PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Istniejący od prawie roku kierunek studiów Produkcja form audiowizualnych na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego cieszy się uznaniem środowiska akademickiego. O sensownym połączeniu teorii z realną praktyką mówią studenci. Według zapewnień UG popularny przedmiot znajdzie się w ofercie kształcenia w roku akademickim 2020/2021.

Produkcja form audiowizualnych to kierunek studiów licencjackich o profilu praktycznym na Uniwersytecie Gdańskim, którego celem jest przygotowanie absolwenta do wszechstronnej działalności na współczesnym rynku audiowizualnym w zawodzie producenta. Warto przypomnieć, że był to jeden z najbardziej pożądanych kierunków rekrutacji w 2019 roku. - Najlepszą wizytówką jest fakt, że na jedno miejsce starało się 14 osób, dlatego nasi studenci są światli i kreatywni – mówi prof. UG, dr hab. Krzysztof Kornacki. - Poznają sferę artystyczną zawodu, uczą się zarządzania, wiedzą jak powinien współpracować producent kreatywny z reżyserem w modelu kina autorskiego – przyznaje.


Program studiów zbudowany jest z chronologicznie uporządkowanych modułów: historia i estetyka mediów audiowizualnych, współczesny rynek audiowizualny, produkcja audiowizualna, development, pre-produkcja, produkcja – okres zdjęciowy, post-produkcja i technika zdjęciowa, dystrybucja, ekonomia w mediach, zarządzanie w mediach, prawo w mediach. - Pracując nad programem nauczania analizowaliśmy kierunki produkcyjne na uczelniach zagranicznych i krajowych, a także odwoływaliśmy się do własnych doświadczeń zawodowych i tych wyniesionych ze studiów. Szukaliśmy najlepszych rozwiązań, które sprawdzą się nie tylko w kontekście lokalnym, ale również międzynarodowym – stwierdza wykładowca Tomasz Kożuchowski. Przy układaniu planu zajęć ważny był również tok prac nad filmem, tak aby kolejność nabywania kompetencji przez studentów odpowiadała rzeczywistemu procesowi produkcji. Twórcom programu zależało na tym, by każda umiejętność praktyczna została oparta na dobrych podstawach teoretycznych. W nauczaniu wykorzystują nieznaną wcześniej polskim studentom literaturę anglojęzyczną, która w szerszym zakresie podejmuje wątki produkcyjne. - To nie tylko uzupełnienie filmoznawstwa teoretycznego, ale studia o profilu praktycznym, koncentrujące się na zdobywaniu wiedzy i przedmiotach z zakresu zarządzania - oznajmia prof. Kornacki.


Hugh Welchman w bluzie promującej film "Twój Vincent", mat. prasowe 


Warto wspomnieć wydarzenie, które odbyło się we współpracy z British Council-Polska w grudniu 2019 roku. Wtedy to brytyjski producent Hugh Welchmana z Breakthru Films opowiedział studentom jak wygląda współpraca polsko-brytyjska oraz w jaki sposób rozwijał się projekt filmu "Twój Vincent". Hugh Welchman jest laureatem Oscara za film "Piotruś i wilk" (producent). Wyreżyserowany wspólnie z Dorotą Kobielą "Twój Vincent" uzyskał Oscarową nominację. Welchman jest założycielem studia BreakThru Films produkującego filmy w technice malarskiej animacji. Przed wykładem zaprezentowano krótkometrażowe filmy zrealizowane w London Film School.


Hugh Welchman w trakcie wykładu ze studentami, fot. mat. prasowe 


Zdaniem studentów Produkcji form audiowizualnych budowa modułowa pozwala na poznanie porządku prac związanych z produkcją w każdym jej aspekcie. - PFA traktuję jako dopełnienie obranej przeze mnie ścieżki edukacyjnej, bo jako magister filologii polskiej zamiast kierunku podyplomowego wybrałem kształcenie pierwszego stopnia na Uniwersytecie Gdańskim – mówi student Robert Wolak. Jak dodaje, zawsze był zwolennikiem praktycznego podejścia do nauki, a to właśnie takie przedmioty przeważają w dotychczasowym planie zajęć. - W przeciwieństwie do studiów filmoznawczych na PFA nacisk położony jest na aspekty organizacji pracy przy tworzeniu obrazu filmowego – przyznaje Wolak. Zajęcia prowadzą zarówno akademicy, jak i osoby z branży filmowej. Wydaje mi się, że są to studia, które otwierają wiele ścieżek, niezależnie od tego, w jakim pionie produkcyjnym planujemy się znaleźć w przyszłości. Niewątpliwym atutem są z pewnością ludzie, z którymi przyszło mi studiować, mimo młodego wieku większość z nich stawiało już pierwsze kroki w szeroko pojętej branży, ma na koncie pierwsze filmy, scenariusze – puentuje. W opinii Konstantego Suworowa PFA to dobra możliwość na rozwój i zdobywanie doświadczenia oraz przydatnej wiedzy na temat produkcji. - Jestem bardzo zadowolony z tych studiów – przyznaje. - Myślę, że lepiej nie mogłem trafić. Większość wykładowców to wspaniali ludzi z bogatą wiedzą i doświadczeniem. Gdybym nawet mogłem zmienić kierunek na jakikolwiek inny to nie zrobiłbym tego – komentuje uczestnik zajęć.


Twórcy kierunku podkreślają, że jest on dowodem na to, że uniwersytecka humanistyka również może być praktyczna, że znakomicie łączy się z zagadnieniami zarządzania, ekonomii i prawa. - Dostrzegamy w tym kierunku potencjał do rozwoju rynku audiowizualnego na Pomorzu – zauważa Kożuchowski. W naszym kraju istnieją już silne ośrodki edukacji producenckiej w Polsce centralnej i południowej mające za sobą bardzo długą tradycję. Profesor Marcin Adamczak uzupełnia, że ta inicjatywa stanie się dopełnieniem mapy o ośrodek w Polsce północnej, który jest też powiązany z festiwalami i lokalnymi firmami, i który mógłby promieniować poza samo Trójmiasto.


Marcin Radomski
SFP/UG
Ostatnia aktualizacja:  21.04.2020
Zobacz również
fot. materiały prasowe
“Warszawa: Miasto podzielone”: Absurd w niemieckim planowaniu miasta
Polskie animacje w konkursie festiwalu Annecy
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2020
Scroll