Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Tomasz Tarasin – operator ponad siedemdziesięciu filmów fabularnych i dokumentalnych, wieloletni członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich, 8 marca 2020 roku obchodzi 80. urodziny.
Pochodzi z Olkusza, gdzie urodził się 8 marca 1940 roku. W 1966 roku ukończył studia na Wydziale Operatorskim Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej i Filmowej (taką nazwę wówczas nosiła łódzka uczelnia). Podczas studiów robił zdjęcia do etiud reżyserowanych przez kolegów, m.in. do „Szczątków naszych przodków” (1964) Krzysztofa Gradowskiego, „Grześka” (1966) Antoniego Krauzego. Jako profesjonalny operator zadebiutował zdjęciami do dokumentu Mariusza Waltera „Gra o wszystko” (1970), poświęconego rozgrywanemu na Śląsku słynnemu meczowi piłkarskiemu pomiędzy drużynami Górnika Zabrze i AS Roma o wejście do finału Mistrzostw Europejskich Zdobywców Pucharów.
Ma na swoim koncie zdjęcia do blisko trzydziestu filmów dokumentalnych, m.in. do głośnej „Opowieści o człowieku, który wykonał 552% normy” (1973) Wojciecha Wiszniewskiego, niekonwencjonalnie przedstawiającej Bernarda Bugdoła, przodownika pracy z końca lat czterdziestych ubiegłego wieku, przez wiele lat niedopuszczonej przez cenzurę do rozpowszechniania, a także do kilku niezwykle interesujących krótkich filmów Andrzeja Barańskiego, m.in. „Strumiłło” (1977), „Drugi dom” (1978), „Wypracowanie” (1979), „Megality” (1979), „Śladami Tadeusza Makowskiego” (1971). Sam wyreżyserował kilka krótkometrażowych dokumentów, m.in. „Kobiety” (1971), „Krajobrazy” (1972), „Jana Tarasina podróż sentymentalna” (1998).
W filmie fabularnym debiutował – jako operator kamery – „Skrzydłami” (1972) Krzysztofa Wojciechowskiego. Jest autorem zdjęć do kilkunastu fabuł telewizyjnych, m.in. „W domu” (1975) Andrzeja Barańskiego, „Honor dziecka” (1976) Feriduna Erola, „Party przy świecach” (1980) Antoniego Krauzego, oraz kilkunastu kinowych, m.in. „Ostrze na ostrze” (1983) Tadeusza Junaka, „Nad Niemnem” (1986) Zbigniewa Kuźmińskiego, „Dzikun” (1987) Andrzeja Barszczyńskiego, „Akwarium” (1995) Antoniego Krauzego, a także aktorskiej części „Triumfu pana Kleksa” (2001) Krzysztofa Gradowskiego.
Zdjęcia do „Tajemnicy puszczy” (1990) Andrzeja Barszczyńskiego przyniosły mu statuetkę Poznańskich Koziołków na 12. Festiwalu Polskich Filmów dla Dzieci i Młodzieży w Poznaniu (1992), a zdjęcia do „Historii o proroku Eliaszu z Wierszalina” (1997) Krzysztofa Wojciechowskiego nagrodę na Festiwalu Filmowym „Projektor” w Białymstoku (1997).
Tarasin jest również autorem zdjęć do wielu popularnych seriali telewizyjnych, m.in. „Rycerze i rabusie” (1984) Tadeusza Junaka, „Nad Niemnem” (1986) Zbigniewa Kuźmińskiego, „Plecak pełen przygód” (1993) Janusza Dymka, „Akwarium, czyli samotność szpiega” (1995) Antoniego Krauzego, a także „Zespół adwokacki” (1993-1994), „Złotopolscy” (1997-2010), „Plebania” (2000-2011).
Ma na swoim koncie zdjęcia do blisko trzydziestu filmów dokumentalnych, m.in. do głośnej „Opowieści o człowieku, który wykonał 552% normy” (1973) Wojciecha Wiszniewskiego, niekonwencjonalnie przedstawiającej Bernarda Bugdoła, przodownika pracy z końca lat czterdziestych ubiegłego wieku, przez wiele lat niedopuszczonej przez cenzurę do rozpowszechniania, a także do kilku niezwykle interesujących krótkich filmów Andrzeja Barańskiego, m.in. „Strumiłło” (1977), „Drugi dom” (1978), „Wypracowanie” (1979), „Megality” (1979), „Śladami Tadeusza Makowskiego” (1971). Sam wyreżyserował kilka krótkometrażowych dokumentów, m.in. „Kobiety” (1971), „Krajobrazy” (1972), „Jana Tarasina podróż sentymentalna” (1998).
W filmie fabularnym debiutował – jako operator kamery – „Skrzydłami” (1972) Krzysztofa Wojciechowskiego. Jest autorem zdjęć do kilkunastu fabuł telewizyjnych, m.in. „W domu” (1975) Andrzeja Barańskiego, „Honor dziecka” (1976) Feriduna Erola, „Party przy świecach” (1980) Antoniego Krauzego, oraz kilkunastu kinowych, m.in. „Ostrze na ostrze” (1983) Tadeusza Junaka, „Nad Niemnem” (1986) Zbigniewa Kuźmińskiego, „Dzikun” (1987) Andrzeja Barszczyńskiego, „Akwarium” (1995) Antoniego Krauzego, a także aktorskiej części „Triumfu pana Kleksa” (2001) Krzysztofa Gradowskiego.
Zdjęcia do „Tajemnicy puszczy” (1990) Andrzeja Barszczyńskiego przyniosły mu statuetkę Poznańskich Koziołków na 12. Festiwalu Polskich Filmów dla Dzieci i Młodzieży w Poznaniu (1992), a zdjęcia do „Historii o proroku Eliaszu z Wierszalina” (1997) Krzysztofa Wojciechowskiego nagrodę na Festiwalu Filmowym „Projektor” w Białymstoku (1997).
Tarasin jest również autorem zdjęć do wielu popularnych seriali telewizyjnych, m.in. „Rycerze i rabusie” (1984) Tadeusza Junaka, „Nad Niemnem” (1986) Zbigniewa Kuźmińskiego, „Plecak pełen przygód” (1993) Janusza Dymka, „Akwarium, czyli samotność szpiega” (1995) Antoniego Krauzego, a także „Zespół adwokacki” (1993-1994), „Złotopolscy” (1997-2010), „Plebania” (2000-2011).
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja: 7.03.2020
fot. SFP
Piotr Sobociński laureatem Nagrody PSC!
Urodziny Ewy Jastrzębskiej
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024