PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  16.10.2020
Janusz Połom, artysta iście renesansowo uzdolniony – operator, reżyser, scenarzysta, a także fotografik, poeta i pedagog – 16 października obchodzi 70. urodziny.
Janusz Połom urodził się 16 października 1950 roku w Toruniu. Kinem zainteresował się już w szkole średniej, w latach 1967-1971 był członkiem Amatorskiego Klubu Filmowego „Grunwald” w Olsztynie. W 1971 roku dostał się na Wydział Operatorski i Realizacji Telewizyjnej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, który ukończył w 1975 roku (dyplom uzyskał dwa lata później). W łódzkiej Szkole Filmowej studiował również na Wydziale Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej (absolutorium uzyskał w 1979 roku). Uczelni pozostał wierny także po jej ukończeniu, w latach 1975-1986 prowadził zajęcia na Wydziale Operatorskim (w latach 1981-1984 pełnił funkcję dziekana tego wydziału). W 1984 roku wyjechał za granicę, na emigracji spędził siedemnaście lat. W tym czasie wykładał na Université du Québec w Montrealu i Centro de Capacitación Cinematográfica w Meksyku. Po powrocie do Polski podjął pracę na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

Podczas łódzkich studiów, w latach 1971-1976, związał się z Warsztatem Formy Filmowej, awangardowym ugrupowaniem artystycznym poszukujących nowych środków wyrazu w obszarze sztuk wizualnych. Wydaje się, że przynależność do tej formacji, codzienne obcowanie z artystami tej klasy, co Józef Robakowski, Wojciech Bruszewski, Zbigniew Rybczyński, Andrzej Różycki czy Ryszard Waśko, w dużej mierze ukształtowały postawę twórczą Połoma, której wyznacznikiem stało się eksperymentowanie, penetrowanie różnych obszarów sztuki (film, fotografia, poezja), poszukiwanie nowych sposobów artystycznej wypowiedzi, głównie w sferze wizualnej. Notabene tytuł pracy dyplomowej Połoma w łódzkiej Szkole Filmowej brzmi „Film – sztuka obrazu”.

Swe filmy realizował głównie w łódzkich wytwórniach – Studiu Małej Formy Filmowej „Se-Ma-For” i Wytwórni Filmów Oświatowych. Ma na swym koncie kilkanaście autorskich krótkich metraży, podczas realizacji których pełnił funkcję nie tylko scenarzysty i reżysera, ale i operatora. Jest także autorem zdjęć do ponad dwudziestu filmów zrealizowanych przez przyjaciół. I to różnorodnych rodzajów (dokumenty, animacje, krótkie fabuły).

Już operatorski dyplom, refleksyjna etiuda plastyczna zatytułowana „Mozaika” (1975), przyniósł mu wyróżnienie na moskiewskim Festiwalu Filmów Trickowych (1976). Jego kino to najczęściej zrealizowane w technikach kombinowanych efektowne plastycznie kolaże, jak „Klaustrofobia” (1977), „Wygodne łózko” (1979) czy „Smacznego!” (1979), choć w filmografii Połoma znajdziemy także niekonwencjonalny dokument „Ósemka” (1983), w którym wybory Miss Polonia zderzył z problemami łódzkich włókniarek.

Spośród filmów ze zdjęciami Janusza Połoma warto wspomnieć nagrodzoną w Krakowie (1977) efektowną animację Hieronima Naumann „Wyliczanka” (1976), dwa dokumenty Andrzeja Papuzińskiego – „Stanisław Zagajewski. Ars mea, lux mea” (1978) i „Dzwon” (1980) – nagrodzone na zakopiańskim Przeglądzie Filmów o Sztuce (1978, 1982), oraz uhonorowany Grand Prix na Festiwalu Filmów Społeczno-Politycznych w Łodzi (1984) – „Wąski tor” (1984) Tamary Sołoniewicz, w którym zrealizował zdjęcia wspólnie z Lechosławem Czołnowskim, niegdysiejszym kolegą z Warsztatu Formy Filmowej.

Janusz Połom jest także uznanym fotografikiem. Miał wystawy w wielu prestiżowych galeriach, jego prace znajdują się m.in. w łódzkim Muzeum Sztuki, ottawskiej National Gallery i meksykańskim Centro Nacional de las Artes.
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja:  14.10.2020
Zobacz również
fot. UW-M
Zobacz zwiastun „Fisheye”
Przegląd Filmów Etnograficznych „Oczy i Obiektywy” już pod koniec października
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll