Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Reżyser filmów dokumentalnych, scenarzysta i producent. Nazwisko Janusza Chodnikiewicza - członka-założyciela i wiceprezesa honorowego Stowarzyszenia Filmowców Polskich - wiąże się nierozerwalnie z Wytwórnią Filmową „Czołówka”, w której pracował pół wieku. Zrealizował też szereg filmów i zasłużył się dla kultury filmowej. 1 maja Janusz Chodnikiewicz obchodzi urodziny.
Janusz Chodnikiewicz urodził się 1 maja 1936 r. w Ołyce, na kresach wschodnich II RP. Filmem zainteresował się będąc uczniem radomskiego Liceum Ogólnokształcącego im. Tytusa Chałubińskiego. W latach 1953-1957 studiował polonistykę na Uniwersytecie Warszawskim. Założył tam jeden z pierwszych w Polsce Dyskusyjnych Klubów Filmowych. Był jednym z założycieli Polskiej Federacji DKF-ów i wiceprezesem jej Rady w pierwszej kadencji. Z ramienia Federacji zasiadał w Filmowej Radzie Repertuarowej, która w latach 1956-1981 kształtowała świetny repertuar polskich kin.
- Poprzez DKF-y trafiłem w 1958 r. do „Czołówki”, gdzie szybko i niespodziewanie awansowałem z kierownika archiwum na realizatora Wojskowego Magazynu Filmowego „Radar” - mówi Chodnikiewicz. W 1961 r. zaczął realizować filmy dokumentalne. Nakręcił dokumenty o tematyce wojskowej, zarówno historyczne - np. oparty na pamiętniku proboszcza z Wrocławia Paula Peikerta, zmontowany z unikatowych niemieckich archiwaliów „Wyrok na miasto”, w którym przypomniał walki o miasto na przełomie 1944 i 1945 r., czy „Berlinerstrasse”. 1 maja 1945 - jak i współczesne, m.in. rozpowszechniany w pięciuset (!) kopiach, w tym kilku na taśmie 70 mm, „Żołnierski trud” oraz „Żołnierskie dni”, oba operujące obrazem bez komentarza. Chodnikiewicz podkreśla, że poruszał również cywilne tematy. Dla TVP zrealizował film o Bolesławie Chrobrym „Dux Polonorum – Niemcza 1017 rok”. W „Smakowaniu miodu” ukazał gorzkie aspekty podejmowania przez naszych rodaków, w czasach PRL, pracy za granicą. W filmach „Za Niemca idzie?” i „Kto ty jesteś?” przybliżył międzyludzkie relacje polsko-niemieckie. Jego twórczość nagradzano na festiwalach w Krakowie, Lipsku, Mediolanie i Wersalu.
Od 1987 do 1991 r. Chodnikiewicz był członkiem Komitetu Kinematografii. W 1992 r. został pierwszym cywilnym i pierwszym wyłonionym z konkursu dyrektorem „Czołówki”, którą przeobraził w cywilne studio filmów dokumentalnych i fabularnych. Będąc odtąd producentem filmowym zaprosił do współpracy doświadczonych reżyserów, m.in. Andrzeja Trzosa-Rastawickiego i Antoniego Krauzego, ale pomagał też początkującym, np. Grzegorzowi Packowi, Adrianowi Pankowi, Marii Sadowskiej.
- Dzięki intuicji producenckiej i uporowi Janusza Chodnikiewicza, a także zaufaniu, które mi okazał, powstał mój debiut fabularny „Środa czwartek rano” - mówi Pacek. Obraz zdobył Wielkiego Jantara na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film, 2007. Za dyrekcji Chodnikiewicza „Czołówka” współpracowała ponadto z partnerami zagranicznymi. Jednym z owoców tej współpracy był holenderski film fabularny „Charakter” w reżyserii Mike'a Van Diema, nagrodzony Oscarem dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego, 1988.
W Stowarzyszeniu Filmowców Polskich Janusz Chodnikiewicz pełnił rozliczne funkcje, m.in. wiceprzewodniczącego Sekcji Filmu Dokumentalnego, wiceprezesa Zarządu Głównego. Dzięki staraniom Chodnikiewicza i Krystyny Krupskiej-Wysockiej Stowarzyszenie uzyskało w 1995 r. licencję na zbiorowe zarządzanie prawami autorskimi, co jeszcze bardziej wzmocniło pozycję SFP.
- Poprzez DKF-y trafiłem w 1958 r. do „Czołówki”, gdzie szybko i niespodziewanie awansowałem z kierownika archiwum na realizatora Wojskowego Magazynu Filmowego „Radar” - mówi Chodnikiewicz. W 1961 r. zaczął realizować filmy dokumentalne. Nakręcił dokumenty o tematyce wojskowej, zarówno historyczne - np. oparty na pamiętniku proboszcza z Wrocławia Paula Peikerta, zmontowany z unikatowych niemieckich archiwaliów „Wyrok na miasto”, w którym przypomniał walki o miasto na przełomie 1944 i 1945 r., czy „Berlinerstrasse”. 1 maja 1945 - jak i współczesne, m.in. rozpowszechniany w pięciuset (!) kopiach, w tym kilku na taśmie 70 mm, „Żołnierski trud” oraz „Żołnierskie dni”, oba operujące obrazem bez komentarza. Chodnikiewicz podkreśla, że poruszał również cywilne tematy. Dla TVP zrealizował film o Bolesławie Chrobrym „Dux Polonorum – Niemcza 1017 rok”. W „Smakowaniu miodu” ukazał gorzkie aspekty podejmowania przez naszych rodaków, w czasach PRL, pracy za granicą. W filmach „Za Niemca idzie?” i „Kto ty jesteś?” przybliżył międzyludzkie relacje polsko-niemieckie. Jego twórczość nagradzano na festiwalach w Krakowie, Lipsku, Mediolanie i Wersalu.
Od 1987 do 1991 r. Chodnikiewicz był członkiem Komitetu Kinematografii. W 1992 r. został pierwszym cywilnym i pierwszym wyłonionym z konkursu dyrektorem „Czołówki”, którą przeobraził w cywilne studio filmów dokumentalnych i fabularnych. Będąc odtąd producentem filmowym zaprosił do współpracy doświadczonych reżyserów, m.in. Andrzeja Trzosa-Rastawickiego i Antoniego Krauzego, ale pomagał też początkującym, np. Grzegorzowi Packowi, Adrianowi Pankowi, Marii Sadowskiej.
- Dzięki intuicji producenckiej i uporowi Janusza Chodnikiewicza, a także zaufaniu, które mi okazał, powstał mój debiut fabularny „Środa czwartek rano” - mówi Pacek. Obraz zdobył Wielkiego Jantara na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film, 2007. Za dyrekcji Chodnikiewicza „Czołówka” współpracowała ponadto z partnerami zagranicznymi. Jednym z owoców tej współpracy był holenderski film fabularny „Charakter” w reżyserii Mike'a Van Diema, nagrodzony Oscarem dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego, 1988.
W Stowarzyszeniu Filmowców Polskich Janusz Chodnikiewicz pełnił rozliczne funkcje, m.in. wiceprzewodniczącego Sekcji Filmu Dokumentalnego, wiceprezesa Zarządu Głównego. Dzięki staraniom Chodnikiewicza i Krystyny Krupskiej-Wysockiej Stowarzyszenie uzyskało w 1995 r. licencję na zbiorowe zarządzanie prawami autorskimi, co jeszcze bardziej wzmocniło pozycję SFP.
W 2012 roku Janusz Chodnikiewicz, obecnie wiceprezes honorowy SFP, otrzymał Nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich za wybitne osiągnięcia artystyczne i wkład w rozwój polskiej kinematografii.
Andrzej Bukowiecki
SFP
Ostatnia aktualizacja: 30.04.2020
fot. Piotr Król/SFP
Gdynia. Komisja wybrała dyrektora artystycznego
Nadawcy VOD przekażą 1,5 proc. przychodu do PISF
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024