PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
22 lutego podczas 70. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie, w ramach sekcji Berlinale Classics, odbyła się światowa premiera cyfrowo odrestaurowanego filmu "Ostatni etap" w reżyserii Wandy Jakubowskiej z 1948 roku. Gośćmi specjalnymi premierowego seansu byli: Dariusz Wieromiejczyk – Dyrektor Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego oraz Monika Talarczyk – historyczka kina, autorka książki "Wanda Jakubowska. Od nowa".
Pierwszy raz w historii MFF w Berlinie prezentuje polski film w sekcji Berlinale Classics. W tym szczególnym wydarzeniu odbywającym się w sobotni wieczór w wypełnionej po brzegi sali kina CinemaxX wzięli udział: Dariusz Wieromiejczyk – Dyrektor Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego oraz Monika Talarczyk – historyczka kina, autorka książki "Wanda Jakubowska. Od nowa", Anna Sienkiewicz-Rogowska - zastępca Dyrektora Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego oraz Krzysztof Zanussi, do niedawna dyrektor Studia Filmowego TOR, producenta filmu. Dariusz Wieromiejczyk opowiedział o trudnym procesie rekonstrukcji "Ostatniego etapu". Oryginał filmu nie przetrwał, dlatego restauracja obrazu objęła usunięcie nabytego migotania, korektę geometrii/deformacji obrazu, stabilizację, usunięcie zabrudzeń i uszkodzeń mechanicznych zawartych na taśmie filmowej. Skanowanie, mastering i cyfrową kinową kopię dystrybucyjną wykonano w standardzie 4K. Był również problem z dźwiękiem, ponieważ użyto szwedzkiego systemu, którego dziś nikt nie zna. Dźwięk nagrany na planie i podczas dubbingu nie był taki sam. Dwanaście osób przez sześć miesięcy pracowało nad rekonstrukcją filmu. Monika Talarczyk przypomniała proces powstawania  "Ostatniego etapu". - To bardzo ważny film w historii światowego kina, gdyż jest pierwszym fabularnym obrazem o obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau. Wanda Jakubowska znalazła swoje miejsce w kinematografii jako "matka" tego typu filmów - mówiła Talarczyk. "Ostatni etap" nakręcono w obozie, a specyficzna aura powstała również ze względu na sytuację Jakubowskiej, która sama przeżyła pobyt w Auschwitz. Przy "Ostatnim etapie" pracowało więcej takich osób m.in. kierownik zdjęć Wilhelm Hollender.To pierwszy polski film, który wszedł na ekrany w ponad pięćdziesięciu krajach i który prasa światowa uznała za dzieło wielkiego formatu. Jeden z najbardziej wstrząsających dzieł obrazujących II wojnę światową. Zrealizowany został w autentycznej scenerii obozu.

"Ostatni etap", fot. WFDiF

"Ostatni etap" to jeden z najwcześniejszych filmów dotykających tematyki Holocaustu, częściowo zrealizowany na terenie obozu Auschwitz-Birkenau. Reżyserka realistycznie obrazuje w nim horror przymusowej pracy i masowej eksterminacji, ale także opór więźniarek. Film Jakubowskiej, zdaniem filmoznawcy Tadeusza Lubelskiego, nie tylko zmienił tuż po II wojnie światowej krajobraz polskiego kina, ale też po raz pierwszy zapewnił mu międzynarodowy prestiż.

Epicka opowieść o życiu i walce bohaterskich kobiet różnych narodowości, więźniarek Auschwitz-Birkenau. Film ma luźną konstrukcję, akcja obejmuje kilka równoległych wątków. Marta jest polską Żydówką, tłumaczką, działa w obozowym ruchu oporu; ginie podczas próby ucieczki. Rosyjska więźniarka – lekarka Eugenia, próbująca ratować chorych, zostaje poddana torturom i stracona. Niemiecka komunistka Anna trafia do obozowego bunkra. Tragiczne losy więźniarek, zdziczenie i sadyzm niemieckiej załogi obozu – ten syntetyczny obraz rzeczywistości obozowej przekazała była więźniarka Auschwitz – Wanda Jakubowska, która jest także współautorką scenariusza (druga scenarzystka, Gerda Schneider, również była więźniarka obozu). 

Restaurację cyfrową filmu przeprowadziła Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny we współpracy ze Studiem Filmowym TOR (obecnie Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych).

 

70. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie potrwa do 1 marca.

Marcin Radomski/Berlin
Berlinale/FINA
Ostatnia aktualizacja:  23.02.2020
Zobacz również
fot. SFP
Relacja z planu „Eastern”
Młodzi filmowcy realizują film dokumentalny o Krzysztofie Globiszu. Trwa zbiórka funduszy
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll