PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Joanna Wojtulewicz – znakomita montażystka, wieloletnia członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich, 14 kwietnia 2020 roku obchodzi swoje urodziny.
Specjalizuje się w dokumentach, choć ma na swym koncie również montaż kilku filmów fabularnych, m. in. „Szkoły kochanków, czyli cosi fan tutte” (1987) Krzysztofa Tchórzewskiego i „Oszołomienia” (1988) Jerzego Sztwiertni, oraz seriali telewizyjnych, m.in. „Tylko Kaśki” (1980) i „Przybłędy” (1984) Włodzimierza Haupego.

Przez wiele lat związana była z warszawską Wytwórnią Filmów Dokumentalnych, gdzie w 1970 roku zadebiutowała montażem „Sopotu 70” Antoniego Halora i Józefa Gębskiego. Pracowała nad nim wspólnie z Agnieszką Bojanowską i Alfredą Czarnecką. Kolejne filmy – „Homo ludens” (1972) Bohdana Kosińskiego oraz „Wszyscy dla wszystkich” (1976) Pawła Kędzierskiego i Leszka Tarnowskiego – montowała razem z Lidią Zonn. Pierwszą samodzielną pracą montażową Wojtulewicz był dokument Kosińskiego „Jeden przeciwko dziesięciu” (1976).

Pracowała przy realizacji blisko 150 filmów. Wiele zmontowanych przez nią dokumentów zostało uhonorowanych prestiżowymi nagrodami, m.in. nakręceni w gdańskiej Stoczni podczas sierpniowego strajku  „Robotnicy ‘80” (1980) Andrzeja Chodakowskiego i Andrzeja Zajączkowskiego (zmontowani wspólnie z Katarzyną Maciejko i Marylą Szymańską) – nagrodą FIPRESCI w Lille (1981), „Choroba głodowa” (1984) Jarmo Jaaskelainena – Grand Prix w Bilbao i Srebrnym Lajkonikiem w Krakowie (1984), „Piękny dwudziestoletni” (1986) Andrzeja Titkowa – Złotą Taśmą w Krakowie (1987) i Brązowym Pegazem w Zakopanem (1988), „Ulica Wapienna” (2004) Grzegorza Packa – Grand Prix w Płowdiwie (2004), „Obcy na mojej kanapie” (2017) Grzegorza Brzozowskiego – Srebrnym Lajkonikiem w Krakowie (2017).

Pośród filmów zmontowanych przez Joannę Wojtulewicz znajdują się tak znakomite dokumenty, jak „Dziad i baba” (1982) i „Przewodnik” (1984) Tomasza Zygadły, „Nauczyciele” (1985) i „Wojny innych ludzi” (1996) Michała Bukojemskiego, „Czy będzie wojna” (1986) i „Więcej bluesa” (1988) Krzysztofa Magowskiego, „Smród” (1987) Mirosława Borka, „Daj mi to” (1988), „W baśniach i na taśmie”(199)  i „Droga” (1990) Andrzeja Titkowa, „Mgła” (1993) Ireny Kamieńskiej, „Marzenia są ciekawsze” (1999) Stanisława Janickiego, „Młodość w czasach zagłady” (2001) i „Dzieciństwo w cieniu śmierci” (2004) Małgorzaty Imielskiej, „Tam, gdzie się ludzie nie umawiali” (2007) Dżamili Ankiewicz, „Niebieskie kwiaty” (2011) Tadeusza Króla, czy ostatni – poświęcony nieżyjącemu już reżyserowi Stanisławowi Jędryce – „Moje życie w kinie” (2018) Zbigniewa Kowalewskiego.
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja:  11.04.2020
Zobacz również
fot. SFP
39. Młodzi i Film: Przedłużono nabór
Nie przegap! Zgłoś projekt na Polish Days
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll