PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
WYDARZENIA
  6.07.2020
Wybitna kierownik produkcji Barbara Pec – Ślesicka zmarła 6 lipca 2020 r. w wieku 84 lat. Wieloletnia członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich, współpracowniczka Andrzeja Wajdy, bez której nie powstałyby najważniejsze dzieła w historii powojennego kina polskiego.

Pogrzeb Barbary Pec-Ślesickiej

27 lipca (poniedziałek), godzina 13.00.
Kaplica Halpertów, ul. Młynarka 54/56/58, na terenie cmentarza ewangelicko – augsburskiego.

Ze względu na fakt, że w kaplicy może znajdować się maksymalnie 25 osób prosimy, aby pozostawić te miejsca dla Rodziny. Jeśli pozwolą na to warunki pogodowe, zostanie zorganizowane nagłośnienie na zewnątrz kaplicy. Osoby, które będą chciały wziąć udział w uroczystości, bardzo prosimy o założenie maseczek i przestrzeganie zaleceń związanych z epidemią koronawirusa SARS-Cov-2.


***

Barbara Pec-Ślesicka ukończyła w Łodzi – mieście swego urodzenia – studia w na Wydziale Organizacji Produkcji Filmowej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej (1957). Karierę rozpoczęła w Zespole Filmowym Syrena od współpracy produkcyjnej przy realizacji komedii Tadeusza Chmielewskiego „Ewa chce spać” (1957). Wkrótce przeszła do Zespołu Filmowego Kamera, gdzie z jej udziałem (współpraca produkcyjna lub II kierownik produkcji) powstał m.in. ostatni film Andrzeja Munka „Pasażerka” (1961-1963) i „Rękopis znaleziony w Saragossie” Wojciecha Jerzego Hasa (1964). W Kamerze debiutowała jako kierownik produkcji nowelą Andrzeja Wajdy w „Miłości dwudziestolatków” (1962).

Nadzorowała realizację najwybitniejszych dzieł Andrzeja Wajdy takich jak „Wesele”, „Bez znieczulenia”, nominowane do Oscara „Ziemię obiecaną” i „Panny z Wilka”, „Smugę cienia”, „Dyrygenta”, „Człowieka z marmuru” i nagrodzonego w Cannes „Człowieka z żelaza”. „Tamto pierwsze spotkanie z Barbarą nie zapowiadało długiej i szczęśliwej drogi, jaką oboje przeszliśmy, wspólnie realizując większość moich filmów zauważonych przez publiczność w kraju i na świecie. Barbaro, służyłaś mi niezawodnym i niezastąpionym wsparciem w zmaganiach z politycznymi i ekonomicznymi trudnościami tamtych czasów. Owe lata i filmy powracają coraz częściej w mojej pamięci jako wyraz wspólnej walki o polskie kino, o jego znaczenie w Polsce i na świecie” – napisał Andrzej Wajda. Długą i szczęśliwą drogą kroczyli oboje 30 lat, pozostawiając na niej wiele wybitnych dzieł. „Wielbiłam pracę z Andrzejem! Wszystko sobie szczerze mówiliśmy, wiedząc, że się na siebie nie obrazimy. Z naszych filmów najbardziej lubię „Ziemię obiecaną”. Trudy produkcji tego ogromnego przedsięwzięcia dzieliłam z Janiną Krassowską. Młodzieńczy zapał nas wszystkich pokonywał każdą przeszkodę” – mówiła.

Przełamywała stereotypy, ukazała swoją siłą, profesjonalizmem i konsekwencją, że zawód kierownika produkcji nie ma przynależności płciowej. Barbara Pec-Ślesicka otworzyła zawód kierownika produkcji dla kobiet. Zawsze godziła ograniczenia produkcyjne z wymaganiami reżyserów. Walczyła do upadłego w obronie reżyserskiej wizji i powstających filmów. W czasach, kiedy każdy odważniejszy pomysł był tłumiony w zarodku, chroniła twórców przed atakami administracji, pomagała im talentem i sercem. Dzięki jej mądrości powstało wiele ważnych, świetnych filmów, a reżyserzy mogli wcielać w życie najbardziej szalone pomysły.

W latach 1972-1983 Barbara Pec-Ślesicka była szefem produkcji Zespołu Filmowego X, którym od strony artystycznej kierował Wajda, a literackiej – głównie Bolesław Michałek. Współpracowała m.in. z Agnieszką Holland, Andrzejem Żuławskim, Januszem Zaorskim, Janem Kidawą – Błońskim, czy Januszem Kijowskim.Powstały tam m.in. filmy spod znaku torującego drogę do demokracji kina moralnego niepokoju, np.: "Wodzirej" Falka (1977) i "Aktorzy prowincjonalni" Holland (1978), a potem filmy antystalinowskie z "Przesłuchaniem" Ryszarda Bugajskiego (1982) na czele. W „Iksie” panowała rodzinna atmosfera, każdy dawał z siebie wszystko – mówi Barbara Pec-Ślesicka. W latach 90. kierowała produkcją kilku udanych filmów, takich jak nagrodzona Złotym Globem "Europa, Europa" Holland (1990), czy "Tato" Macieja Ślesickiego (1995). "Matka rzeczywiście należy do „gatunku” kierowników produkcji, jakich już nie ma: współtwórców filmu, partnerów dla reżysera, a nie tylko ekonomów liczących pieniądze. Dla niej zawsze najważniejszy był efekt końcowy, czyli film" - wspominał Maciej Ślesicki w książce "Filmowcy. Polskie kino według jego twórców".

Była członkinią - założycielem SFP, członkiem Polskiej Akademii Filmowej oraz laureatką Nagrody Stowarzyszenia Filmowców Polskich (2015), Srebrnego Krzyża Zasługi (1975), Krzyży Kawalerskiego (2001) i Oficerskiego (2011) Orderu Odrodzenia Polski. 

MR, AB, AW
SFP
Ostatnia aktualizacja:  16.07.2020
Zobacz również
fot. SFP
Ischia Film Festival: „Eastern” najlepszym filmem, Adamski najlepszym reżyserem!
Wybrano Rektora Szkoły Filmowej w Łodzi
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2020
Scroll