PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Jak co roku, przedstawiamy nasz dwuczęściowy subiektywny przegląd filmowych wydarzeń roku. Przedstawiamy tematy, które nas szczególnie zainteresowały, które roztrząsaliśmy w naszym portalu i o których było głośno w środowisku filmowym
Mamy za sobą rok pełen dobrych filmów i znaczących  sukcesów polskiego kina, które nie tylko świetnie sobie radzi w box office, ale także jest aktywne i widoczne poza granicami kraju. Z drugiej strony mamy też poczucie, że nie mieliśmy do czynienia z rokiem przełomowym. Do największyci h radości należy zaliczyć sukcesy filmów Agnieszki Holland, Pawła Pawlikowskiego, Jana Komasynaszych animatorów, do największych smutków: ostateczne pożegnanie z Zespołami Filmowymi. Najgoręcej dyskutowaną kwestią była sprawa konkursu i regulaminu Konkursu Głównego FPFF w Gdyni. Najbardziej widocznym trendem – dynamiczny rozwój i przemiany (zarówno lokalne, jak i globalne) rynku VOD i rozkwit telewizyjnej produkcji serialowej.

2019 rok przyniósł znaczące zmiany w prawie: ustawę o zachętach oraz przyjęcie przez Parlament Europejski dyrektywy o prawach autorskich na jednolitym rynku cyfrowym, która jest wielkim krokiem w kierunku ochrony praw twórców.

Dla Stowarzyszenia Filmowców Polskich był to rok wytężonej pracy w związku z wejściem w życie nowelizacji ustawy dot. m.in. organizacji zbiorowego zarządzana prawami autorskimi. Nowelizacja wymusza na organizacjach znaczące zmiany w statucie i praktyce działania. 2019 był także  okiem, w którym poznaliśmy rezultaty pierwszej edycji programu „60 Minut” Studia Munka. "Supernova" Bartosza Kruhlika jest już na ekranach kin, zdobyła w Gdyni nagrodę za debiut, jeździ po świecie. „Eastern” Piotra Adamskiego wejdzie na ekrany w marcu, już z kilkoma nagrodami i nominacjami na koncie. Program jest kontynuowany, powstają już kolejne „sześćdziesiątki”.

Styczeń
 

10 stycznia zmarła montażystka Agnieszka Bojanowska. 14 stycznia zmarł operator Wiesław Zdort. 21 stycznia zmarł reżyser filmów dokumentalnych, wieloletni członek Zarządu Głównego SFP Paweł Kędzierski.

W drugiej połowie stycznia ogłoszono Programy Operacyjne PISF, początkowo niezatwierdzone przez Radę PISF.

"Zimna wojna" została nominowana do 91. nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej w trzech kategoriach! Film walczył o Oscara w kategoriach: Najlepszy Film Nieanglojęzyczny, Najlepszy Reżyser oraz Najlepsze Zdjęcia.  "Zimna wojna" Pawła Pawlikowskiego otrzymała aż cztery nominacje do BAFTA. Łukasz Żal został nominowany do nagrody przyznawanej przez Amerykańskie Stowarzyszenie Autorów Zdjęć Filmowych (ASC). Joanna Kulig otrzymała Paszport Polityki.

Joanna Kulig, fot. Jacek Czerwiński

Luty
Na zakończonym 3 lutego 2019 r. festiwalu w Sundance Krystyna Janda otrzymała nagrodę aktorską za kreację w filmie Jacka Borcucha "Słodki koniec dnia" („Dolce Fine Giornata”). Na  Sundance prezentowane są także: „Harda” w reżyserii Marcina Polara ze Studia Munka SFP oraz „Acid Rain” Tomka Popakula, który w ten sposób rozpoczął serię błyskotliwych sukcesów na imprezach w Polsce i za granicą.

Rozdano nagrody Hiszpańskiej Akademii Filmowej GOYA. "Zimna wojna" została najlepszym filmem europejskim a „Jeszcze dzień życia” najlepszym pełnometrażowym filmem animowanym.

W programie 69. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie znalazły się polskie filmy m.in. Agnieszki Holland „Mr. Jones” (Konkurs Główny) i Joli Bańkowskiej „Story” ze Studia Munka-SFP.  Złote Taśmy”, nagrody krytyków z Koła Piśmiennictwa Filmowego przy SFP otrzymały ex aequo filmy "Kler" Wojciecha Smarzowskiego i "Zimna wojna" Pawła Pawlikowskiego. W kategorii zagranicznej triumfowała „Roma” Alfonso Cuaróna.

Filmweb opublikował raport „Jak zmienia się widz filmowy w Polsce”, który ukazuje zmiany preferencji i zwyczajów kinowych Polaków w ostatnich latach.

PISF poinformował, że 100 najważniejszych polskich filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych z ostatnich stu lat będzie można obejrzeć cyklicznie w ciągu dwóch najbliższych lat na pokładach samolotów dalekodystansowych LOT—u.  Kino na 100!” jest częścią projektu „Kino Niepodległej. Najważniejsze filmy stulecia”, realizowanego przez PISF w ramach Wieloletniego Programu Rządowego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022.

Weszła  w życie ustawa o zachętach. PISF rozpoczyna nabór wniosków do programu.

Łukasz Żal otrzymał nagrodę ASC przyznawaną przez Amerykańskie Stowarzyszenie Autorów Zdjęć Filmowych (ASC) za zdjęcia do „Zimnej wojny”.

Agnieszka Holland, fot. Borys Skrzyński / SFP

Marzec

13 marca zmarła Zofia Czerwińska.

Dyrektywa w sprawie praw autorskich na jednolitym rynku cyfrowym została poparta przez Parlament Europejski. Dyrektywa ma na celu poprawę sytuacji przestrzegania praw autorskich i pokrewnych w świecie cyfrowym.

Rozdano Polskie Nagrody Filmowe Orły 2019. Siedem statuetek otrzymała "Zimna wojna" Pawła Pawlikowskiego– w tym za film, reżyserię, scenariusz i aktorkę pierwszoplanową. "Kler" Wojciecha Smarzowskiego wyróżniono czterema statuetkami, w tym za pierwszoplanową i drugoplanową rolę męską. Orła za osiągnięcia życia otrzymał Krzysztof Zanussi.

Kwiecień

2 kwietnia zmarł reżyser Andrzej Trzos Rastawiecki. 3 kwietnia zmarł operator Jerzy Wójcik.

 4. edycję Nagrody im. Krzysztofa Krauze, organizowaną przez Gildię Reżyserów,  otrzymał  Wojciech Smarzowski za "Kler". Andrzej Jakimowski został nowym przewodniczącym Gildii. Piotr Śliskowski został przewodniczącym zarządu Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych (PSC).; organizacja wybrała nowe władze.

Maj
7 maja zmarł Stanisław Jędryka.

Podczas 72. MFF w Cannes odbyła się promocja zachęt finansowych dla produkcji audiowizualnej w Polsce. Pierwsze dofinansowania ogłoszono pod koniec 2019 roku. W Jury konkursu głównego w Cannes znalazł się Paweł Pawlikowski. Do konkursu studenckich filmów krótkometrażowych Cinéfondation zakwalifikowały się:   produkcja łódzkiej Szkoły Filmowej - „Duszyczka” Barbary Rupik i „Roadkill” Leszka Mozgi (London College of Communication). „Kanał" Andrzeja Wajdy znalazł się w programie sekcji Cannes Classics 72. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes prezentującej filmy po rekonstrukcji cyfrowej.

Laureatką Nagrody im. Krzysztofa Mętraka została Klaudia Rachubińska. "Słodki koniec dnia" Jacka Borcucha wygrywa Konkursu Polskich Filmów Fabularnych 12. Mastercard Off Camera w Krakowie.

„Tylko nie mów nikomu” braci Tomasza i Marka Sekielskich zebrał na YouTube od swojej premiery 11 maja 2019 ponad 23 mln wyświetleń i zajął pierwsze miejsce w rankingu YouTube Rewind 2019.

Ponad 50 proc. wzrost oglądalności na 16. Festiwalu Filmowym Millennium Docs Against Gravity przełożył się na nadzwyczajne zainteresowanie widzów filmami polskich twórców. Jak uważa szef festiwalu Artur Liebhart, na tegorocznym festiwalu objawiła się „nowa fala polskiego dokumentu”.  Ponad 11 000 widzów obejrzało filmy nakręcone przez polskich twórców, którzy postanowili zaprezentować premierowo swoje filmy na 16. Millennium Docs Against Gravity.


Izabela Plucińska, fot. Agnieszka Fiejka

Czerwiec

3 czerwca zmarł operator dźwięku Wiesław Znyk. 7 czerwca zmarł reżyser Ryszard Bugajski .

„Portret Suzanne” Izabeli Plucińskiej otrzymała Złotego Smoka na 59. Krakowskim Festiwalu Filmowym. Złotego Lajkonika otrzymał Grzegorz Paprzycki za film „Mój kraj taki piękny”. Podczas Forum Dokumentu i Animacji szczegółowo omawiane były konsekwencje dyrektywy wprowadzającej nowe zasady ochrony prawa autorskiego w internecie.

„Moja polska dziewczyna” Ewy Banaszkiewicz i Mateusza Dymka otrzymała Wielkiego Jantara na 38. Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film. Jantary za krótkie metraży otrzymują: Grzegorz Paprzycki za film pt.:  "Mój kraj taki piękny", Julia Orlik za film pt.: "Mój dziwny starszy brat" i Hubert Patynowski za film pt.: "Nie zmieniaj tematu".

Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych wybrała  nowy zarząd, prezeską została Alicja Grawon-Jaksik.

Lipiec

Po ogłoszeniu listy filmów konkursowych 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni rozgorzała dyskusja nad sposobem selekcji i regulaminem FPFF. Spór dotyczył główne trzech filmów: "Interior", "Supernova", "Mowa ptaków". Ostatecznie, po interwencjach (m.in. prezesa SFP) oraz dyskusji z udziałem mediów i środowiska filmowego, filmy te trafiły do Konkursu Głównego.

Warner Bros. Pictures informuje, że będzie koproducentem pełnometrażowego debiutu fabularnego Aleksandry Terpińskiej pt. „Inni ludzie”. Firma ogłosiła, że rozszerza działalność o produkcję polskich filmów.  

Rusza projekt Filmowa Małopolska, którą koordynuje Kraków Film Klaster. Najważniejszym celem projektu jest promocja małopolskich przedsiębiorstw z sektora produkcji filmowej za granicą.  Na MFF Nowe Horyzonty ogromną popularnością cieszą się Polish Days – pitchingi polskich filmów na różnym etapie produkcji. Sekcja branżowa cieszy się ogromną popularnością.


Mateusz Dymek i Ewa Banaszkiewicz, fot. Sylwia Olszewska


18 sierpnia zmarł producent filmowy Piotr Woźniak-Starak.  20 sierpnia zmarł scenarzysta Jan Purzycki.

ITI Neovision, właściciel platformy nc+ , zawarł przedwstępną umowę nabycia 70 proc. udziałów firmy Kino Świat zajmującej się dystrybucją filmów. W zarządzie pozostali jego dotychczasowi właściciele Tomasz Karczewski i Marcin Piasecki.

Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  22.01.2020
Zobacz również
"Wszystko dla mojej matki" wygrywa w Dhace
Henryk Bielski – tańczący z filmami
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll