PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Koło Piśmiennictwa Filmowego Stowarzyszenia Filmowców Polskich (polska sekcja FIPRESCI) przyznało dzisiaj (9 stycznia 2020) nagrody dla filmów wprowadzonych na ekrany polskich kin w 2019 roku. Nagrodzone „Złotymi Taśmami” filmy to: „Boże Ciało” Jana Komasy i „Ból i blask” Pedro Almodóvara. „Supernova” Bartosza Kruhlika otrzymała wyróżnienie.
„Złote Taśmy” to nagroda, którą krytycy filmowi Stowarzyszenia Filmowców Polskich zrzeszeni w Międzynarodowej Federacji Prasy Filmowej FIPRESCI, przyznają nieprzerwanie od 1985 roku.

„Złote Taśmy” w kategorii film polski otrzymało „Boże Ciało” Jana Komasy. W kategorii zagranicznej triumfował „Ból i blask” Pedro Almodóvara. Krytycy zrzeszeni w Kole Piśmiennictwa Filmowego Stowarzyszenia Filmowców Polskich (polska sekcja FIPRESCI) przyznali także wyróżnienia. W kategorii film polski otrzymały je: „Supernova” Bartosza Kruhlika i „Mowa ptaków” Xawerego Żuławskiego, a w kategorii film zagraniczny: „Wysoka dziewczyna” Kantemira Bałagowa i „Joker” Todda Phillipsa.

Historia nagród przyznawanych przez polskich krytyków filmowych sięga 1956 roku. Początkowo nosiły one nazwę Syrenki Warszawskiej i przyznawane były w kategoriach najlepszego filmu polskiego, polskiego - krótkometrażowego i zagranicznego. Nagroda krytyków, zrzeszonych ówcześnie w Stowarzyszeniu Dziennikarzy Polskich, w krótkim czasie zyskała duży prestiż, a to ze względu na niezależność od politycznej koniunktury.

Po wprowadzeniu stanu wojennego i delegalizacji Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, środowisko krytyków zostało podzielone. Utworzono Stowarzyszenie Dziennikarzy PRL, które przejęło prawo do przyznawania Syrenki Warszawskiej. Część krytyków przystąpiła do Stowarzyszenia Filmowców Polskich, ustanawiając w 1985 r., jako Samodzielne Koło Piśmiennictwa (dzisiaj Koło Piśmiennictwa), swoją coroczną nagrodę za najlepszy obraz Polskich ekranów, w kategoriach filmu polskiego i zagranicznego.


Jacek Bromski, prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich wręcza Wojciechowi Smarzowskiemu „Złotą Taśmę” za film „Kler”. "Złote Taśmy" 2018, fot. Borys Skrzyński/SFP

Wśród laureatów nagrody znajdują się twórcy i dzieła, których wartość artystyczną i podziw kolejnych pokoleń widzów potwierdził czas. Na liście zagranicznych tytułów, które zdobyły „Złote Taśmy” znajdziemy filmy takich mistrzów jak Bergman, Fellini, Antonioni, Visconti, Bunuel, Bresson, Tarkowski, Menzel, Forman, Weir, Haneke czy Farhadi. W gronie polskich reżyserów uhonorowanych „Złotymi Taśmami” znajdują się: Wajda, Munk, Has, Kutz, Różewicz, Skolimowski, Zanussi, Kieślowski, Smarzowski czy Szumowska.

W ubiegłym roku (za filmy wprowadzone na ekrany polskich kin w 2018 roku) „Złote Taśmy” otrzymali: W kategorii film polski, ex aequo filmy „Kler” Wojciecha Smarzowskiego i „Zimna wojna” Pawła Pawlikowskiego. W kategorii zagranicznej triumfowała „Roma” Alfonso Cuaróna. Krytycy zrzeszeni w Kole Piśmiennictwa Filmowego Stowarzyszenia Filmowców Polskich (polska sekcja FIPRESCI) przyznali także wyróżnienia. W kategorii film polski otrzymały je: „Jak pies z kotem” Janusza Kondratiuka i „Over the Limit” Marty Prus, a w kategorii film zagraniczny: „Niemiłość” Andrieja Zwiagincewa i „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri” Martina McDonagha.
gw
SFP
Ostatnia aktualizacja:  9.01.2020
Zobacz również
fot. Andrzej Wencel/Aurum Film
Polskie dokumenty na FIPADOC
Dzień otwarty Doc Lab Poland
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll