Gośćmi
spotkania byli: Prezes SFP Jacek Bromski, Dyrektor SFP-ZAPA Dominik Skoczek,
Dyrektor Artystyczny Studia Munka Jerzy Kapuściński oraz Przewodniczący Koła
Młodych Michał Szcześniak. Debatę poprowadził Max Cegielski. Zebrani opowiadali o perspektywach dla młodych filmowców.
„To już kolejne pokolenie dołącza do naszej branży. 25 lat temu stworzyliśmy dla Was ZAPA.
Stało się to dzięki solidarności filmowców” - mówił Jacek Bromski. Według Dominika Skoczka sukces organizacji jest niebywały. ZAPA odpowiada za 90 % wpływów całego regionu Europy
Środkowo-Wschodniej. Wpływy są dzielone
pomiędzy producentów i autorów. Katalog uprawnionych jest szeroki, co jest
wyjątkowe na tle organizacji z całego świata.
Ryszard Kirejczyk, Jacek Bromski, Dominik Skoczek, fot. Tomasz Majewski/CK 105
Dominik Skoczek przypomniał o najważniejszych rodzach działalności SFP-ZAPA, wymieniając:
· negocjowanie umów z użytkownikami dzieł audiowizualnych (nadawcy telewizyjni, operatorzy kablowi, właściciele kin, platformy cyfrowe, dystrybutorzy, portale internetowe, sieci hoteli itp.)
· występowanie do ministra właściwego do spraw kultury i innych organów władzy państwowej w sprawach istotnych w zarządzaniu prawami autorskimi i pokrewnymi do dzieł audiowizualnych,
· negocjowanie umów z zagranicznymi organizacjami zbiorowego zarządu,
· inicjowanie i nadzorowanie postępowań sądowych o wypłatę wynagrodzeń dla podmiotów reprezentowanych przez SFP-ZAPA,
· przygotowywanie regulaminów repartycji wynagrodzeń, wykonywanie repartycji i wypłat dla uprawnionych,
· monitoring wykorzystywania dzieł audiowizualnych i sprawdzanie prawidłowości wpłat dokonywanych przez użytkowników,
· przygotowywanie okresowych sprawozdań z działalności organizacji zbiorowego zarządu dla ministra właściwego do spraw kultury.
Max Cegielski, Dominik Skoczek, fot. Tomasz Majewski/CK 105
Druga część dyskusji skupiła się na tantiemach oraz
korzyściach opłat z czystych. Konieczność przyjęcia odpowiednich regulacji prawnych narzuca europejska dyrektywa w sprawie praw autorskich na jednolitym rynku cyfrowym z 2019, potraktowana przez władze, najkrócej mówiąc, bez zachwytu. Implementacja dyrektywy jest bardzo ważna, prawo nie nadąża za rzeczywistością. Eksploatacja utworów w internecie jest coraz szersza, tymczasem twórcy pozostają bez należnych im wynagrodzeń.Dyrektywa przewiduje, że odpowiednie uregulowania prawne muszą zostać wprowadzone do czerwca 2021. Do tego pojawia się realna perspektywa zaktualizowania przez ministerstwo katalogu czystych nośników, które jest zgodne i z prawem europejskim i już od dawna przeprowadzone w innych krajach. SFP i ZAPA zabiegają o to od wielu lat. Trudno uwierzyć, że wciąż tantiemy z czystych nośników obejmują wyłącznie tak przestarzałe urządzenia, jak płyty VHS czy CD. Obecnie czystym nośnikiem jest m.in. karta pamięci, tablet, smartfon, dekoder cyfrowy dysk twardy, płyta DVD.
Michał Szcześniak, Jerzy Kapuściński, fot. Tomasz Majewski/CK 105
W trzeciej części Jerzy Kapuściński
opowiedział o działającym w strukturach SFP Studiu Munka. To największa
organizacja wspierająca młodych twórców, którzy stawiają pierwsze kroki w
zawodach filmowych. W swoim dorobku Studio Munka ma 220 wyprodukowanych filmów oraz
niezliczoną liczbę nagród na światowych festiwalach.
Na zakończenie Michał Szcześniak, reżyser i scenarzysta (jego debiut pełnometrażowy "Fisheye" był pokazywany w konkursie debiutów pełnometrażowych 39. Młodzi i Film) przypomniał swoje doświadczenia związane ze Studiem Munka i SFP. Począwszy od jego nagradzanych na festiwalach krótkometrażowych filmów ("Spitsbergen", "Punkt wyjścia") po zaangażowanie w działalność Koła Młodych-SFP. Zachęcał młodych kolegów do wstąpienia w jego struktury i decydowania wspólnie o sprawach filmowców, w czym poparli go zebrani na sali koleżanki i koledzy.