PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  10.12.2020
Feliks Falk odbierze, wraz z Andrzejem Barańskim, Platynowe Lwy 45. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Drugiego dnia Festiwalu reżyser "Wodzireja" opowiedział o swojej twórczości w ramach spotkania Masterclass.

Feliks Falk, w rozmowie prowadzonej przez Kaję Klimek, odpowiadał na pytania skonstruowane wokół kolejnych liter alfabetu. Zaczął od pojęcia aktualności, bohatera, dialogu, a skończył na współczesnych reżyserach i filmach, które ceni. W skondensowanej formie przypomniał najważniejsze osoby i momenty swojej kariery.


Feliks Falk z Andrzejem Chyrą i Ryszardem Bugajskim na Gali Złotych Taśm w 2006 roku, fot. SFP


- Trudno mi powiedzieć czy moje filmy dzisiaj oglądane są w jakiś sposób aktualne – zastanawiał się Falk. - Być może "Wodzirej", bo często o tym słyszę. W formie jest zupełnie z poprzedniej epoki, ale jako pewna przypowieść jest uniwersalny. "Wodzirej" (1977) to jeden z pierwszych filmów nurtu kina moralnego niepokoju, który pokazywał aktualne bolączki społeczne i polityczne oraz w zawoalowany sposób krytykował praktyki władzy i system socjalistyczny. Dla Falka istotna była w nim metafora, nigdy nie chciał dosłownie odzwierciedlać rzeczywistości. Lutek Danielak, jest konferansjerem w wojewódzkim oddziale Estrady. Obsługuje imprezy dla dzieci i rencistów, wieczorki w restauracjach z dancingiem, zabawy szkolne. – Umieszczenie akcji na scenie okazało się bardzo ciekawe, czego na początku nikt się nie spodziewał. Estrada buzowała od konfliktów – przyznał reżyser. W rolę tytułowego wodzireja wcielił się Jerzy Stuhr. To jedna z najwybitniejszych jego kreacji.


Feliks Falk, fot.Borys Skrzyński/SFP


Falk potrafi świetnie przedstawić bohaterów, a potem konsekwentnie pogłębiać studium postaci. Sam przyznaje, że pisanie dialogów przychodziło mu z łatwością, ale też duży wpływ mieli na nie współpracownicy m.in. wspomniany Jerzy Stuhr, który jak określił Falk „ma słuch”. Podobnie w przypadku aktora i reżysera Krzysztofa Zalewskiego. Twórca „Wodzireja” chwalił również Piotra Kokocińskiego, scenarzystę „Samowolki” (1993). W tym filmie oddał on naturalnie żargon wojskowy. "Samowolka" demaskowała kulisy życia w polskich koszarach wojskowych na początku lat 90. XX wieku, a zwłaszcza zjawisko tzw. fali. Z kolei tekst Grzegorza Łoszewskiego (nagrodzony za scenariusz na 30. FPFF) stał się podstawą filmu "Komornik" (2005). Falk nadał mu cechy biblijnej przypowieści o nawróconym grzeszniku. Główną rolę zagrał Andrzej Chyra. 


Wieczór wspomnień Szulkina, wśród publiczności Feliks Falk, fot. Borys Skrzyński/SFP


Dla Falka malarstwo (jest absolwentem wydziału malarstwa i grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie) nie było kluczową inspiracją przy tworzeniu filmów. Zdaniem reżysera widać ją tylko w Teatrze Telewizji „Ryszard III”. W inscenizacji Falka wielką kreację aktorską stworzył występujący w roli tytułowej Andrzej Seweryn. Nakreślił portret człowieka tragicznego, z urażoną miłością własną, który nie chce zaakceptować swego losu. Reżyser większą wagę przywiązuje do rytmu opowieści, gry aktorskiej i montażu. – Najważniejszy był dla mnie ruch. Większość moich filmów zaczyna się od jazdy samochodem, jeden od pociągu. Nie wiem, dlaczego, ale ruch dobrze robi filmowi. Najbardziej widoczny jest w „Wodzireju”, „Komorniku”, „Bohaterze roku”. To dynamizuje film – przyznał Falk.

 

Zdarzało się Falkowi w swych filmach wracać do przeszłości, jak w „Joannie” (2010), „Był jazz” (1981) i „Idolu” (1984). - Zawsze uczyłem studentów, aby nie wychodzili od idei, tylko od historii – podkreśla Falk. - To może być np. billboard, bo przecież dobre pomysły leżą na ulicy. Znaleźć je można też w literaturze. Trzeba je tylko dostrzec. Ważne, aby pomysł był dobry, nie byle jaki. 

 


Wręczenie Platynowych Lwów odbędzie się podczas wirtualnej gali zamknięcia 45. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych 12 grudnia 2020 roku.

Marcin Radomski
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  10.12.2020
Zobacz również
fot. Borys Skrzyński/SFP
Anna Hrynaszkiewicz-Patorska w dokumencie i w fabule
45. FPFF: spotkanie z twórcami filmu „Amatorzy”
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll