Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Maciej Strzembosz – znany producent i scenarzysta, wieloletni prezes Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych, 21 listopada 2020 roku obchodzi swoje 60. urodziny.
Absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Całe swe zawodowe życie związał – jako producent, a także scenarzysta i reżyser – z kinematografią. Jest współwłaścicielem firm produkcyjnych – Studio A oraz Prasa i Film. Od 2004 roku pełni funkcję prezesa Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych, z ramienia której bierze aktywny udział w pracach nad nowelizacją prawa medialnego i autorskiego. Warto wspomnieć jego duży udział nad ostatecznym brzmieniem aktualnie obowiązującej ustawy o kinematografii.
Jako scenarzysta ma na swym koncie m.in. „Kto nigdy nie żył…” (2006), przejmującą opowieść o dylematach moralnych młodego duchownego dowiadującego się naglę, że jest nosicielem śmiertelnego wirusa, która stała się debiutem reżyserskim Andrzeja Seweryna, pełne suspensu i nieoczekiwanych zwrotów akcji „Sługi boże” (2016) i „Sługi wojny” (2019) Mariusza Gawrysia oraz wiele odcinków popularnych seriali, m.in. „Bar Atlantic” (1996), „Miodowe lata” (1998-2003; niektóre odcinki „Miodowych lat” Strzembosz także reżyserował), „U fryzjera” (2006), „Twarzą w twarz” (2007), „Dziewczyny ze Lwowa” (2018).
Jest również współscenarzystą – razem z Wojciechem Marczewskim i Witoldem Zalewskim – „Czasu zdrady” (1997), ekranizacji frapującego dramatu Zalewskiego, wyreżyserowanego przez Marczewskiego, którego akcja toczy się w okresie wygnania Machiavellego, czekającego na akt łaski nowego władcy i możliwość powrotu na dwór. Ta znakomita telewizyjna realizacja, z Januszem Gajosem i Jerzy Radziwiłowiczem w rolach głównych, wyprodukowana przez Studio A (Jan Dworak, Maciej Strzembosz), została uhonorowana na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (1997) Nagrodą Specjalną Jury.
Pośród filmów wyprodukowanych przez Strzembosza znajdują się m.in. nagrodzony w Lundzie – polsko-szwedzki krótkometrażowy „Wielki skok” (2013) Kristoffera Karlssona Rusa czy w Gdyni – „Letnie przesilenie” (2014) Michała Rogalskiego, a także wiele popularnych seriali, m.in. „Miodowe lata” (1998-2003), „Kasia i Tomek” (2002-2003), „Camera Cafe” (2004), „Ranczo” (2006-2016), „Ludzie Chudego” (2010-2011), „Siła wyższa” (2011), „Dziewczyny ze Lwowa” (2015-2019).
Strzembosz niekiedy pojawia się osobiście na planie swoich filmów i seriali, w „Barze Atlantic” (1996) wciela się w strażaka, w „Miodowych latach” (2000) w agenta Urzędu Ochrony Państwa, w „Całkiem nowych latach miodowych” (2004) w ochroniarza, a w 103. odcinku „Rancza” (2014), zatytułowanym „Nie rzucaj ziemi, skąd twój ród”, w jednego z mieszkańców Wilkowyj.
Drogi Jubilacie, dalszych udanych produkcji, „Nie rzucaj filmu…”.
Jako scenarzysta ma na swym koncie m.in. „Kto nigdy nie żył…” (2006), przejmującą opowieść o dylematach moralnych młodego duchownego dowiadującego się naglę, że jest nosicielem śmiertelnego wirusa, która stała się debiutem reżyserskim Andrzeja Seweryna, pełne suspensu i nieoczekiwanych zwrotów akcji „Sługi boże” (2016) i „Sługi wojny” (2019) Mariusza Gawrysia oraz wiele odcinków popularnych seriali, m.in. „Bar Atlantic” (1996), „Miodowe lata” (1998-2003; niektóre odcinki „Miodowych lat” Strzembosz także reżyserował), „U fryzjera” (2006), „Twarzą w twarz” (2007), „Dziewczyny ze Lwowa” (2018).
Jest również współscenarzystą – razem z Wojciechem Marczewskim i Witoldem Zalewskim – „Czasu zdrady” (1997), ekranizacji frapującego dramatu Zalewskiego, wyreżyserowanego przez Marczewskiego, którego akcja toczy się w okresie wygnania Machiavellego, czekającego na akt łaski nowego władcy i możliwość powrotu na dwór. Ta znakomita telewizyjna realizacja, z Januszem Gajosem i Jerzy Radziwiłowiczem w rolach głównych, wyprodukowana przez Studio A (Jan Dworak, Maciej Strzembosz), została uhonorowana na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (1997) Nagrodą Specjalną Jury.
Pośród filmów wyprodukowanych przez Strzembosza znajdują się m.in. nagrodzony w Lundzie – polsko-szwedzki krótkometrażowy „Wielki skok” (2013) Kristoffera Karlssona Rusa czy w Gdyni – „Letnie przesilenie” (2014) Michała Rogalskiego, a także wiele popularnych seriali, m.in. „Miodowe lata” (1998-2003), „Kasia i Tomek” (2002-2003), „Camera Cafe” (2004), „Ranczo” (2006-2016), „Ludzie Chudego” (2010-2011), „Siła wyższa” (2011), „Dziewczyny ze Lwowa” (2015-2019).
Strzembosz niekiedy pojawia się osobiście na planie swoich filmów i seriali, w „Barze Atlantic” (1996) wciela się w strażaka, w „Miodowych latach” (2000) w agenta Urzędu Ochrony Państwa, w „Całkiem nowych latach miodowych” (2004) w ochroniarza, a w 103. odcinku „Rancza” (2014), zatytułowanym „Nie rzucaj ziemi, skąd twój ród”, w jednego z mieszkańców Wilkowyj.
Drogi Jubilacie, dalszych udanych produkcji, „Nie rzucaj filmu…”.
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja: 18.11.2020
fot. Borys Skrzyński/SFP
Camerimage: znamy laureatów!
Maciej Karpiński – odbicie prawie doskonałe
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024