PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Samoakceptacja, dojrzewanie, niełatwe wybory. Na 60. Krakowskim Festiwalu Filmowym wyrazisty jest głos kobiet, które nie boją się opowiadać o często trudnych doświadczeniach związanych z własnym ciałem.

Są młode, piękne i z dumą mówią o sobie - grube. Bohaterki filmu “Front grubych” nie wstydzą się swoich kształtów i walczą o to, by każdy mógł akceptować siebie bez względu na wygląd oraz opinie tych, którzy zarzucają im promowanie otyłości. Za pomocą mediów społecznościowych oraz na organizowanych przez siebie wydarzeniach starają się pokazać innym osobom, że nie są same w walce o akceptację swojego ciała. Zaczyna się tworzyć międzynarodowa grupa wsparcia, ale za głosami pozytywnymi idzie też fala hejtu. Pod optymistycznymi hasłami i działaniami kryją się intymne historie z życia bohaterek, które ze zwątpieniem, brakiem zrozumienia i niechęcią spotykają się od wczesnych lat dzieciństwa.


Lene Marie Fossen, bohaterka“Autoportretu” nie chce być “ikoną anoreksji”, choć fotografia jest dla niej formą autoterapii. Niezależnie czy fotografuje mieszkańców greckich wysp, uchodźców czy siebie samą w niecodziennych stylizacjach, jej prace - szokujące i piękne zarazem - stają się zapisem desperackiej walki przeciw chorobie i śmierci. Kamera towarzyszy młodej norweskiej artystce przede wszystkim w jej zmaganiach z samą sobą. Po seansie, 2 czerwca odbędzie się debata zorganizowana przez Tygodnik Powszechny.


Kwestie ciała i samoakceptacji wybrzmiewają również w polskiej animacji. W filmie “Ciałość”Weroniki Szymy spotkanie sam na sam ze swoim odbiciem lustrzanym powoduje u młodej dziewczyny chęć poznania swojego ciała. Bohaterka toczy bój z samą sobą, swoim strachem i próbuje dowiedzieć się czego naprawdę jej potrzeba. Czy pełne zjednoczenie ze swoim ciałem może przynieść ukojenie? Z kolei zilustrowany słowami wiersza Wisławy Szymborskiej film “Portret kobiecy” Natalii Durszewicz opowiada o uległej i zniewolonej kobiecie, nie do końca świadomej potencjału swojej kobiecości. Z przyczyn kulturowych i moralnych istnieje jako niepełna forma siebie. Biernie przechodzi przez różne stany etapy życia. W pewnym momencie jej prawdziwa natura budzi się i zmusza ją do walki o wyzwolenie.


W filmie “Alicja i żabka”(wyprodukowany przez Studio Munka-SFP) trudny, budzący duże emocje temat aborcji w zaskakującej szalonej i barwnej oprawie. Debiut reżyserski aktorki Olgi Bołądź to opowieść o szybkim dorastaniu, które na główną bohaterkę spada gwałtownie, wbrew jej woli. Nastolatka trafia w sam środek fantazji, w której jest pięknie i strasznie zarazem. Z decyzją nie można jednak zwlekać w nieskończoność, a dookoła nie brakuje doradców.


Szczerze i bezpośrednio o aborcji mówi dokument “Bezpowrotnie” (reż. Tessa Louise Pope). Trzy dziewczyny opowiadają o podejmowaniu najważniejszej w życiu decyzji. Ich twarze w zbliżeniach wyrażają więcej niż słowa: ból, samotność i przytłaczający ciężar odpowiedzialności. Choć wszystkie trzy są przekonane, że postąpiły słusznie, doświadczenie aborcji już na zawsze zmieniło ich życie.

 

Lista filmów:

 

  • “Alicja i żabka” / “Alice and the Frog”, reż. Olga Bołądź, 27’, 2020 - KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWY I POLSKI

  • “Autoportret” / The Self Portrait, reż. Margreth Olin, Katja Hogset, Espen Wallin, 70’, Norwegia - KONKURS DOKUMENTALNY

  • “Bezpowrotnie” / “Overdue”, reż. Tessa Louise Pope, 24’, 2019, Holandia - KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWY

  • “Ciałość” / “Lushfulness”, reż. Weronika Szyma, 6’, 2020 - KONKURS POLSKI

  • “Portret kobiecy” / “Portrait of a Woman”, reż. Natalia Durszewicz, 5’, 2020 - KONKURS POLSKI

  • “Front grubych” / “Fat Front”, reż. Louise Detlefsen, Louise Unmack Kjeldsen, 87’, 2019 - FOKUS NA DANIĘ


Krakowski Festiwal Filmowy jest na ekskluzywnej liście wydarzeń kwalifikujących do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej w kategorii pełnometrażowego filmu dokumentalnego, a laureat Złotego Rogu ma skróconą ścieżkę oscarowej selekcji. KFF kwalifikuje filmy do Oscara także w kategoriach krótkometrażowych (fabuła, animacja, dokument), a także rekomenduje do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach.


Program jubileuszowego 60. Krakowskiego Festiwalu Filmowego zostanie w całości przeniesiony do sieci! Najnowsze filmy dokumentalne, animowane i krótkie fabuły ze świata, oczekiwane polskie premiery, a także spotkania z twórcami będą dostępne online, bez wychodzenia z domu. Szczegółowy program będzie opublikowany w połowie maja.

 

60. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się online w dniach 31 maja - 7 czerwca 2020 roku.

MR
KFF
Ostatnia aktualizacja:  18.05.2020
Zobacz również
fot. materiały prasowe
"Kamień" z Katarzyną Herman premierowo na 60. KFF
Ruszyła budowa wystawy w NCKF! Wywiad z Rafałem Syską
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2020
Scroll