek wypada wspomnieć, że w minionym roku na ekrany trafiło 6 filmów dofinansowanych w poprzednich latach ze środków Łódzkiego Funduszu Filmowego, choć z uwagi na ograniczenia w działalności kin były to głównie pokazy festiwalowe. Filmy te to, w kolejności alfabetycznej: "Bliscy" (reż. Grzegorz Jaroszuk), „Geniusze” (reż. Thor Klein), „Praktyczny Pan” (reż. Michał Poniedzielski, Dominik Litwiniak), "Smak pho" (reż. Mariko Bobrik), "Sweat" (reż. Magnus von Horn), "Zabij to i wyjedź z tego miasta" (reż. Mariusz Wilczyński).
Dwie ostatnie produkcje odniosły największy sukces podczas 45. FPFF w Gdyni zdobywając łącznie 8 nagród, w tym najważniejsze: Złote Lwy dla filmu Mariusza Wilczyńskiego oraz Srebrne Lwy dla fabuły Magnusa von Horna. Do Konkursu Głównego zakwalifikowani zostali również "Bliscy" Grzegorza Jaroszuka. Główna nagroda przyznana "Zabij to i wyjedź z tego miasta" po raz pierwszy w historii festiwalu trafiła do twórców filmu animowanego. Ponadto, spośród 15 nagród indywidualnych przyznawanych przez jury festiwalu aż 6 wręczonych zostało twórcom wspomnianych nagrodzonych filmów: za reżyserię "Sweat" (Magnus von Horn), za główną rolę kobiecą w "Sweat" (Magdalena Koleśnik), za drugoplanową rolę kobiecą w "Sweat" (Aleksandra Konieczna), za zdjęcia do "Sweat" (Michał Dymek), za montaż filmu "Sweat" (Agnieszka Glińska), a także za dźwięk w filmie "Zabij to i wyjedź z tego miasta" (Franciszek Kozłowski). Nie były to jedyne sukcesy tych filmów, bowiem zostały one docenione również przez selekcjonerów i jurorów licznych festiwali zagranicznych. "Zabij to i wyjedź z tego miasta" jako jedyny polski film w 2020 roku znalazł się w sekcji konkursowej Berlinale (w nowej sekcji Encounters), na Międzynarodowym Festiwalu Animacji w Annecy przyznano filmowi wyróżnienie jury, zaś na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych w Ottawie otrzymał Grand Prix. Z kolei "Sweat" został wyróżniony główną nagrodą festiwalu filmowego w Chicago, a wcześniej znalazł się w oficjalnej selekcji festiwalu w Cannes.
"Sweat" fot. Natalia Łączyńska
Jesienią widzowie stacji telewizyjnych i platform VOD mieli również okazję premierowo zobaczyć seriale, które w 2020 roku i latach poprzednich realizowane były w łódzkich lokacjach, częściowo ze wsparciem ze strony ŁFC: „Król” (Canal+ ), „Żywioły Saszy. Ogień” (Player.pl), „The Liberator” (Netflix), „Ludzie i Bogowie” (TVP), „Osiecka” (TVP).
„Żywioły Saszy. Ogień” fot. TVN
Łódzki Fundusz Filmowy
Skoro mowa o filmach, których produkcja była finansowana w ramach Łódzkiego Funduszu Filmowego, to wspomnijmy o wynikach jego ubiegłorocznej edycji. Rozstrzygnięcie 14. Łódzkiego Funduszu Filmowego przyniosło decyzję o przekazaniu wkładów koprodukcyjnych dla 8 filmów na łączną kwotę ponad 1 400 000 zł brutto. Wśród projektów wskazanych do dofinansowania znalazły się 3 filmy animowane („Zima” reż. Tomasz Popakul – wkład koprodukcyjny: 110 000 zł netto, „Nawet Myszy idą do nieba” reż. Denisa Grimmová, Jan Bubeniček – wkład koprodukcyjny: 190 300 zł netto, „Krab” reż. Piotr Chmielewski – wkład koprodukcyjny: 60 000 zł netto), 2 filmy dokumentalne („Mówili o nim Ptaszek” reż. Aneta Ptak-Rufino – wkład koprodukcyjny: 130 000 zł netto, „Wólczańska 168” reż. Piotr Szczepański – wkład koprodukcyjny: 120 100 zł netto) oraz 3 pełnometrażowe filmy fabularne („Odyseja filmowa” reż. Piotr Stasik – wkład koprodukcyjny: 169 700 zł netto, „Wycieczka” reż. Asaf Saban – wkład koprodukcyjny: 350 000 zł netto, „Anatomia” reż. Aleksandra Jankowska – wkład koprodukcyjny: 210 000 zł netto).
Plany filmowe w Łodzi
Trwający niemal przez całą wiosnę lockdown spowodował wstrzymanie lub przesunięcie realizacji wielu projektów filmowych. Wprowadzone ograniczenia doprowadziły zarówno do przerwania trwających lub zaplanowanych zdjęć, a niejednokrotnie przeszkodziły w prowadzeniu prac również na wcześniejszych i późniejszych etapach produkcji filmowej. Producenci stanęli przed koniecznością organizacji pracy z zachowaniem reżimu sanitarnego nawet po odmrożeniu gospodarki, zdarzały się także przypadki zachorowań na COVID-19 wśród członków ekip filmowych. Pomimo tych wyjątkowo trudnych okoliczności w drugiej połowie roku, z udziałem Łódź Film Commission, na terenie miasta powstawało 9 projektów filmowych, których produkcja na terenie Łodzi trwała łącznie 184 dni zdjęciowe. Podobnie jak w poprzednich latach zdecydowana większość prac ekip filmowych w Łodzi związana była z produkcją seriali, co pozwala mówić o stałym trendzie.
Pozostała aktywność
Pozostała aktywność
Oprócz bezpośredniego wsparcia w organizacji i finansowaniu produkcji w 2020 Łódzka Komisja Filmowa kontynuowała zaangażowanie w propagowanie i wdrażanie rozwiązań z zakresu zrównoważonej produkcji filmowej. Z inicjatywy ŁFC EC1 Łódź zostało sygnatariuszem "zielonego manifestu" powstałego w gronie regionalnych funduszy filmowych z całej Europy zrzeszonych w sieci Cine-Regio. Manifest został upubliczniony w dokumencie "Green Report 2020" zaprezentowanym podczas Festiwalu Filmowego w Berlinie. Dzięki podpisaniu manifestu po raz pierwszy w historii dokumentu na „zielonej mapie filmu” uwzględniona została Polska, a konkretnie Łódź. Więcej o tej inicjatywie przeczytać można na stronie internetowej: http://lodzfilmcommission.pl/aktualnosci/eko-rozwiazania-na-swiecie
Przedstawiciele Łódź Film Commissin brali także udział w panelach dyskusyjnych poświęconych zrównoważonej produkcji filmowej organizowanych w ramach wydarzeń branżowych: UrbanLab Gdynia, Animarkt Stop Motion Forum i Animator Pro, Film Spring Open, Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Weszli również w skład grupy roboczej przygotowującej narzędzia i mechanizmy wsparcia, edukacji i popularyzacji zrównoważonej produkcji filmowej w Polsce. Oprócz ŁFC w pracach grupy biorą udział przedstawiciele producentów filmowych, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych (KIPA) oraz Klub Producentów Reklamowych.
24 lutego w Centrum Nauki i Techniki EC1 Łódź otwarta została wystawa „Sztuka tworzenia lalki” stanowiącą prezentację efektów profesjonalnych warsztatów o tym samym tytule skierowanych do twórców lalek animacyjnych. Dwumiesięczne warsztaty zostały przeprowadzone w sierpniu i wrześniu 2019 roku przez Stowarzyszenie Producentów Polskiej Animacji w partnerstwie z EC1, przedstawicielami łódzkich producentów animacji: Momakin, Toto, WJTeam oraz Akademią Sztuk Pięknych i Państwową Wyższą Szkołą Filmową, Telewizyjną i Teatralną.
wystawa „Sztuka tworzenia lalki” fot. Katarzyna Bieńkiewicz
Wreszcie, w grudniu, wspólnie z 5 innymi komisjami filmowymi z Polski i KIPA ŁFC zorganizowała szkolenie prowadzone przez przedstawicieli Locations Managers Guild International (LMGI) przeznaczone dla komisji filmowych i menedżerów ds. lokacji, którego przedmiotem była współpraca przy tworzeniu ofert lokacyjnych dla międzynarodowych produkcji filmowych. LMGI jest największą międzynarodową organizacją skupiającą menedżerów ds. lokacji z całego świata, którzy w pierwszej kolejności odpowiedzialni są za wybór i przygotowanie lokacji (obiektów zdjęciowych) wykorzystywanych w filmach.
- Mamy za sobą rok pełen wyzwań, które wymagały od nas szybkiej adaptacji, modyfikacji planów i znalezienia nowych form działania – mówi Monika Głowacka, szefująca Łódź Film Commission – Mimo tego, a może paradoksalnie właśnie dzięki temu, w nowy rok wchodzimy z dużymi nadziejami i optymizmem. Jeżeli filmowej Łodzi udaje się odnosić sukcesy w trudnych okolicznościach, świadczy to o jej wyjątkowej sile i dużej wartości. Cieszymy się z tego, że jesteśmy częścią tego kulturalnego fenomenu.
JB
Łódź Film Commission
Ostatnia aktualizacja: 5.01.2021
fot. Anna Rezulak
Drugi sezon serialu „Rojst” z premierą w 2021 roku
Zakończyła się 6. edycja DOC LAB POLAND. Trwa nabór na kolejną
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2023