PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  15.06.2020
15 czerwca obchodzi urodziny Ewa Krauze – wybitna kostiumografka, wieloletnia członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Ewa Krauze jest absolwentką Wydziału Tkaniny i Ubioru Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi oraz Wydziału Mody i Grafiki Żurnalowej Hochschule für Angewandte Kunst w Berlinie. Z kinem związała się zaraz po studiach, debiutując jako autor kostiumów w telewizyjnym dokumencie fabularyzowanym Krzysztofa Riege „Bitwa pod Cedynią” (1977) oraz w jednym z odcinków cyklu Grzegorza Lasoty „Parada oszustów”, zatytułowanym „Ładny gips” (1978). Jej pierwszym pełnometrażowym filmem kinowym był znakomity debiut Filipa Bajona „Aria dla atlety” (1979), nagrodzony w San Sebastian, San Remo, Gdańsku i Koszalinie, gdzie współtworzyła kostiumy z Małgorzatą Braszką.

Ewa Krauze ma na swym koncie kostiumy do ponad pięćdziesięciu – niezwykle różnorodnych pod względem treści, gatunku i rozmachu inscenizacyjnego – filmów i seriali, a także do ponad siedemdziesięciu telewizyjnych spektakli teatralnych. Pracowała m.in. z Filipem Bajonem („Wizja lokalna 1901”, 1980; „Limuzyna Daimler-Benz”, 1981), Piotrem Szulkinem („Wojna światów – następne stulecie”, 1981; „O-bi, o-ba. Koniec cywilizacji”, 1984; „Ga, ga. Chwała bohaterom”, 1985), Wiesławem Saniewskim („Nadzór”, 1983), Tomaszem Zygadłą („Sceny dziecięce z życia prowincji”, 1985), Radosławem Piwowarskim („Pociąg do Hollywood”, 1987), Wojciechem Marczewskim („Ucieczka z kina Wolność”, 1990), Jerzym Skolimowskim („Ferdydurke”, 1991), Robertem Glińskim („Wszystko, co najważniejsze…”, 1992), Janem Kidawą- Błońskim („Różyczka”, 2010).

Dwukrotnie została nagrodzona na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni – w 1990 roku za kostiumy do „Pożegnania jesieni” (1990) Mariusza Trelińskiego i piętnaście lat później za kostiumy do „Skazanego na bluesa” (2005) Jana Kidawy-Błońskiego. Pięć nominacji do nagród Polskiej Akademii Filmowej – w 2001 za kostiumy do „Prymasa. Trzech lat z tysiąca” (2000) Teresy Kotlarczyk, dwa lata później za „Dzień świra” (2002) Marka Koterskiego, w 2006 za „Skazanego na bluesa”, w 2008 za niemiecko-polski „Strajk” (2006) Volkera Schlöndorffa, w 2019 za „Kamerdynera” (2018) Filipa Bajona – przyniosło jej dwie statuetki Orłów („Skazany na bluesa”, „Kamerdyner”).

W kilku filmach Krauze pracowała jako scenografka oraz dekoratorka wnętrz, a w serialu Adka Drabińskiego „Życie nad rozlewiskiem” (2011) oraz komedii Jacka Gąsiorowskiego „Tak tak” (1991) nawet zagrała epizodyczne role.
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja:  15.06.2020
Zobacz również
fot. Kuźnia Zdję/ćSFP
Atelier Scenariuszowe w Krakowie zakończone
Uwaga! Zgłoś film na Etiuda&Anima 2020!
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll