PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
15 sierpnia 2020 roku poznaliśmy laureatów 13. edycji Kameralnego Lata. Był to wieczór triumfu Studia Munka SFP - pięć filmów ze Studia zdobyło łącznie 10 nagród i nominacji. Triumfował dokument "Wielki strach" Pawliny Carlucci Sforzy, wśród nagrodzonych znalazły się m.in. "Noamia", "We Have One Heart", "Masza", "Mój kraj taki piękny".
13. Ogólnopolskie Spotkania Filmowe KAMERALNE LATO zamknęła uroczysta ceremonia w Sali Koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych, podczas której wręczono nagrody i przyznano nominacje do Nagród im. Jana Machulskiego. "Kameralne Lato" w Radomiu to jeden z pierwszych festiwali odbywających się w tradycyjnej formule, choć w reżimie sanitarnym. Na program festiwalu, którego cechą charakterystyczną jest wyraźny profil społeczno-edukacyjny, składają się dwa konkursy krótkich metraży, trzydniowa sekcja industry Scriptmarket Pro, pokazy plenerowe, kino samochodowe, kino dziecięce,  a także cykl warsztatów edukacyjnych dla młodzieży i młodych dorosłych. Dzięki wsparciu programu Erasmus+ oraz (kontynuowanej od siedmiu lat) współpracy z Komendą Wojewódzką Policji w Radomiu kilkudziesięciu uczestników z kilku europejskich krajów przez tydzień realizowało spoty o tematyce społecznej; wśród tematów reklam społecznych zrealizowanych pod opieką doświadczonych filmowców, znalazły się takie tematy, jak uzależnienia, bezpieczeństwo publiczne, antysemityzm oraz - szczególnie na czasie - wykluczenia mniejszości i mowa nienawiści. Choć program realizacji spotów o tematyce społecznej Kameralne Lato realizuje od wielu lat, w tym roku młodzi twórcy szczególnie mocno nawiązywali do obecnej sytuacji społecznej w Polsce.

Wiceprezydent Mateusz Tyczyński, Pawlina Carlucci Sforza

Gala zakończenia festiwalu odbyła się w  nowej szkole muzycznej, dysponującej piękną salą, jedyną, w której w obecnym reżimie mogli zmieścić się wszyscy chętni.  W uroczystości wzięli udział m.in. Prezes SFP Jacek Bromski, który wręczał nominacje do Nagród im. Jana Machulskiego (wspartych finansowo przez Stowarzyszenie), kierowniczka literacka Studia Munka SFP Małgorzata Sikorska-Miszczuk oraz Anna Waśniewska-Gill, reprezentująca telewizję TVN (także członkini Rady Programu "30 Minut").

Wręczenie nominacji


Jury pod przewodnictwem Tomasza Raczka przyznało Złotego Łucznika wstrząsającemu dokumentowi Pawliny Carlucci-Sforzy "Wielki strach". Publiczność przyjęła tę wiadomość owacyjnie, zresztą film z programu "Pierwszy Dokument" Studia Munka SFP był jednym z najczęściej komentowanych przez widzów. Film opowiada o społecznej pamięci mordów, jakie miały miejsce  po II wojnie światowej  w lesie Dębrzyna na Podkarpaciu. Wielu ludzi wracało wtedy z odległych krańców świata, nie spodziewając się, że blisko domu staną się ofiarą napadu ze strony grasujących na tym obszarze bandytów. Wyrzuceni z pociągu, ograbieni i na koniec zabici, powiększali oni liczbę jakoby zaginionych w czasie wojny. O tym, co się w lesie dzieje, wiedzieli mieszkańcy  pobliskich miejscowości. Nie interweniowali jednak, bo, jak sami mówią, "żyli pod strachem". Strach trwa do dzisiaj, ale młodej reżyserce udało się ich przekonać.  – "Niektórzy nie chcieli rozmawiać – nawet bez dyktafonu czy kamery, albo wycofywali się w trakcie. Inni po włączeniu kamery zaczynali mówić zupełnie co innego niż wcześniej – opowiadała Carlucci-Sforza w rozmowie z Piotrem Guszkowskim dla "GW". – Jedna z pań poprosiła mnie, żeby nie umieszczać jej imienia ani nazwiska. Ze względu na syna, który i tak już tam nie mieszka. <Ja to i tak umrę. Bo kiedy to będzie gotowe?> – zapytała. Jak usłyszała, że na wiosnę, powiedziała, że wiosny to nie doczeka na pewno. Nie doczekała. Umarła na Boże Narodzenie".


Wiele pochwał, nagród i nominacji spłynęło dla kolejnych dwóch "munkowych" filmów - animowanego dokumentu "We Have One Heart" Katarzyny Warzechy i docenionej już w Krakowie  "Noamii" Antonio Galdameza. W nadmorskim mieście znaleziono ciało martwego chłopaka. Na miejsce przybywa komisarz Delman. Szybko orientuje się, że znał ofiarę, a tajemnica Chłopaka jest także jego tajemnicą. Śledztwo zaprowadzi go do osiedla Noamia. "Inaczej niż starsi koledzy Galdamez umie wziąć cały uwodzący widzów sztafaż maczystowskiej kryminalnej opowieści, z ostrymi tekstami, wyzwiskami czy naturalistycznymi opowieściami o denatach – i zrobić z tego film o czymś zupełnie innym"- pisze Witold Mrozek dla Krytyki Politycznej.  Szczególnie cieszy, że jury doceniło nominacją do nagród Machulskiego debiutującego aktora Daniela Namiotko ("Noamia").
  
O filmie "We Have One Heart", animowanym dokumencie Warzechy było już głośno choćby z okazji  festiwalu Visions du Reel. Film, który powstał w ramach programu "Pierwszy Dokument" Studia Munka SFP wśród licznych wyróżnień dostał nominację do nagrody Machulskiego w kategorii animacja, co pokazuje też ogromne możliwości dystrybucji i promocji tego poruszającego krótkiego filmu. Publiczności i jurorom spodobały się również inne munkowe filmy, m.in. "Alicja i żabka" Olgi Bołądź (nominacja do Nagród Machulskiego za scenariusz) oraz uhonorowany wyróżnieniem za montaż "Synek" Pawła Chorzępy - juror, montażysta Przemysław Chruścielewski zwrócił uwagę na wyjątkową rolę reżysera montażu w realizacji tego poruszającego dokumentu. Nagrodę za wartości społeczne otrzymał głośny i wielokrotnie nagradzany dokument Jacka Paprzyckiego "Mój kraj taki piękny". Odbierając nagrodę, reżyser subtelnie nawiązał do obecnych wydarzeń, które  tak mocno wpłynęły na atmosferę festiwalu.

Antonio Galdamez, producent festiwalu Maciej Dominiak i Jacek Bromski

Nie sprawdziły się obawy organizatorów, że pandemiczna sytuacja odstraszy widzów od kin.  Na wszystkich wydarzeniach dopisała frekwencja, a spod sali kinowej Centrum Sztuki Współczesnej Elektrowni odchodzili zawiedzeni widzowie, dla których w reżimie sanitarnym nie starczyło miejsc na sali. W spotkaniach branżowych i pitchingach brało zaś udział od 20 do 50 osób. Zainteresowaniem cieszyły się pokazy na świeżym powietrzu, Radomianie i uczestnicy warsztatów chętnie przychodzili również na spotkania i warsztaty otwarte z jurorami. Młodzież z miasta i regionu brała udział w specjalnie dla nich przeznaczonych warsztatach realizatorskich - i tutaj było więcej chętnych niż miejsc. W organizację wydarzenia zaangażowała się Ambasada USA, która za pośrednictwem radomskiego American Corner przygotowała m.in. plenerowe pokazy kina akcji. Kilkunastu gości branżowych wzięło udział w wycieczce Filmowy Radom. Przy czym cały czas zachowywano podstawowe zasady bezpieczeństwa, co publiczność przyjmowała z daleko idącą wyrozumiałością.

Wiceprezydent miasta Mateusz Tyczyński, który wraz z ambasadorką imprezy Anną Muchą, zamykając festiwal zaprosił do Radomia filmowców i widzów i podkreślił, że Radom jest "miastem, które nie wyklucza".

Katarzyna Warzecha, Małgorzata Potocka, Marta Habior

A oto cały werdykt:
 
Jury Konkursu Głównego w składzie:

• Tomasz Raczek – krytyk filmowy (Przewodniczący Jury),
• Anna Mucha - aktorka,
• Marta Habior - producentka filmowa,
• Małgorzata Potocka – aktorka, reżyserka,
• Przemysław Chruścielewski - montażysta filmowy,
• Marek Świszcz - specjalista w zakresie profilaktyki społecznej,

po obejrzeniu 20 filmów konkursowych postanowiło przyznać Grand Prix Konkursu Głównego – Nagrodę Prezydenta Miasta Radomia pana Radosława Witkowskiego w wysokości 10.000 PLN oraz statuetkę ZŁOTEGO ŁUCZNIKA Pawlinie Carlucci Sforzy za film „WIELKI STRACH” (prod. Studio Munka-SFP). Nagrodę specjalną ufundowaną przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS w wysokości 2.000 PLN otrzymała Katarzyna Warzecha za film „WE HAVE ONE HEART” (prod. Studio Munka-SFP). 

Wyróżnienie Komendy Wojewódzkiej Policji z siedzibą w Radomiu za najlepszy film o tematyce społecznej trafiło w ręce Grzegorza Paprzyckiego za film „MÓJ KRAJ TAKI PIĘKNY” (prod. Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach). Jury przyznało wyróżnienie honorowe za montaż Agacie Cierniak i Alanowi Zejerowi za film „SYNEK” (prod. Studio Munka-SFP), reż. Paweł Chorzępa.

Jury przyznało również nominacje do Nagród im. Jana Machulskiego (edycja 2021):

• w kategorii „Najlepsza Reżyseria”: Katarzyna Warzecha za film „WE HAVE ONE HEART“,
• w kategorii „Najlepszy Scenariusz”: Olga Bołądź, Magdalena Lamparska, Julita Olszewska, Jowita Radzińska za film „ALICJA I ŻABKA”, reż. Olga Bołądź,
• w kategorii „Najlepsze Zdjęcia”: Kajetan Plis za film: „NOAMIA”, reż. Antonio Galdamez,
• w kategorii „Najlepszy Montaż”: Tomasz Kolak za film „NOAMIA”, reż. Antonio Galdamez,
• w kategorii „Najlepsza Aktorka”: Daria Polunina za film „MASZA”, reż. Krzysztof Chodorowski,
• w kategorii „Najlepszy Aktor”: Daniel Namiotko za film „NOAMIA”, reż. Antonio Galdamez,
• w kategorii „Najlepszy Film Dokumentalny”: „JULIA NAD MORZEM”, reż. Mariusz Rusiński,
• w kategorii „Najlepszy Film Animowany”: „WE HAVE ONE HEART”, reż. Katarzyna Warzecha.

Jury Akademickie postanowiło przyznać Nagrodę Jury Akademickiego ufundowaną przez Wyższą Szkołę Handlową w Radomiu w wysokości 700 PLN filmowi „NOAMIA” (prod. Studio Munka-SFP), reż. Antonio Galdamez.  Nagrodę Publiczności otrzymał film „MASZA” (prod. Warszawska Szkoła Filmowa), reż. Krzysztof Chodorowski.

Nagrodę Główną w Konkursie Filmów Odrzutowych HYDE PARK ufundowaną przez Stowarzyszenie Rozwój Regionu “Hussar” zdobył film „KROMKA CHLEBA”, reż. Michał Zarecki.

    Tomasz Raczek, Mateusz Tyczyński

  Głównym organizatorem Ogólnopolskich Spotkań Filmowych jest Stowarzyszenie FILMFORUM. Wydarzenie jest jedynym festiwalem filmowym w Polsce organizowanym w ścisłej współpracy z polskimi służbami mundurowymi, w tym przede wszystkim z Komendą Wojewódzką Policji z siedzibą w Radomiu. Współorganizatorami wydarzenia są: Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej oraz ŁAŹNIA – Radomski Klub Środowisk Twórczych i Galeria. Projekt  ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego. Festiwal współfinansują: Miasto Radom, Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz Stowarzyszenie Autorów ZAIKS. Partnerami organizacyjnymi festiwalu są: Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej ELEKTROWNIA w Radomiu oraz Mazowiecki Instytut Kultury. Partnerem technologicznym festiwalu jest Canon, a partnerem logistycznym KIA Plejada. Towarzyszące Festiwalowi działania edukacyjne wspiera Program Unii Europejskiej ERASMUS+ . Projekt „SCRIPTMARKET.PRO – networking młodej branży filmowej” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.

Fot. Przemysław Skrzydło - Stowarzyszenie Filmforum
Anna Wróblewska
Stowarzyszenie Filmforum
Ostatnia aktualizacja:  17.08.2020
Zobacz również
Zbliża się 36. Warszawski Festiwal Filmowy
„Sentymentalny fajf” w kinie Kultura
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2020
Scroll