PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy rozpoczęło cykl debat online ZWROT AKCJI poświęconych zmianom w świecie kina spowodowanych pandemią koronawirusa. 20 maja odbyło się spotkanie poświęcone festiwalom filmowym organizowanym w nowych realiach.

W debacie wzięli udział szefowie festiwali: Krzysztof Gierat, dyrektor Krakowskiego Festiwalu Filmowego, Artur Liebhart, dyrektor Millennium Docs Against Gravity, Joanna Łapińska, dyrektorka Transatlantyk Festival, Marcin Pieńkowski, dyrektor artystyczny MFF Nowe Horyzonty oraz przedstawicielki innych sektorów kluczowych dla świata filmu: Weronika Czołnowska, szefowa Industry Days Nowe Horyzonty, Agnieszka Zwiefka, reżyserka („Królowa ciszy”, „Blizny”) oraz Iza Igel, producentka („Dzikie róże”, reż. Anna Jadowska, „Człowiek z magicznym pudełkiem”, reż. Bodo Kox). Debatę poprowadziły Katarzyna Ślesicka, zastępczyni dyrektorki Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy i producentka filmowa oraz Magdalena Juszczyk, dziennikarka radia RMF Classic, stale współpracująca z CKF.



Debata rozpoczęła się od pytania o cel i powód udziału w festiwalach filmowych. Dyrektorzy mówili o możliwości obejrzenia premierowo filmów, tak aby później włączyć je do programów organizowanych przez nich wydarzeń. Dla producentów i dystrybutorów festiwale to platforma biznesowa – tam nowe projekty zdobywają finansowanie, tam sprzedawane są nowe tytuły, tam też następuje wymiana doświadczeń i świadomości na temat sposobów działania całej branży filmowej. Od samego początku debaty wyczuwało się napięcie dotyczące pytania o paradygmat festiwalu filmowego. Do tej pory istniał tradycyjny model organizacji – odbywające się stacjonarnie wydarzenie, na które przyjeżdżają goście, widzowie oglądają filmy na dużym ekranie - pozwalał na bezpośredni kontakt twórców i odbiorców ich dzieł. - Jeździmy na festiwale filmowe dla wspólnoty - przyznała sceptycznie nastawiona do wydarzeń online Agnieszka Zwiefka. - Wspólnota to słowo klucz – zgodziła się Joanna Łapińska. - Festiwal to spotkanie, emocje związane z przeżywaniem kina – dodała dyrektorka Transatlantyk Festival. Marcin Pieńkowski również przyznał, że najważniejsze jest bycie ze sobą. Dzięki niemu budujemy potencjał społeczny. On jest niezaprzeczalną wartością. Wspólnie oglądamy film w sali kinowej i jeśli budzi on nasze negatywne emocje możemy wyjść trzaskając drzwiami – oznajmił. Zwrócił uwagę na istotny aspekt ekonomiczny dla miejsca, w którym odbywa się impreza tzn. wpływu na lokalną gospodarkę, zysków dla hoteli, restauracji czy sklepów. Krzysztof Gierat przypomniał o walorze edukacji filmowej, a Weronika Czołnowska mówiło o inspiracjach kulturalnych i poszerzaniu horyzontów spowodowane podróżą do innego kraju. Z przedmówcami zgodziła się Iza Igel podkreślając rolę spotkań "na żywo" ułatwiających komunikację.


Obecnie wielu organizatorów festiwali zdecydowało się na realizację tych wydarzeń online, inni zarezerwowali późniejsze terminy. Czy odbywające się w wersji online spotkania z kinem to udana próba realizacji koncepcji poszczególnych festiwali? Według Joanny Łapińskiej to trudny czas dla branży filmowej. - W sytuacji, gdy kina są zamknięte, a premiery się nie odbyły to właśnie festiwale ogrywają dużą rolę w docieraniu filmów do widzów. Dla Krzysztofa Gierata organizacja 60. KFF online nie była łatwą decyzją. Dyrektor cieszy się, że chociaż w tej formie będzie mógł pokazać zgłoszone filmy. Doskonale jednak wie, że nie uda się osiągnąć takiej samej atmosfery jak w poprzednich latach, gdy festiwal odbywał się w kinach. Z kolei Artur Liebhart zastanawiał się, jak szybko widzowie pozbędą się bariery psychologicznej wynikającej ze strachu przed publicznymi przestrzeniami i wrócą do kin po ich ponownym otwarciu. Opowiedział również o sukcesie wydarzenia online pod hasłem Docs Against Isolation, zorganizowanego przez ekipę festiwalu filmowego Millennium Docs Against Gravity. Przyciągnęło aż 16 500 osób uczestniczących i zainteresowanych, wywołując ogromny entuzjazm wśród widzów – nie tylko stałych bywalców festiwalu, ale także nowych fanów. Zapowiedział, że wrześniowa edycja Millennium Docs Against Gravity odbędzie się w modelu hybrydowym – równocześnie w kinie i w sieci. Nad takim rozwiązaniem pracują również Nowe Horyzonty planowane na listopad. W lipcu odbędzie się wydarzenie branżowe online Polish Days.


Po zaangażowanej dyskusji pozostały pytania: czy koronawirus zmieni definicję festiwalu? Czy zmiany te zostaną z nami na dłużej? I co oznaczać może dla sztuki filmowej? Na nie odpowiemy sobie prawdopodobnie za kilka miesięcy. Kolejna debata Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy pod hasłem ZWROT AKCJI poświęcona będzie dystrybucji filmowej i zaplanowana jest na 3 czerwca.

Marcin Radomski
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  21.05.2020
Zobacz również
Wstrząsający dokument o zbrodni i milczeniu. Premiera „Wielkiego strachu” Pawliny Carlucci-Sforzy
Sylwester Chęciński – malarz polskich charakterów
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2020
Scroll