PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
„Śniegu już nigdy nie będzie” Małgorzaty Szumowskiej i Michała Englerta zostanie zaprezentowany w Konkursie Głównym Festiwalu Filmowego w Wenecji. W tegorocznej edycji wydarzenia znalazło się dziewięć produkcji z udziałem Polaków.

„Śniegu już nigdy nie będzie”

 

Najnowszy film kreatywnego duetu Szumowska-Englert będzie miał swoją światową premierę w Konkursie Głównym tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji. Za reżyserię filmu „Śniegu już nigdy nie będzie” odpowiada Małgorzata Szumowska we współpracy z Michałem Englertem. Film powstał w oparciu o ich wspólny scenariusz. W obsadzie znaleźli się: Alec Utgoff oraz Maja Ostaszewska, Agata Kulesza, Weronika Rosati, Katarzyna Figura, Andrzej Chyra, Łukasz Simlat i Krzysztof Czeczot.
Pewnego mglistego poranka w mieście pojawia się ON – atrakcyjny mężczyzna z prawdziwego, egzotycznego wschodu.Żenia, bo tak brzmi jego imię, ma dar. Jego ręce leczą, a oczy zaglądają w dusze samotnych kobiet. Mężczyzna zatrudnia się jako masażysta na bogatym osiedlu pod miastem. Pracując dla ludzi odgrodzonych murem od „gorszego” świata, poznaje ich historie i osobiste dramaty. Wkrótce niezwykłe zdolności Żeni odmienią życie każdego z nich.

Za zdjęcia do filmu odpowiada Michał Englert, montaż: Jarosław Kamiński i Agata Cierniak, dźwięk: Kacper Habisiak, Marcin Kasiński i Marcin Jachyra. Kierownictwo produkcji sprawowali: Dagmara Bagnecka i Stefaan Schieder, za scenografię odpowiadała Jagna Janicka, kostiumy – Katarzyna Lewińska, charakteryzację – Waldemar Pokromski. Producenci są: Agnieszka Wasiak, Mariusz Włodarski, Viola Fügen, Michael Weber, Małgorzata Szumowska i Michał Englert (Lava Films, Match Factory Productions), a koproducentami: Mazowiecki i Warszawski Fundusz Filmowy, Kino Świat, DI-Factory, Bayerischer Rundfunk we współpracy z Arte. Projekt jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

 Kadr z filmu „Śniegu już nigdy nie będzie,fot. Kino Świat


 

„Quo vadis Aida”

W Konkursie Głównym znalazł się również film „Quo vadis Aida”, który jest koprodukcją aż ośmiu państw: Polski, Bośni i Hercegowiny, Austrii, Rumunii, Holandii, Niemiec, Francji i Norwegii. Polskim producentem jest Ewa Puszczyńska (Extreme Emotions). Reżyserką i autorką scenariusza jest Jasmila Žbanić, której debiut fabularny – „Grbavica” zdobył w 2006 roku Złotego Niedźwiedzia na Festiwalu w Berlinie, a także był nominowany do Europejskich Nagród Filmowych w kategorii Najlepszy Film i Najlepsza Aktorka.


Bośnia, lipiec 1995. Aida jest tłumaczką ONZ w małym miasteczku Srebrenica. Kiedy serbska armia przejmuje miasto, jej rodzina znajduje się wśród tysięcy obywateli szukających schronienia w obozie ONZ. Jako osoba mająca wgląd w negocjacje, Aida ma dostęp do kluczowych informacji, które musi interpretować. Co jest na horyzoncie dla jej rodziny i ludzi – ratunek czy śmierć? Który ruch powinna wykonać?


„Discipline”

Z kolei polski operator Michał Sobociński jest autorem zdjęć do hinduskiego filmu – „The Discipline” w reżyserii Chaitanya Tamhane, który również bierze udział w Konkursie Głównym. Sharad Nerulkar poświęcił całe życie, by zostać indyjskim wokalistą klasycznym, co udaje się niewielu. Wtajemniczony w tę wielowiekową tradycję przez ojca, realizuje swoje marzenie ze szczerością i dyscypliną, całkowicie oddając się swojej artystycznej pasji. Dążąc do osiągnięcia najwyższego poziomu swojego rzemiosła, Sharad śledzi święte tajemnice i rytuały zawarte w dawnych muzycznych legendach. Ale z biegiem lat będzie zmuszony godzić realia życia we współczesnym Bombaju z wybraną przez siebie ścieżką, co doprowadzi go do odnalezienia swojego prawdziwego głosu w muzyce i życiu.


„Komar” w sekcji „Out of Competition, Official Selection”

Na weneckim festiwalu w sekcji „Out of Competition, Official Selection” pokazany zostanie również film „Komar” („Mosquito state”) Filipa Jana Rymszy, który wraz z Mario Zermeno jest również autorem scenariusza. Za zdjęcia odpowiada Eric Koretz, za muzykę: Cezary Skubiszewski, scenografię: Marek Warszewski, charakteryzację: Karolina Kordas i Alina Janerka, kostiumy: Katarzyna Lewińska, dźwięk: Zofia Moruś, a montaż: Bob Murawski. Film wyprodukował Włodzimierz Niderhaus. W obsadzie znaleźli się: Charlotte Vega, Beau Knapp, Audrey Wasilewski, Daisy Bishop, Jack Kesy i Olivier Martinez.


Nowy Jork, sierpień 2007 roku. Ameryka żyje wprowadzeniem na rynek pierwszej generacji iPhone’ów,  w polityce najgorętszym tematem są przyszłe wybory prezydenckie i debata Obama-Clinton. Świat biznesu cieszy się ostatnimi chwilami prosperity przed wielkim kryzysem systemu finansowego. Richard Boca (ok. 30 l.), młody geniusz matematyczny i analityk finansowy, zajmuje się tworzeniem algorytmów, na podstawie których opracowuje alternatywne strategie inwestowania. Firma, w której pracuje, osiąga ogromne zyski, dzięki wymyślonemu przez niego modelowi, opartemu na ruchu pszczoły. Sam Richard ma jednak trudności w funkcjonowaniu społecznym, zwłaszcza we wrogim otoczeniu firmowych konkurentów. W pewnym momencie jego „idealny” system zaczyna szwankować, gdyż, podobnie jak jego twórca, nie jest odporny na wrogie działania z zewnątrz. Ogarnięty coraz większą obsesją, przeprojektowuje swój „pszczeli” algorytm na model oparty o cykl życia komara. Jednocześnie, analiza świata komarów pozwala mu wyciągnąć wnioski odnośnie funkcjonowania jednostki w świecie. 


„HOPPER/WELLES”

W sekcji pozakonkursowej „Out of Competition, Non Fiction” znalazł się również obraz „HOPPER/WELLES”, który jest polską koprodukcją. Został wyreżyserowany przez Orsona Wellesa, a wyprodukowany przez Filipa Jana Rymszę („Mosquito State”, „The Other Side of the Wind”) i jego firmę Royal Road Entertainment w koprodukcji z FIXAFILM. Nieprezentowany nigdy wcześniej materiał to zapis intymnej i twórczej rozmowy, która na początku lat 70. odbyła się między dwoma, wielkimi osobowościami świata filmu. Odwieczny obrazoburca Orson Welles zza kadru sonduje Dennisa Hoppera, cieszącego się wtedy wielką popularnością po sukcesie „Easy Ridera”. Oryginalny, 5-godzinny materiał został skrócony dzięki pracy nagrodzonego Oscarem montażysty, Boba Murawskiego („The Hurt Locker”, „Spider-Man”).


„Niepamięć” w sekcji Orizzonti

„Niepamięć” („Apples”) to grecko-polska koprodukcja debiutującego reżysera Christosa Nikou, która będzie filmem otwarcia sekcji Orizzonti. Autorem zdjęć jest Bartosz Świniarski, a główną rolę zagrał Aris Servetalis. Producentami filmu są Iraklis Mavroidis, Angelo Venetis, Aris Dayios, Nikos Smpiliris z greckiej firmy Boo Productions oraz Mariusz Włodarski z Lava Films. Polskim koproducentem jest firma DI Factory, a obraz powstał przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.


Nieprzewidywalna, rozprzestrzeniająca się pandemia powoduje u ludzi nagłą amnezję. Mężczyzna zostaje objęty programem leczenia, który ma pomóc mu zbudować nowe życie.  Jego terapia polegać ma na wykonywaniu codziennych czynności przepisanych przez lekarzy na kasecie magnetofonowej i uchwycenie tych nowych wspomnień za pomocą polaroidu.


„Skin” na Międzynarodowym Tygodniu Krytyki

W ramach Międzynarodowego Tygodnia Krytyki (Settimana Internazionale della Critica) pokazany zostanie włosko-polski „Skin” Mauro Manciniego, który wraz z Davide Lisino jest również autorem scenariusza. W obsadzie znaleźli się: Alessandro Gassmann, Sara Serraiocco, Luka Zunic, Lorenzo Buonora oraz Lorenzo Acquaviva, Gabriele Sangrigoli, Paolo Giovannucci, Sheel Cosmet i Mauritium Zacchocka.


Obraz wyprodukował Mario Mazzarotto i jest to włosko-polska koprodukcja: Movimento Film, Agresywna Banda, Rai Cinema we współpracy z Notorious Pictures wspierany przez Ministerstwo Dziedzictwa Kulturowego – Dyrekcja Generalna ds. Kina, Polski Instytut Sztuki Filmowej i Region Lacjum we współpracy z Friuli Venezia Giulia Film Commission. Koprodukcja: Alessandro Leone i Emiliano Caradonna, Stern Pictures Associate Producers – Maciej Stern Sterzyński i Mike Stern Sterzyński. Producenci stowarzyszeni: Why Worry Production, Diego Panadisi, Greg Strasz, Associate Producer Notorious Pictures, Guglielmo Marchetti. Za zdjęcia odpowiada Mike Stern Sterzyński, montaż: Paola Freddy, muzykę: Pivio & Aldo de Scalzi, kostiumy – Carlo Aloisio i Catia Dottori, dźwięk – Luca Bertolin i Danilo Romancino.


W mieście na północnym wschodzie, gdzieś w centralnej Europie, w miejscu będącym połączeniem heterogenicznej historii, różnych grup etnicznych oraz starej społeczności żydowskiej mieszka Simone Segre, uznany chirurg pochodzenia żydowskiego. Prowadzi spokojne życie, mieszka w eleganckim mieszkaniu i nie ma żadnych związków z przeszłością. Pewnego dnia ratuje mężczyznę, którego potrącił samochód, a sprawca zbiegł z miejsca zdarzenia. Kiedy odkrywa nazistowski tatuaż na jego piersi, zostawia go swojemu przeznaczeniu. Simone czuje się jednak winny śmierci mężczyzny. Odnajduje jego rodzinę, która okazuje się zafascynowana neonazizmem.


Pozostałe filmy

W programie sekcji Giornate degli Autori/Venice Day również można znaleźć polskie akcenty. W konkursie startuje polsko-rosyjsko-belgijski debiut Filipa Jurejewa „Kitoboy”. Pokazany zostanie też film krótkometrażowy Małgorzaty Szumowskiej zatytułowany „Nightwalk”, który jest częścią projektu „Miu Miu Woman’s Tales”.


Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji, jeden z najbardziej prestiżowych na świecie, otworzy włoska produkcja „Lacci” w reżyserii Daniele Luchetti. Przewodniczącą jury Konkursu Głównego będzie aktorka Cate Blanchett, do której dołączyli: austriacka reżyserka Veronika Franz, brytyjska reżyserka Joanna Hogg, włoski pisarz i scenarzysta Nicola Lagioia, niemiecki filmowiec Christian Petzold, rumuński reżyser Cristi Puiu  oraz francuska aktorka Ludivine Sagnier.

MR
PISF
Ostatnia aktualizacja:  28.07.2020
Zobacz również
fot. materiały prasowe
Poznaliśmy nagrodzonych w ramach 11. Studia Nowe Horyzonty +
Octopus Film Festival powraca
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll