PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
WYDARZENIA
  16.06.2020
Laureatem XXIV Nagrody imienia Krzysztofa Mętraka został Marcin Stachowicz, jak uzasadniło jury: "za głębię ostrości (DOF) widzenia filmów i sztuk audiowizualnych w szerszym niż kino kontekście oraz za osobisty punkt widzenia (POV), który niczemu nie schlebia, lecz pozbawiony jest niedojrzałego gniewu i oceny".


A oto sylwetka laureata.




  Marcin Stachowicz urodził się w 1988 roku w Radomiu. Publicysta i krytyk filmowy, stały współpracownik Filmwebu, „Dwutygodnika”, „Więzi” i „Czasu Kultury”. Publikował m.in. w „Kulturze Liberalnej”, „Res Publice”, „Pleografie”, „Widoku”, „małej kulturze współczesnej”, „Szumie”,  w serwisach Gazeta.pl i Wyborcza.pl oraz w tomach zbiorowych. Jest absolwentem psychologii i kulturoznawstwa, doktorantem w Zakładzie Filmu i Kultury Wizualnej Instytutu Kultury Polskiej UW, gdzie zajmuje się wizualnymi reprezentacjami różnicy klasowej w polskiej sferze publicznej. Jest zwycięzcą III edycji konkursu krytycznofilmowego „Powiększenie” portalu Filmweb.pl, dwukrotnym laureatem II nagrody w Konkursie im. Krzysztofa Mętraka – w 2018 i 2019 roku – wcześniej także dwukrotnie wyróżnionym.  Pisze artykuły o kinie i szeroko pojętej kulturze wizualnej, ale także komentarze polityczne, dotyczące przede wszystkim kwestii nierówności ekonomicznych oraz dyskryminacji ze względu na klasę, rasę, płeć czy orientację seksualną. Zdeklarowany antyfaszysta.


- Konkurs imienia Krzysztofa Mętraka funkcjonuje w branżowej świadomości trochę na zasadzie sprawdzianu i nabierania zawodowych szlifów. Ryzykujesz i dostajesz możliwość zaprezentowania własnej twórczości przed gronem ludzi, których wcześniej czytałeś z wypiekami na twarzy i którzy od lat stanowili dla ciebie źródło intelektualnej rozkoszy. Jest to bez dwóch zdań bezcenne doświadczenie – mówi Marcin Stachowicz.

Jak sam przyznaje w rozmowie z Serwisem Internetowym SFP, trudno w jego przypadku mówić o stawianiu pierwszych kroków, chociaż konkursy wciąż są bez wątpienia trampoliną do profesjonalnego pisania o kinie. -  Zaczynałem późno, już po studiach i z zerową wiarą we własne możliwości. Duże wsparcie otrzymałem od Bartka Pulcyna, prowadzącego warsztaty „Krytycy z Pierwszego Piętra”, który namówił mnie do wysłania tekstów na konkurs „Powiększenie” portalu Filmweb. Zwycięstwo dało mi możliwość publikowania w dużym ogólnopolskim medium, a pisanie stało się być może nie w pełni pracą zarobkową, ale sposobem na życie – już na pewno tak - uważa laureat. - Grand Prix w "Mętraku" to dla mnie ukoronowanie dotychczasowych wysiłków, nagroda za mozolne szlifowanie własnego stylu.

Jak zauważa Marcin Stachowicz, trudno przejść do porządku dziennego nad faktem, że w Polsce zawody związane z pisaniem są z roku na rok coraz bardziej sprekaryzowane. Kurczą się możliwości publikowania wartościowych tekstów na godziwych warunkach, przy czym spora część opinii publicznej pławi się w dorocznym festiwalu lamentów, jak to spada u nas poziom publicystyki i panoszą się fake newsy. - Nie jest to prawda, co doskonale pokazuje m.in. Konkurs Mętraka – środowisko złożone z wartościowych publicystek, redaktorek i krytyków, którym w ciągu ostatnich kilku lat skurczyły się możliwości publikowania albo którzy robią to często za śmiesznie niskie stawki lub całkowicie za darmo - podkreśla laureat. - Dlatego należy przy każdej możliwej okazji podkreślać z całą mocą – pisanie, komentowanie, zabieranie głosu jest PRACĄ. I to często pracą, która trwa non stop i z której trudno wyjść o godzinie 17.


 
Foto: archiwum własne 
WRÓB
SFP
Ostatnia aktualizacja:  16.06.2020
Zobacz również
Nowy film Jana Holoubka wkrótce w kinach
3. edycja Film the Book on-line
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2020
Scroll