PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Wojciech Szepel, operator wielu filmów polskich i brytyjskich, wieloletni członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich, 28 listopada 2020 roku kończy 50 lat.
Wojciech Szepel urodził się 28 listopada 1970 roku w Gorzowie Wielkopolskim. Jest absolwentem Wydziału Operatorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (1996).

Szepel to operator wszechstronny, ma na swym koncie filmy dokumentalne i fabularne, telewizyjne seriale fabularne i telenowele dokumentalne, obrazy krótko- i pełnometrażowe, realizowane w kraju i za granicą (Wielka Brytania, Niemcy). Zaczynał jako szwenkier u boku m.in. Bartosza Prokopowicza na planie „Krugerandów” (1999) Wojciecha Nowaka oraz Pawła Edelmana podczas realizacji „Dużego zwierzęcia” (2000) Jerzego Stuhra.

Pierwsze sukcesy festiwalowe Szepela wiążą się z filmami Dariusza Gajewskiego: jego zdjęcia do dokumentalnego „Konwoju” (1999), swoistego dziennika podróży kawalkady polskich ciężarówek jadących przez Białoruś do Rosji, wyróżniono na Krakowskim Festiwalu Filmowym (1999), a offowa fabuła Gajewskiego „alaRm” (2002), oparta na dramacie Helmuta Kraussera „Lederfresse”, podczas realizacji której pełnił funkcję operatora, zdobyła Wielkiego Jantara na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” (2002). Szepel robił także zdjęcia do obsypanej nagrodami na festiwalu gdyńskim (m.in. Grand Prix Złote Lwy oraz nagrody za reżyserię, scenariusz, montaż) „Warszawy” (2003), niekonwencjonalnej obserwacji jednego dnia kilku osób przyjeżdżających z prowincji do stolicy, których drogi niespodziewanie się krzyżują. Film Gajewskiego dostał w Gdyni również nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich za twórcze przedstawienie współczesności. Szepel był także operatorem następnego filmu Gajewskiego, zrealizowanych w koprodukcji polsko-austriackiej  „Lekcji pana Kuki” (2007), opartych na powieści Radka Knappa.

W filmografii polskiego operatora znajduje się wiele filmów zrealizowanych za granicą. Fabuła „Kiss of Life” (2003) Emily Young przyniosła mu nagrodę Kodaka na Festival du Film Britannique de Dinard (2002), a „White Girl” (2008) Hettie Macdonald i „Any Human Heart” (2010) Michaela Samuelsa – nominację do BAFTA oraz ASC Award. Brytyjski serial „Tess of the d’Urbervilles” (2008), z jego zdjęciami, był także nominowany do ASC Award.
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja:  29.11.2020
Zobacz również
fot. BRYK&MORE
Nie żyje Tadeusz Roman
„Śniegu już nigdy nie będzie” w finale Arab Critics’ Award
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll