„Matecznik” opowiada historię
dwójki ludzi, żyjących w mieszkaniu treningowym. Marta opiekuje się Karolem, który jest
objęty dozorem elektronicznego – nie może opuścić mieszkania. Rodzi się
między nimi skomplikowana relacja oparta poczuciu władzy, ale też potrzebie
miłości i bliskości.
Zdjęcie z planu, fot. Maria Kujawska
W roli Marty zobaczymy nagradzaną choreografkę, tancerkę i performerkę – Agnieszkę Kryst, a partnerować jej będzie wybrany z ponad 200 kandydatów Michał Zieliński.
Grzegorz Mołda mówi: Czy można zmusić kogoś do miłości i bliskości? Chciałbym opowiedzieć historię o pragnieniu miłości i bliskości. Niestety w tym przypadku jest to branie tej bliskości od kogoś siłą. Ten temat jest dla mnie bardzo ważny, zarówno we względu na osobiste doświadczenia, jak i uniwersalny wymiar tej historii. Bardzo interesuje mnie krzyżowanie gatunków. Groteska, thriller, dystopia. Kiedy dokumentowałem mieszkania treningowe w Warszawie, dostrzegłem coś bardzo surrealnego w tej „nauce życia”. Bardzo zależy nam na wydobyciu w tej historii humoru. Nie chcemy opowiadać tego w sposób dołujący w chłodnych barwach, ze smutnymi twarzami. Dlatego chcemy zabawić się z gatunkami i z widzem.
Scenariusz do filmu reżyser napisał wspólnie z Moniką Powalisz. Koncepcja wizualna została opracowana z niemiecką operatorką zdjęć Constanze Schmitt (A Fish Swimming Upside Down) i scenografką Melą Melak(„High Life”, „Erotika 2022”). Za kostiumy odpowiada Małgorzata Fudala („SWEAT”), a za charakteryzację – Anna Buttny („Córka trenera”). Kierownictwo produkcji objęła Aleksandra Orzechowska-Madejska („Planeta singli”, „Juliusz”).
Producentem filmu jest Izabela Igel („Dzikie róże”, „Płynące Wieżowce”) dla Harine Films, w koprodukcji z TVP i przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Film realizowany jest w schemacie Mikrobudżet. Pierwszy film.