PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  23.08.2020
23 sierpnia 2020 roku obchodzi swoje 70. urodziny Ryszard Krupa – znakomity operator dźwięku, wieloletni członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Pochodzi z Wrocławia, ale szybko rodzinne miasto zamienił na Warszawę, gdzie ukończył Wydział Reżyserii Dźwięku Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej (1974). Po raz pierwszy znalazł się na planie filmowym, będąc na drugim roku studiów, a to za sprawą prof. Wiesławy Dembińskiej, której towarzyszył podczas nagrywania dźwiękowych „setek” w trakcie realizacji przez Krzysztofa Zanussiego „Życia rodzinnego” (1970). Ta wizyta mocno utkwiła mu w pamięci, wyjaśniła istotę profesji, którą przez całe życie z powodzeniem uprawiał.

„Kiedy rozmawiałem z panem Zanussim – wyznał w rozmowie z Andrzejem Bukowieckim dla „Magazynu Filmowego” – w pobliżu przechodził robotnik, pchając taczkę. Jednak moja percepcja dźwiękowa była skupiona na tym, co mówił do mnie reżyser, więc słyszałem go wyraźnie, mimo hałasu, jaki robiła taczka. Zanussi powiedział: »Gdyby był tu mikrofon, nagrałby naszą rozmowę i taczkę z jednakową intensywnością«. Zrozumiałem, że dźwięk nagrany nie jest takim samym dźwiękiem, jaki słyszymy w rzeczywistości. Mikrofon słyszy inaczej. Dlatego warstwa dźwiękowa filmu, nawet jeśli pochodzi z zapisu stuprocentowego, musi zostać w pewnym stopniu wykreowana, a jej jakość zależy w dużej mierze od wrażliwości estetycznej nagrywającego”.

Tuż przed końcem studiów trafił – jako asystent Wiesławy Dembińskiej – na plan serialu „S.O.S” (1974) Janusza Morgensterna, a następnie znalazł się w pionie dźwiękowym m.in. „Doktora Judyma” (1975) Włodzimierza Haupego, „Najlepszych w świecie” (1976) Stanisława Jędryki oraz „Con amore” Jana Batorego. Zanim zadebiutował jako samodzielny operator dźwięku w filmie fabularnym, a był nim „Pokój z widokiem na morze” (1977) Janusza Zaorskiego, zrealizował dźwięk do dokumentów – „Planować sukces” (1974) Józefa Gębskiego i Antoniego Halora oraz „Ładne słowo odwaga” (1975) Zbigniewa Raplewskiego.

Niezwykle bogaty i zróżnicowany jest dorobek twórczy Ryszarda Krupy. W liczącej blisko setki tytułów filmografii można odnaleźć zarówno wiele znaczących obrazów fabularnych, jak i dokumentalnych: z „Pani Bovary to ja” (1977) Zbigniewa Kamińskiego sąsiaduje „Piękna, mroźna, polska zima” (1978) Ireny Kamieńskiej, z „Godziną »W«” (1979) Janusza Morgensterna – „Doktor Murek” (1979) Witolda Lesiewicza, z „Filipem z konopi” (1981) Józefa Gębskiego – „Jarocin 82” (1983) Pawła Karpińskiego, z „Wyborami 89” (1990) Pawła Kędzierskiego – „Lazarus” (1993) Waldemara Dzikiego, z „Daleko od siebie” (1995) Feliksa Falka – „Czarne Tulipany” (1996) Jana Sosińskiego, z „Krokiem” (1997) Marka Piwowskiego – „Wojaczek” (1999) Lecha Majewskiego, z „Wrotami Europy” (1999) Jerzego Wójcika – „M jak miłość”. Istny kalejdoskop rodzajów, gatunków, stylów, poetyk…

Pośród filmów z dźwiękiem Krupy odnajdziemy także niekonwencjonalną komedię Andrzeja Saramonowicza (scenariusz) i Tomasza Koneckiego (reżyseria) – „Pół serio” (2000), która przyniosła mu – oraz Andrzejowi Bohdanowiczowi, Jackowi Hameli, Andrzejowi Lewandowskiemu i Błażejowi Kukli, z którymi dźwięk realizował – nominację do Orła.
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja:  23.08.2020
Zobacz również
fot. SFP
"Supernova" z nagrodą publiczności w Meksyku!
Kończy się nabór na PITCHING FORUM Festiwalu Filmowego NNW
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll