Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Wojciech Szepel, operator wielu filmów polskich i brytyjskich, wieloletni członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich, 28 listopada 2020 roku kończy 50 lat.
Wojciech Szepel urodził się 28 listopada 1970 roku w Gorzowie Wielkopolskim. Jest absolwentem Wydziału Operatorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (1996).
Szepel to operator wszechstronny, ma na swym koncie filmy dokumentalne i fabularne, telewizyjne seriale fabularne i telenowele dokumentalne, obrazy krótko- i pełnometrażowe, realizowane w kraju i za granicą (Wielka Brytania, Niemcy). Zaczynał jako szwenkier u boku m.in. Bartosza Prokopowicza na planie „Krugerandów” (1999) Wojciecha Nowaka oraz Pawła Edelmana podczas realizacji „Dużego zwierzęcia” (2000) Jerzego Stuhra.
Pierwsze sukcesy festiwalowe Szepela wiążą się z filmami Dariusza Gajewskiego: jego zdjęcia do dokumentalnego „Konwoju” (1999), swoistego dziennika podróży kawalkady polskich ciężarówek jadących przez Białoruś do Rosji, wyróżniono na Krakowskim Festiwalu Filmowym (1999), a offowa fabuła Gajewskiego „alaRm” (2002), oparta na dramacie Helmuta Kraussera „Lederfresse”, podczas realizacji której pełnił funkcję operatora, zdobyła Wielkiego Jantara na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” (2002). Szepel robił także zdjęcia do obsypanej nagrodami na festiwalu gdyńskim (m.in. Grand Prix Złote Lwy oraz nagrody za reżyserię, scenariusz, montaż) „Warszawy” (2003), niekonwencjonalnej obserwacji jednego dnia kilku osób przyjeżdżających z prowincji do stolicy, których drogi niespodziewanie się krzyżują. Film Gajewskiego dostał w Gdyni również nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich za twórcze przedstawienie współczesności. Szepel był także operatorem następnego filmu Gajewskiego, zrealizowanych w koprodukcji polsko-austriackiej „Lekcji pana Kuki” (2007), opartych na powieści Radka Knappa.
W filmografii polskiego operatora znajduje się wiele filmów zrealizowanych za granicą. Fabuła „Kiss of Life” (2003) Emily Young przyniosła mu nagrodę Kodaka na Festival du Film Britannique de Dinard (2002), a „White Girl” (2008) Hettie Macdonald i „Any Human Heart” (2010) Michaela Samuelsa – nominację do BAFTA oraz ASC Award. Brytyjski serial „Tess of the d’Urbervilles” (2008), z jego zdjęciami, był także nominowany do ASC Award.
Szepel to operator wszechstronny, ma na swym koncie filmy dokumentalne i fabularne, telewizyjne seriale fabularne i telenowele dokumentalne, obrazy krótko- i pełnometrażowe, realizowane w kraju i za granicą (Wielka Brytania, Niemcy). Zaczynał jako szwenkier u boku m.in. Bartosza Prokopowicza na planie „Krugerandów” (1999) Wojciecha Nowaka oraz Pawła Edelmana podczas realizacji „Dużego zwierzęcia” (2000) Jerzego Stuhra.
Pierwsze sukcesy festiwalowe Szepela wiążą się z filmami Dariusza Gajewskiego: jego zdjęcia do dokumentalnego „Konwoju” (1999), swoistego dziennika podróży kawalkady polskich ciężarówek jadących przez Białoruś do Rosji, wyróżniono na Krakowskim Festiwalu Filmowym (1999), a offowa fabuła Gajewskiego „alaRm” (2002), oparta na dramacie Helmuta Kraussera „Lederfresse”, podczas realizacji której pełnił funkcję operatora, zdobyła Wielkiego Jantara na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” (2002). Szepel robił także zdjęcia do obsypanej nagrodami na festiwalu gdyńskim (m.in. Grand Prix Złote Lwy oraz nagrody za reżyserię, scenariusz, montaż) „Warszawy” (2003), niekonwencjonalnej obserwacji jednego dnia kilku osób przyjeżdżających z prowincji do stolicy, których drogi niespodziewanie się krzyżują. Film Gajewskiego dostał w Gdyni również nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich za twórcze przedstawienie współczesności. Szepel był także operatorem następnego filmu Gajewskiego, zrealizowanych w koprodukcji polsko-austriackiej „Lekcji pana Kuki” (2007), opartych na powieści Radka Knappa.
W filmografii polskiego operatora znajduje się wiele filmów zrealizowanych za granicą. Fabuła „Kiss of Life” (2003) Emily Young przyniosła mu nagrodę Kodaka na Festival du Film Britannique de Dinard (2002), a „White Girl” (2008) Hettie Macdonald i „Any Human Heart” (2010) Michaela Samuelsa – nominację do BAFTA oraz ASC Award. Brytyjski serial „Tess of the d’Urbervilles” (2008), z jego zdjęciami, był także nominowany do ASC Award.
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja: 29.11.2020
fot. BRYK&MORE
Nie żyje Tadeusz Roman
„Śniegu już nigdy nie będzie” w finale Arab Critics’ Award
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024