PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
W 2020 roku na 45. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni Platynowe Lwy odbierze dwóch reżyserów: Feliks Falk i Andrzej Barański. Pierwszego dnia Festiwalu, 8 grudnia 2020 roku odbyło się spotkanie z twórcą „Kobiety z prowincji”, „Kramarza”, „Parę osób mały czas”.
Jak zauważył prowadzący spotkanie Łukasz Maciejewski, Andrzej Barański ostatnio regularnie odbiera  nagrody za całokształt pracy artystycznej, gdy tymczasem reżyser nie zwalnia tempa i ciągle pracuje nad nowymi filmami. W Teatrze Telewizji 23 listopada miała miejsce premiera spektaklu "Badyle" na podstawie opowiadań Tadeusza Różewicza i Marka Gajdzińskiego.

- Tak, to prawda, też to zauważyłem. Nie mam nic przeciwko tym nagrodom – odpowiedział Andrzej Barański. - Chociaż jestem bardzo doświadczony, to jednak ciągle każda produkcja to jak debiut. To nawet nie chodzi o względy artystyczne, ale o produkcję – zauważył Barański, zwracając uwagę na fakt, że niezależnie od wieku, sukcesów, nagród, doświadczenia, droga do rozpoczęcia filmu jest obecnie żmudna i za każdym razem zaczyna się od zera.

Co ciekawe, twórca tak wielu filmów i spektakli telewizyjnych na początku widział swoje miejsce w teatrze.  Na roku w Szkole Filmowej w Łodzi był z tegorocznym współlaureatem Feliksem Falkiem oraz z Krystianem Lupą, który skądinąd zagrał w jego etiudzie. Poczuł, że chce robić filmy, uczestnicząc w zatłoczonych pokazach Dyskusyjnego Klubu Filmowego, gdzie młodzi ludzie mieli kontakt z najlepszymi dziełami światowego kina.

Andrzej Barański z nagrodą SFP, fot. Małgorzata Mikołajczyk SFP

Pierwsze filmy robił w Wytwórni Filmów Oświatowych. WFO zasłynęła kilkoma potężnymi falami znakomitych debiutów, autorskich filmów krótkometrażowych, od których zaczęło się wiele znakomitych karier polskich reżyserów. - Był to przyjemny okres – wspomina Andrzej Barański. - Droga od scenariusza do realizacji była bardzo krótka. Filmy miały szeroką publiczność, gdyż chodziły w kinach jako dodatek.

Andrzej Barański przyznaje, że skorzystał z szansy, jaką dała mu łódzka Wytwórnia.  Jego rozpoznawalny, wyrazisty styl ukształtował się wcześniej. „Na ogół filmy chcą uchodzić za głębsze, niż są. Filmy Barańskiego na odwrót – uchodzą za coś mniejszego” – przewrotnie o twórczości reżysera powiedział kiedyś Tadeusz Sobolewski. „Mało kto w polskim kinie potrafi tak pięknie i głęboko połączyć prostotę codzienności, prostotę małych dramatów ludzkich, urastających niekiedy do wielkich tragedii, z ponadczasową refleksją filozoficzną, egzystencjalną, metafizyczną, zawartą w drobiazgu, w sekundach i minutach życia” – napisał w „Magazynie Filmowym SFP” ks. Andrzej Luter.  „Filmy fabularne Barańskiego stanowią dowód jego fascynacji prowincją. Reżyser, co sam niejednokrotnie podkreśla, pochodzi z małego miasteczka na kielecczyźnie i w małomiasteczkowej atmosferze fascynuje go specyficzny nastrój, spowolniony rytm życia, sprzyjający wnikliwej obserwacji. Świat ten bardzo precyzyjnie, wręcz z pietyzmem odtwarza w swoich filmach. Szuka do scenografii autentycznych przedmiotów, cytuje w dialogach zapamiętane zwroty” – czytamy w biografii artystycznej reżysera na Culture.pl

- Szukałem przeciętności, ludzi niezwykłych w swojej normalności – wyjaśniał reżyser na gdyńskim spotkaniu. - Jak w filmach „Kramarz:, "Kobieta z prowincji", „Kawalerskie życie na obczyźnie”. Podczas 45. FPFF w Gdyni w ramach retrospektywy widzowie mogli obejrzeć właśnie „Kobietę…” oraz krótkometrażowe "Wypracowanie". Andrzej Barański przyznaje, że to właśnie "Kobieta z prowincji", „czy tego chce czy nie” jest najczęściej przypisywanym mu filmem. Szukali autentycznych pomieszczeń, izb, które chętnie udostępniano filmowcom. Jak to określi, z Ryszardem Lenczewskim zdecydowali się na zdjęcia niejako wbrew regułom, „fotograficzne”. W komponowaniu kolejnych scen kierowali się nie kluczem montażowym, ale „widokiem” pojedynczego zdjęcia, wykonanego przez Lenczewskiego. - Momentami są to nawet rażące sklejki, trzeba było przekonać montażystę, że w ten sposób chcę to ułożyć. A jednocześnie była to fantastyczna sprawa, bo chciałem jak najwierniej pokazać warunki bytowe bohaterów. 


Kiedy wybrali pomieszczenie, Lenczewski potrafił wrócić tam po południu, by zrobić zdjęcia, uchwycić aurę tego konkretnego momentu. - Czasem myślę, że tylko ja i Lenczewski znamy anegdotę powstawania tych ujęć. Kierował nami stan domu, pomieszczenia, detalu, to decydowało, a nie reguła montażu. Nie była to ekstrawagancja. To świat zakryty tajemnicą codzienności.

W tym zawodzie ma się w sobie coś z kramarza, sprzedaje się te bębenki, gwizdki. Im jest się bliżej tego bliskiego ludziom kramarza, którego stragan uwielbiają dzieci, a i dorośli coś tam dla siebie znajdą, tym bardziej to porównanie jest trafne – spuentował twórca „Nad rzeką, której nie ma”.

w 2015 roku na festiwalu w Gdyni Andrzej Barański otrzymał Platynową Taśmę Koła Piśmiennictwa Filmowego SFP (FIPRESCI), na zdjęciu z Barbarą Hollender, fot. Borys Skrzyński SFP

  - Czekamy zatem na kolejne kramy, podsumował Łukasz Maciejewski. Wręczenie Platynowych Lwów odbędzie się podczas wirtualnej gali zamknięcia 45. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych 12 grudnia 2020 roku.


Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  9.12.2020
Zobacz również
45. FPFF: spotkanie z twórcami filmu „Bliscy”
45. FPFF: spotkanie po II bloku filmów krótkometrażowych
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll