Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
11 sierpnia obchodzi urodziny Krystyna Pohorecka – autorka dźwięku do ponad setki filmów dokumentalnych oraz spektakli telewizyjnych, bliska współpracownica m.in. Ireny Kamieńskiej, Kazimierza Karabasza, Jana Łomnickiego, Jerzego Ziarnika, Krzysztofa Kieślowskiego, Marcela Łozińskiego, Andrzeja Titkowa.
Całe swe zawodowe życie związała z warszawską Wytwórnią Filmów Dokumentalnych, gdzie praktycznie profesji operatorki dźwięku uczyła się pod okiem Haliny Paszkowskiej. To właśnie w jej towarzystwie zadebiutowała jako współautorka dźwięku podczas realizacji dokumentu Ireny Kamieńskiej „Dzień dobry, dzieci” (1966), uhonorowanego Złotym Lajkonikiem na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie (1967). Ten film dał początek długiej artystycznej współpracy, czego dowodem m.in. „Zapora” (1976), nagrodzona dziesięć lat później w Krakowie również statuetką Złotego Lajkonika. Znakomity dokument Ireny Kamieńskiej „Robotnice”, z dźwiękiem Pohoreckiej, dostał w Krakowie w 1981 roku Złotego Smoka, a „Dzień za dniem” (1988) osiem lat później – Srebrnego Lajkonika. Na ten ostatni film spadła istna lawina festiwalowych laurów, m.in. w Oberhausen, Tampere, Clermont-Ferrand, Paryżu.
Pośród filmów dokumentalnych z dźwiękiem Krystyny Pohoreckiej znajduje się wiele tytułów uhonorowanych prestiżowymi festiwalowymi nagrodami, m.in. „Gienek” (1968) Jana Łomnickiego – w Oberhausem (1970), „Sobota Grażyny A. i Jerzego T.” (1969) Kazimierza Karabasza – w Oberhausen i Lipsku (1971), „Patrzę na twoją fotografię” (1979) Jerzego Ziarnika – Złotym Smokiem (1979) w Krakowie, „Ballada romantyczność” (1980) i „Puls 220” (1980) Grzegorza Skurskiego – Srebrnym Lajkonikiem, „Protokół zniszczenia” (1982) Jadwigi Zajiček – także w Krakowie, „Piękni dwudziestoletni” (1986) Andrzeja Titkowa – Złotą Taśmą, przyznaną przez Koło Piśmiennictwa SFP, „Las katyński” (1990) Marcela Łozińskiego – Złotym Gronem w Łagowie (1990) i Srebrną Sestercją w Nyon (1990).
Krystyna Pohorecka ma na swym koncie także dźwięk do popularnego serialu Krzysztofa Szmagiera „Przygody psa Cywila” (1968-1970) oraz wielu znaczących spektakli Teatru Telewizji, m.in. nagrodzony na Festiwalu Polskiej Twórczości Telewizyjnej (1994) za kreacje Anny Dymnej i Jana Peszka – „Palec boży” według Erskine’a Caldwella, wyreżyserowany przez Teresę Kotlarczyk.
Pośród filmów dokumentalnych z dźwiękiem Krystyny Pohoreckiej znajduje się wiele tytułów uhonorowanych prestiżowymi festiwalowymi nagrodami, m.in. „Gienek” (1968) Jana Łomnickiego – w Oberhausem (1970), „Sobota Grażyny A. i Jerzego T.” (1969) Kazimierza Karabasza – w Oberhausen i Lipsku (1971), „Patrzę na twoją fotografię” (1979) Jerzego Ziarnika – Złotym Smokiem (1979) w Krakowie, „Ballada romantyczność” (1980) i „Puls 220” (1980) Grzegorza Skurskiego – Srebrnym Lajkonikiem, „Protokół zniszczenia” (1982) Jadwigi Zajiček – także w Krakowie, „Piękni dwudziestoletni” (1986) Andrzeja Titkowa – Złotą Taśmą, przyznaną przez Koło Piśmiennictwa SFP, „Las katyński” (1990) Marcela Łozińskiego – Złotym Gronem w Łagowie (1990) i Srebrną Sestercją w Nyon (1990).
Krystyna Pohorecka ma na swym koncie także dźwięk do popularnego serialu Krzysztofa Szmagiera „Przygody psa Cywila” (1968-1970) oraz wielu znaczących spektakli Teatru Telewizji, m.in. nagrodzony na Festiwalu Polskiej Twórczości Telewizyjnej (1994) za kreacje Anny Dymnej i Jana Peszka – „Palec boży” według Erskine’a Caldwella, wyreżyserowany przez Teresę Kotlarczyk.
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja: 10.08.2020
fot. SFP
Internetowe warsztaty i pokazy filmowe na 21. Letniej Akademii Filmowej
Film Małgorzaty Szumowskiej polskim kandydatem do Oscara
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024