Instytut, realizując wnioski z prac zespołu kryzysowego, wdrożył szereg rozwiązań w Programach Operacyjnych, wspierających branżę w czasie epidemii i okresie, który nastąpi bezpośrednio po jej zakończeniu. Najwięcej zmian wprowadzono w PO Produkcja filmowa. Pozostałe zmiany dotyczą PO Edukacja filmowa, PO Upowszechnianie kultury filmowej oraz PO Promocja polskiego filmu za granicą. Poniżej przedstawiono wykaz zmian w poszczególnych programach.
PO Produkcja filmowa
1. Zwiększono o dodatkowe 6 mln zł alokacje związane z priorytetami dofinansowującymi rozwój projektu oraz etap prac scenariuszowych – tym samym nastąpił wzrost całkowitej alokacji Programów Operacyjnych na rok 2020 do kwoty 132 650 000 zł.
2. Zmiany kwot w alokacjach:
- Priorytet I Rozwój projektu: 12,17 mln zł;
- Film fabularny: 7,6 mln zł;
- Film dokumentalny: 1,52 mln zł;
- Film animowany (w tym: seria): 3,05 mln zł;
- Priorytet X. Dewelopment scenariuszowy: 4,56 mln zł;
- Priorytet XI. Stypendia scenariuszowe: 0,77 mln zł.
3. Priorytety I i X – zniesienie ograniczenia liczby wniosków składanych w jednej sesji i prowadzonych przez jednego producenta.
4. Priorytet XI – ograniczenie liczby składanych wniosków do trzech wniosków na wnioskodawcę w sesji.
5. Zmiana w zasadach wkładu własnego w Priorytecie I: „Wnioskując o dofinansowanie, producent jest zobowiązany wnieść wkład własny w wysokości minimum 5% wnioskowanego dofinansowania z PISF. Wkład ten może mieć charakter finansowy lub finansowo-rzeczowy. W przypadku wkładu finansowo-rzeczowego, udział wkładu o charakterze rzeczowym nie może być wyższy niż 95% wartości całego wkładu własnego producenta.”
6. Z załącznika do raportu końcowego dot. Priorytetu I usunięto:
- lista realizatorów (co najmniej kierownicy pionów operatorskiego, scenograficznego) wraz z ich oświadczeniami o wstępnej woli udziału w przedsięwzięciu;
- potwierdzona obsada (co najmniej główne role) wraz z oświadczeniami aktorów o wstępnej woli udziału w przedsięwzięciu.
7. Usunięto z Priorytetu I i X zapis: „Jeżeli producent realizuje równocześnie trzy projekty z dofinansowaniem PISF na etapie Rozwoju projektu, nie może złożyć kolejnego wniosku o dofinansowanie w ramach Priorytetu I Rozwój projektu.”
8. Usunięto z Priorytetu I zapis: „Producent, który otrzymał dofinansowanie trzech projektów na etapie Rozwoju projektu, z których żaden nie został następnie złożony i przyjęty formalnie do rozpatrzenia przez Komisje Ekspertów o dofinansowanie produkcji, traci na trzy lata prawo do ubiegania się o dofinansowanie Rozwoju projektu; także w przypadku, jeśli którykolwiek z tych trzech projektów przekazał drogą cesji innemu producentowi. Ostateczny termin złożenia wniosku o dofinansowanie produkcji upływa po dwóch latach, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło złożenie raportu końcowego z wykonanego Rozwoju projektu.”
9. Dodano nowy termin sesji:
Sesja IIa/2020: 18.05-24.05.2020.
10. W Priorytecie I – zmiana wymaganych załączników do wniosku: „treatment lub scenariusz” w miejsce obowiązkowych obydwu załączników.
11. We wszystkich wnioskach do wszystkich priorytetów brak obowiązku potwierdzenia tłumaczenia przez tłumacza przysięgłego (tłumaczenia przysięgłe wymagane są do zawarcia umowy).
12. Zmiana wysokości i liczby rat w Priorytecie XI:
I rata 70% kwoty dofinansowania po podpisaniu przez stypendystę umowy z PISF;
II rata 30% kwoty dofinansowania po złożeniu scenariusza.
13. Zmiana definicji filmu trudnego: „film, którego treść i forma mają charakter artystycznie ambitny i który ma ograniczone walory komercyjne lub którego produkcja jest utrudniona z przyczyn zewnętrznych, niezależnych od producenta”.
14. W Priorytecie I zmiana wysokości rat i liczby rat: I rata 90%, druga 10%.
15. W Priorytetach II-IV oraz VI-VIII zmiana wysokości rat: I rata 80%, druga rata 10%, trzecia rata 10%.
16. Usunięto wymóg składania listu intencyjnego od dystrybutora kinowego.
17. Wszędzie, gdzie w PO Produkcja Filmowa jest mowa o filmach przeznaczonych do pierwszej eksploatacji w kinie, dodano zapis „lub serwisie VOD”.
18. Usunięto zapis: „wniosek o dofinansowanie produkcji kolejnego filmu reżysera może być składany pod warunkiem, że poprzedni film w jego reżyserii, współfinansowany przez PISF na etapie produkcji, został odebrany podczas co najmniej jednego pokazu zorganizowanego przez producenta. W przypadku, gdy film nie został odebrany, ale produkcja jest zaawansowana, producent może ubiegać się o promesę, dotyczącą finansowania kolejnego przedsięwzięcia z reżyserem, którego film nie został odebrany, ale jedynie w szczególnych przypadkach, a wnioskodawca musi uzyskać na to zgodę Dyrektora PISF przed rozpoczęciem naboru wniosków w sesji”.
19. W całym PO Produkcja filmowa zniesiono wymóg odejmowania wartości wkładów rzeczowych własnych producenta od kwoty stanowiącej podstawę obliczania narzutu kosztów ogólnych.
PO Edukacja filmowa i PO Upowszechnianie kultury filmowej
1. Powrót do kosztorysów sprzed roku. Kosztami kwalifikowanymi są:
- koszty przygotowania i zarządzania przedsięwzięciem (w tym wynagrodzenia dyrektorów i koordynatorów);
- wszystkie koszty obsługi przedsięwzięcia (w tym koszty osobowe);
- koszty dotyczące podróży i noclegów (organizatorów, twórców, gości);
- koszty cateringu.
2. Nowe pozycje w kosztorysach związane z działalnością online:
- PO Upowszechnianie kultury filmowej, Priorytet I Festiwale filmowe – nowa pozycja w kosztorysie: „koszty obsługi festiwalu online”;
- PO Upowszechnianie kultury filmowej, Priorytet II Inicjatywy filmowe – nowa pozycja „koszty obsługi projektów online” w kosztorysach przedsięwzięć: 1) organizacja przeglądów i innych wydarzeń filmowych o charakterze lokalnym; 2) działalność kin studyjnych i lokalnych; 4) organizacja kongresów, konferencji i sympozjów, mających na celu pogłębianie i upowszechnianie wiedzy o filmie; 5) organizacja konkursów filmowych, wystaw oraz innych wydarzeń promujących sztukę filmową; 6) inne działania realizujące cele Priorytetu II.
- Wszystkie Priorytety w PO Edukacja filmowa – nowa pozycja: „koszty obsługi projektów edukacyjnych online”.
-
PO Promocja polskiego filmu za granicą
1. W priorytetach Promocja polskiego filmu za granicą i Dystrybucja polskiego filmu za granicą przywrócenie możliwości wykazania wolontariatu i umów barterowych w minimalnym wkładzie własnym beneficjenta, który powinien wynosić 10% całości budżetu przedsięwzięcia.
2. W priorytecie Promocja polskiego filmu za granicą w zadaniach 3. (organizowanie poza granicami kraju imprez, promujących dorobek polskich twórców filmowych oraz polską twórczość filmową – przeglądy, retrospektywy, wystawy, konferencje) i 5. (organizowanie i współorganizowanie z partnerami zagranicznymi szkoleń, warsztatów, prezentacji dla przedstawicieli branży filmowej) nowa pozycja w kosztach kwalifikowanych „koszt obsługi przedsięwzięcia online”.
3. Możliwość przedłużenia ważności decyzji o 6 m-cy we wszystkich priorytetach za zgodą Dyrektora.
4. W priorytecie Dystrybucja polskiego filmu za granicą możliwość złożenia wniosku bez zachowania terminu 6 tyg przed datą rozpoczęcia dystrybucji za zgodą Dyrektora.
5. W priorytecie Dystrybucja polskiego filmu za granicą możliwość złożenia wniosku na dystrybucję w serwisach VOD za zgodą Dyrektora.
Opis Programów Operacyjnych PISF na rok 2020 wraz z trybem naboru i wyboru wniosków dostępny jest https://pisf.pl/wp-content/uploads/2020/04/Programy-Operacyjne-2020-zmienione-16.04.2020.pdf